Gå til innhold
Arkivverket

[#10503] Friderich Foswinkell, kjøpmann i Bergen 1750-tallet


Gjest Andreas Snildal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Er det noen som har opplysninger om Friderich Foswinkell som var kjøpmann i Bergen på 1750-tallet (og helt sikkert tidligere)? Fra 1751 til 1753 har han en sak mot Mikkel Nilsen Pelleg, kjøpmann i Lyngen i Troms, angående en del gjeld som Mikkel Pelleg ikke har klart å betale tilbake. Saken ble ført for Foswinkell av Erik Lorch i Lyngen, og det endte med at Foswinkell vant over Pelleg.Jeg er i grunn ikke interessert i opplysninger om Friderich Foswinkells slekt, men mer personalhistorisk om Foswinkell. Jeg prøvde å søke litt på Google etter navnet Foswinkell (med varianter som Fosvinkell, Fosvinkel, Foswinkel), men fant ingen sider i Norge med dette navnet. Derimot fant jeg en drøss med nederlandske sider, så det kan virke som om dette er et nederlandsk slektsnavn.Mvh. Andreas Snildal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han var fødd 1712 i Tyskland. Kom til Bergen som kjøpmannslærling 1729, fekk kjøpmannsborgarskap der i 1746. G.s.å. m. Elisabeth Margretha Meyer. Gjennom dette ekteskapet fekk han 1750 hand om eigedomen Nygård som han bygde ut til ein av dei vakraste lyststadene i Bergen. Planta Nygårdsalleen og bygde eit anlegg på Florida. I 1772 erva kona Bleken gard òg som låg i fjellsida om lag der Skansen er no. Den vart òg bygd ut. Han døydde i 1799. (Kjelde: Bergen byleksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hvilken rask respons! Tusen takk, det var akkurat dette jeg var ute etter! Tar selvsagt imot alle andre relevante opplysninger om Foswinkell og hans kjøpmannsvirksomhet i Bergen.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Han har fortsatt en gate oppkalt etter seg i Bergen. Nærmere bestemt FOSSWINCKELsgate (fra Christies gate til Allègaten) på Nygårdshøyden / nedenfor universitetet.Forøvrig kaller byleksikonet ham for Johan Fredrik Fosswinckel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.