Gå til innhold
Arkivverket

[#10498] Knud Hansen, Holmestrand ca. 1799


Gjest vigdis guldberg myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest vigdis guldberg myhre

Knud Hans f.ca. 1799, hvor kom han fra? Gift 21.11.1820 med Birthe Marie Thostensdatter, kanskje fra Eiker. Kan være sønn av Hans Pedersen og Anne Sophie Hansdatter, men ifølge familierykte skulle slekten komme fra Tyskland (von Hertz). Kan noen hjelpe meg?vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis guldberg myhre

Det skal selvfølgelig være Knut Hansen, han fikk mange barn bl.a. Daniel Knudsen som ble litt av en byorginal og omtalt flere steder i boka om Holmestrand. Birthe Marie er sannsynligvis født på Eiker i Buskerud i 1798, datter av Thosten Erichsen og Siri Olsdatter. Thosten Erichsen var soldat ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Siri Undall

Kan Knut Hansen være far til min tippoldefar Hans Knudsen, som var fisker i Holmestrand? Jeg finner Hans i 1865-telling, med kone Karine Pedersdatter og flere barn, bl.a. min oldemor Karoline født i 1857, i Baggaden i Holmestrand. Jeg har et gammelt notat som sier: 'Stammer fra en hollender, skipper Herz på farssiden. Hans mor var født Bakke, og var fra Drammen.', men jeg vet ikke noe mer enn dette. Er det noen som vet noe om ham, forfedre, og etterkommere av de andre barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Siri. Jeg har endel opplysninger om søsken av Karoline Hermana Hansd,(noen av dem utvandret til Amerika) men det blir vel kanskje litt på siden av Vigdis Guldberg Myhre's innlegg. Send meg eventuelt en mail,adressen min er:ingjohelse@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

i mine notater fant jeg følgende; Knud Hansen 42 aar, aflagt eed til constitutionen 22.sept 1841, bor gnr 69 i Holmestrand. Dette er muligens din Knud, min var gift med Marte Hansdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Tusen takk for inspirerende svar! Knud og Hans er det mange av! Jeg tok en ny kikk i Holmestrandia, og der fant jeg følgende på s. 206, under Matr. nr. 68: Eiedes ... 1797 av Hans Knudsen Hertz, der 1803 solgte gaarden ... Og i følge folketellingen 1801 har skipper Hans Knudsen i gård nr. 68 en sønn Knud født ca 1795. Kanskje det er disse Vigdis og jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest vigdis guldberg myhre

Siri Undall, Oslo: Knud Hansen f. 10.04.1799 var far til fisker Hans Knudsen i Holmestrand. Gift med Karine Pedersdatter. Knud Hansen er min manns tippoldefar. Hans Knudsen Hertz fikk en sønn Knud, men denne dør i 10 års alderen, han kan ha oppkalt en senere sønn, som man ofte gjorde. Jeg har ikke funnet ut av det. Men fra gammelt av er det fortalt i familien at de stammet fra Hertz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Siri Undall, Oslo. Jeg har data på søsknene til Hans Knudsen i Holmestrand, er du interessert kan jeg nås på: vigdismyhre@hotmail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest vigdis guldberg myhre

Jeg prøver igjen. Kjenner noen til Knud Hansen, Holmestrand. F. rundt 1799. Jeg 'tror' han er sønn av fragtemann Hans Pedersen og Anne Sophie Hansdatter. Jeg bygger dette på at Hans Pedersen og Anne Sophie Hansdatter har barna Christen, Peder og Anne og disse er faddere til Knud Hansens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Ja det er dette jeg bygger på. Det er to Knud Hansen i Holmestrand ved FT 1801. Men den ene er sønn til Hans Knudsen som dør 10 år gammel. Og da sitter jeg igjen med Hans Pedersens sønn. Jeg har så langt bare indikasjoner. Desverre står ikke farens navn i kirkeboken ved ekteskap. mvh vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.