Gå til innhold
Arkivverket

[#10492] Til krigen 1807-1814 frå Hareid,M&R.


Gjest Bjørnar Risjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Risjord

Ole Kolbeinson Vikane reiste i krigen 1807.Etter tradisjonen førte kona han til Hareid då han skulle reise ut.Han kom ikkje heimatt.Finnes det registre der en kan finne ut mere? mvh.B.Risjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rundt 1000 norske sjøfolk havnet i engelsk fangenskap etter at skutene de seilte med, ble oppbragt av engelske marinefartøyer eller kaperskuter. Engelskmennene førte detaljerte fangelister som inneholder opplysninger om navn, alder, høyde, hårfarge, utstyr som er blitt utlevert osv. Disse fangelistene er mikrofilmet og er tilgjengelige ved Riksarkivet og Statsarkivet i Kristiansand. Ole Kolbeinson kan jo kanskje være blant disse krigsfangene, men det kan sikkert være litt av en oppgave å finne ham hvis du ikke har flere opplysninger. I fangelistene kan han dessuten godt hete Ole Hareid, Ole Sunnmor e.l. Jeg tror imidlertid at Statsarkivet i Kristiansand har laget et register til mikrofilmene, så jeg vil anbefale deg å skrive et brev til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Kvar var Ole Kolbeinson fødd og busett? Bustad eller fødestad avgjorde om han var innrullert i Sjølegdene eller Landlegdene. Korleis veit du at det var akkurat i 1807 han reiste i krigen, og ikkje eit av dei andre krigsåra 1807-14? Veit du nokre fleire detaljar, så kan eg kanskje kome eit stykke på veg -. At han hamna i Prisonen er slettes ikkje gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Risjord

Ole f.1769 var bruker av garden Vikane,el. 'Wiige' i Borgund MR. no Sula og hadde der altså navnet Ole Colbeinsen Wiige.Han står oppført som bruker til 1813,då kona gifte seg 2g.Dette tyder vel kanskje på at Colbein da er omkommet,dette har jeg ingenting om.Jeg vet heller ikke årstallet han reiste, en bygdebok oppgir 1807-1814,men dette er vel for å stadfeste hvilken krig det dreier seg om. mvh.Bjørnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kona fikk lov til å gifte seg på nytt allerede i 1813, må det ha foreligget sikre holdepunkter for at Ole var død da. Da er kanskje prisonen i England noe mindre aktuell, - skjønt det var jo en del som døde mens de satt i fangenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg tippar på at han var i Sjøforsvaret, truleg på kanonbåtane eller han er blitt matros og sendt til Danmark.Det kan slumpe at eg har noko i mine papirer, skal sjekke i morgon -. At kona gifte seg oppatt i 1813 gjev sterke prov på at han var avliden og då må det finnast prov på det ein eller annan stad -.Helsing Hjr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Dette blir vanskeleg.Eg reknar med at O.K.V. var innrullert i sjølegedene sidan han budde i Vikane, Borgund. Han er ikkje spesielt nemnt i dei tre bøkene som er naturleg å leite i: 'Bergens forsvar' av H J Barstad og dei to binda av F Beutlich om sjøkrigen i Norge 1807-14. Har han hamna på kanonbåtane, er Sjøinnrulleringsarkivet/Losarkivet for Bergens distrikt på Statsarkivet i Bergen rette plassen. Eg har gått gjennom ein del av dette arkivet men konsentrerte meg om Søre Sunnmøre. Der er ein del mannskapslister men eg kan ikkje hjelpe meir. Det er i alle fall tungt tilgjengeleg stoff ettersom ein må lese gotisk handskrift. Kanskje er der fleire mannskapslister enn dei eg fann sidan eg gjekk gjennom berre heilt minimalt av stoffet. Har han blitt sent til Kjøbenhavn som matros e.l. veit eg ærleg tala ikkje kvar dei mannskapslistene er. Kanskje kan statsarkivar i Bergen, Yngve Nedrebø, svare på det? Kanskje er Sjøinnrulleringsarkivet her også rette plassen å leite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Risjord

Takker for verdifull hjelp.Jeg forstår at dette kan ta tid. Her må en visst gå metodisk til verks ,og nå vet jeg i alle fall hvor jeg ikke trenger å lete. Nok en gang er jeg meget taknemlig!! Mvh.Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marianne Sulesund

Dette var interessant, - fant du ut av dette? Regner med at det er Eikremsvikane han bodde på. Har masse folk fra Eikrem på Sula registrert.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.