Gå til innhold
Arkivverket

[#10500] Marith Halvorsdatter, Tr. eller omegn rundt 1800


Gjest vigdis guldberg myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest vigdis guldberg myhre

Marith Halvorsdatter fikk en sønn, Johan Martin, med Hans Wolf eller Wulf 1.4.1821 i Trondheim. Ifølge muntlige overleveringer var Marith fra Hylla og Hans druknet før giftermål!! Marith reiste til Hadsel i Nordland og giftet seg senere der med Peder Andreas Christensen, Kalsnes. Kan ikke finne henne i kirkebøkene, hun hadde sannsynligvis en bror Ole Halvorsen, Strinda, som var fadder for et av barnebarna. Kan noen hjelpe? vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er rette personer. Men det er en Hans Jacob Wulf f.1786 i 1801 på Kolvereid. Det er ikke så langt fra Kvithyll. Og det er ei Marit Halvorsdatr.f.1793 som har en bror som heter Ole f.1786 de bor på gården Tetten på Frosta i nord Trøndelag. Henne finner jeg igjen som kårkone på gården Voden på Frosta i 1865 og har en sønn som heter Johan Elias f.1816 som driver gården. Mulig jeg er på jordet, men det er kansje noe å prøve seg på. Hilsen Roar Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis g myhre

Takk for hjelpen Roar Kvam, men det er ok ikke riktig Marith. Min Marith (tippoldemor) har jeg oversikt over etter at hun giftet seg på Kalsnes i Hadsel, Nordland. Jeg har funnet noe på M i kirkebok for Inderøy men navnet er klusset på så det er umulig å se. Wulf var kjøpmann i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Leter selv etter ei Giertrud Halvorsdatter f.ca 1771 og som trolig ble gift like etter 1801 og skulle være fra Trondhjem. Denne Halvorsfamilien hvor var den og hva skjedde videre med familien?Ellers er det lite jeg kan hjelpe i denne historien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Det er ikke riktig at Hans Wulf drukna. Han var født i 1869, og hadde flere uekte barn, bl.a. min tippoldefar Hans Hansen Ler, f. 1810. Hans Wulf ble aldri gift, og han døde i 1832 av 'afmattelse.' Han var kjøpmann, men gikk vissnok konkurs like etter at mora døde i 1817.Jeg har også funnet Johan Martin døpt, og har derfor vært på leting etter flere opplysninger om både ham og mora, Marit, men har ikke funnet noe.Om Hans Wulf har jeg funnet mye, både om slekta, og andre opplysninger.Er du etterkommer etter Johan Martin? Er interessert i alt du måtte vite om ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis g myhre

Nei, jeg er etterkommer etter Mariths 3. barn Gunnerius Pedersen. Etter at Marith giftet seg var hun i Trøndelag (Strinda?) og hentet Johan Martin. Han giftet seg 27.12.1851 i Hadsel kirke med enke Jacobine Andrine Hendriksdatter, som var 1. gang gift med Hans Petersen, Varvig som omkom på sjøen. Jeg har funnet barna Henrietta Emelia f.15.5.1852, Henrik Julius f. 25.2.1855, Johan Ludvig og Lauritz Martin f. 24.9.1859(tvillinger), g Olaf Martin f. 1863. Johan Martin døde 5.10.1893 i Hadselhavn i Hadsel Nordland. FT 1865 er han husmann med jord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tusen takk for interessante opplysninger! Vet du om det finnes noe bilde av Johan Martin? Har et bilde, som jeg tror er av hans bror Hans, men vet det ikke sikkert. Derfor kunne det ha vært interessant og sammenligna evt. likhet bl.a.Vet du om noen nålevende etterkommere av Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Fint å kunne hjelpe, men noe bilde har jeg ikke. Noen av etterkommerne til Johan Martin tok navnet Wulf og så sent som på 60-70tallet bodde det noen Wulf på Melbu i Vesterålen. Med barn i alderen +/- 60 nå. Johan Martin hadde brødrene Christian Michael og Gunnerius Pedersen, som begge har en stor etterslekt. Christian ble født 3.10.1825, gift med Kirstine Nilsdatter, Gunnerius født 10.3.1828 og gift med Anne Johanna Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Håvard Ler

Lurer på om Vigdis (eller andre) har funnet ut noe mer om Marith Halvorsdtr.? Jeg fant henne død i Hadsel i 1855. Hun var da enke på Lekang, og hun var 55 år gammel. Men jeg vet fortsatt ikke hvor hun var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.