Gå til innhold
Arkivverket

FT1801 Kan en person være talt opp to ganger?


Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

I Moss bor følgende barn sammen med sin mor:

Rasmus Halvorsen 8år og Gunnild Maria Halvorsdtr.12år

FT1801 Moss

 

I Fredrikstad bor følgende barn sammen med sin søster:

Rasmus Halvorsen 9år og Gunild Marie Halvorsdtr.12år

FT1801 Fredrikstad

 

Er det mulig at disse to barna er talt opp to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at det er de samme personene. Dersom du kan finne Karianne Halvorsdatter døpt som datter av Berte Marie Olsdatter, vil det underbygge antakelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt positivt funnet en person talt to ganger; én gang i Aker, hvor det sto om en kone at hun var i Christiania, og da fant jeg henne også i Christiania. Men jeg har også sett at det har stått i tellingen at "mannen bor i Christiania", og så er han ikke talt hverken der eller i Aker, hvor kona var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at det er de samme personene. Dersom du kan finne Karianne Halvorsdatter døpt som datter av Berte Marie Olsdatter, vil det underbygge antakelsen din.

Ja, nå begynner brikkene å falle på plass Karen Anne f.24.11.1776

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1776, side 122-123.

 

Karen Annes foreldre: Halvor Rasmussen og Berthe Maria Olsdtr.

 

Saken løst - Takk for innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt positivt funnet en person talt to ganger; én gang i Aker, hvor det sto om en kone at hun var i Christiania, og da fant jeg henne også i Christiania. Men jeg har også sett at det har stått i tellingen at "mannen bor i Christiania", og så er han ikke talt hverken der eller i Aker, hvor kona var.

Takk for at du underbygger det jeg tror på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har også funnet en person på to steder i FT 1900, og ingen av stedene var hjemme.

 

Først fant jeg han som innlosjert på et gjestegiveri i Gausdal. Han sto da som "symaskin-agent". Men mannen var nok ikke der heller i tellingen for han står også oppført sammen med sin sønn på Lillehammer med oppgitt sedvanlig bosted Nittedal.

 

Mannen var altså bosatt i Nittedal sammen med kone og barn, men var på reise tellingsdagen. Først booket han inn i Gausdal før han dro på besøk på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet en person på to steder i FT 1900, og ingen av stedene var hjemme.

 

Først fant jeg han som innlosjert på et gjestegiveri i Gausdal. Han sto da som "symaskin-agent". Men mannen var nok ikke der heller i tellingen for han står også oppført sammen med sin sønn på Lillehammer med oppgitt sedvanlig bosted Nittedal.

 

Mannen var altså bosatt i Nittedal sammen med kone og barn, men var på reise tellingsdagen. Først booket han inn i Gausdal før han dro på besøk på Lillehammer.

Ja her er det visst nok av eksempler på dobbeltføring.Tusen takk! :) Kom gjerne med innspill videre på beslektet tema med overskrift:

Andreas Boug har barn med flere kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns morfar, Christian Thon, og hans bror, gikk på skole i Christiania i 1900 og er registrert der. Samtidig er de registrert på hjemstedet, Eidsfoss. På det siste stedet er de tilogmed registrert med galt etternavn (Than).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ft 1910 er min oldefar ført 2 ganger,men ikke på bosted hvor han bodde og døde- som var Heskestad gård i Rogaland. Han olde er Gunnar Torkelsen Odden eller Ådneram,han er ført på Skjeggestad /Sirns i Bakke V A ,og i Ådneram Sirdal hvor han var rypefanger da tellinga foregik. Han ville ikke selge jakterenget sit i Sirdal Vestre Holmevassheia til Heibergs som grunnla Njardarheim. Heia ble for en tid siden solgt for nær 20 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle innlegg!! Interessant å se at det faktisk ikke var uvanlig med dobbelt-tellinger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.