Gå til innhold
Arkivverket

[#10481] Umdal? Sørum?


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg har funnet en ane i FamilySearch, Cristen Christophersen, født ca 1723 i UMDAL, Sørum, Akershus. Har aldri hørt om denne gården/stedet og får ikke treff på gårdsnavn. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bodil! Jeg har aldri vært borti 'Umdal' i Sørum. Jeg har skrevet av en god del kilder for Sørum, men har aldri hørt dette navnet nevnt. (Som jeg kan huske da)..Hva er bakgrunnen for din tro på at dette er din ane? Har du andre holdepunkter på din Cristen fra Sørum?Jeg har sett på det som er donert til Familysearch på samme film-nr. og der står det mye rart. Dette er data som er samlet sammen av private (og dette er helt klart en 'utlending', helst en amerikaner), og ikke uttrekk fra kirkebøker.Siden det heller ikke er gitt ut noen bygdebok for Sørum (er på gang faktisk), hvor vedkommende kunne ha hentet ut årstall for født/død ol. kan dette se ut som mye gjetting. Ser forøvrig at Marie og Cristen får barn på Refsum, kanskje Umdal er en plass under denne gården?Jeg skal se på mandag om jeg finner noen Cristen Christophersen f. i Sørum ca 1723, hvis dette er leselig, jeg er ingen kløpper på så gamle kirkebøker... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Jeg tror plassen som menes er plassen Omdal under garden Refsum i Sørum. Denne eneste Christen Christoffersen født i Sørum ser ut til å være Christen Christoffersen født eller døpt 18 juli 1720 på Bæreg i Sørum. Foreldrene var trolig Christoffer Torersen Bæreg og Anne Kristensdtr. Anne var trolig fra Tofsrud i Fet. Hilsen Knut H. Mjønerud, Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Iversen

Hei og takk for hjelpen! Jo det stemmer godt at Omdal (Umdal)er en plass under Revsom. Anders Christensen som ble født i 1753 er min ane og han er husmann med jord på Revsom (Refsum) i 1801. Av Anders søsken har jeg funnet en bror som heter Ole. Har erfart at en bør sjekke opplysnigene en tar fra FamilySearch, det ligger som du sier mye rart der. Ser fram til den bygdeboka fra Sørum. Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.