Gå til innhold
Arkivverket

[#10505] Henrich Henrichsen Wiborgs etterkommere


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Etter mye strev (og med litt hjelp) har jeg klart å føre en av mine anelinjer tilbake til kaptein Henrich Henrichsen Wiborg på Eiker (ca 1610-1679). Jeg har lånt boken om Winorg-slekta på Eiker, men i boken er linjene etter to av kapteinens sønner (Christen og Peder) overhodet ikke berørt (Giftet sde seg under sin stand?).Min anelinje kommer opp gjennom sønnen Christen Henrichsen, men jeg har bare den rene linjen bakover i tid. Er derfor interessert i å finne ut mer om Christen Henrichsen Wiborgs etterkommere (i mine notater har jeg registrert 6 barn (Sophia, Povel, Simon, Ole, Gunder og Barbara), men der stopper det. (Bortsett fra med Sophia som var min 5-tipp-oldemor). Er det forresten noenm som vet navnet på fru Christen Wiborg?Derfor: Er det noen som har utfyllende info? Bidrar mer enn gjerne med det jeg har.Er også interessert i opplysninger om Christen Henrichsens bror, Peder, og hans etterkommere.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kanskje er det noen som vet videre aner på Henrik Henriksen Wiborg?Jeg er direkte etterkommer av Henrik Henriksen Wiborg (1665-1737), sønn av Hernik Henriksen Wiborg og Alhed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei kjell Min samboers forfar skal ha vært sønn av en OLE Cristensen VIBIRG SOM KONDISJONERTE I xI Xiania 1.3 |749 Da han fikk en sønn utenfor ekteskap ved navnet Jørgen Mosgård som døde 5.9 1816 på Bogstad Nordre som han kjøpte i Aurskog på Romeriket, etter å ha vært major på Blaker Skanse. Moren var Cecilie Pedersdatter Mosgård som sannsynlig døde ung på grunn av dette.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tipset! Jeg er imidlertid i litt villrede om den nevnte Ole Christensen som ble far i 1749 kan være sønnen til Christen Henrichsen Wiborg fra Eiker. For hva opplysningene er verdt har jeg tidligere funnet i Familysearch at Christen Henrichsen Wiborg ble født ca 1648 og sønnen Ole Christensen ca 1676. Selv med litt romslighet i forhold til årstallene, betyr det at denne Ole Christensen ville vært rundt 75 år (pluss/minus) i 1749. Ingen umulighet mhp farskap, men....?Her trengs definitivt flere opplysninger!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei KjellJeg ser også at Ole Cristensen Viborg som ble far i 1749 med stor sannsynlighet ikke er den overnevnte som var ca 75 år i 1749, men kanskje et barnebarn, nevø eller lignende. Da han ble far var han i kondisjonerte Kristiania hos Smith. Det jeg vet om moren var at hun var datter av Reder Mosgård født i nærheten av Kjøbenhavn, som ble avsatt som skatteinnkrever i Skien på grunn av misligheter. Har lest dette på nettet fra historien om en Rådmann i Skien på 1700 tallet. Digitalarkivet har akkurat lagt ut oversikt over skifter fra Skien som kanskje kan gi noen svar.Jeg har barn som nå krever datamakinen, skal se litt mere på dåen og faddrene. Sigurd Høst har også hatt debatt om Jørgen Mosgård på digitalarkivets debatt side.Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I boken 'Grener av Eiker-slekten Wiborg' av Terje Gulbrandsen. nevnes det at Henrich Henrichsen Wiborg og Alhed Poulsdatter hadde følgende barn: 1. Ingeborg Henrichsdatter Wiborg gift med Haagen Lauritzsen.2. Christen Henrichsen Wiborg.3. Povel Henrichsen Wiborg gift med Marthe Lauritzdatter Darboe.4. Peder Henrichsen Wiborg.5. Rasmus Henrichsen Wiborg gift med Ragnhild Sebjørnsdatter Stablum.6. Bergitte Henrichsdatter Wiborg gift med Mogens Hansen (Wendelboe).7. Henrich Henrichsen Wiborg gift med Ingeborg Jonsdatter Nyrud.Hvet vi med sikkerhet at alle disse var Henrich og Alheds barn? Likeledes brukte de alle slektsnavnet Wiborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jan! Jeg regner egentlig med at barn og etterkommere av Henrich Henrichsen Wiborg og Alhed Povelsdatter er så grundig sjekket av diverse etterkommere og slektshistorikere at eventuell tvil om antall barn, deres navn og kjente ektefeller og andre familiære forhold ville ha vært rimelig godt kjent.Men hvis du har opplysninger og synspunkter som går i andre retninger, er jeg lutter øre.Det eneste forholdet jeg har sett at det er satt spørsmålstegn ved er hvorvidt Alhed Povelsdatter egentlig var datter av Christian IV og Ingeborg Andersdatter Huitfeldt.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Kjell når det det gjelder slektsforsking, så har jeg etter hvert erfart at det å regne med at ting er grundig sjekket uten at dette er dokumentert, er som å tru på julenissen (det er det jo faktisk noe som gjør :-)).Jeg sier ikke at det som står i boka er feil, det har jeg ikke grunnlag for. Jeg stilte vel egentelig to spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Som sagt - inntil noen framfører alternativer, foretrekker jeg å holde meg til det som synes alment akseptert i dette tilfellet. Om det er å tro på julenissen? For så være. Da har jeg ihvertfall noe å arbeide ut ifra.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Knut Riksen jr

Har noen noe informasjon om etterkommere etter Povel Henrichsen Wiborg, gift med Marthe Lauritzdatter Darboe?(nevnt i innleggg 7 over). Dette er også en gren som vel ikke er omhandlet i 'Grener av Eiker-slekten Wiborg' av Terje Gulbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Leser i Wiborg boken at Povel Henrichsen og Marthe Lauritzdatter barn var det ikke alle som vokste opp. Sønnen Erich bosatte seg i Vestfossen og fikk etterkommere der. Christen som var bosatt på plassen under gården Kortvet giftet seg med Tore Tollefsdatter den 6 oktober 1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hva med andre etterkommere som vokste opp? Stemmer det at det også var en datter etter Povel og Marthe som het Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det eldste skiftet i Kongsberg med Wiborg-navn , er dette: LenkeHar også sett Wiborg-navn skrevet som Viborg i enkelte kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.