Gå til innhold
Arkivverket

[#10510] Eskild Olsen Lye født omk. 1721, hvor=?


Gjest Ulrich Normann Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Eskild Olsen Lye er født i Norge i 1727, blev student i Christiania (Oslo) i 1749 og tiltrådte som degn i Gierslev Sogn, Danmark i 1752. Han bliver gift med Svanhilde Falck den 16 september 1752 i København og dør den 19 oktober 1769. Er der nogen som kender Ham? Hvem er hans forældrer?, hvor er han født? Hvor stammer Lye fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej SigbjørnHvor ligger Rogaland, jeg er ikke kendt med Norske forhold (sogn?, herred?, amter?) Jeg har på fornemelsen at Lye er et rimeligt kendt efternavn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Rogaland fylke har Lye prestegjeld således:Lye prestegjeld med soknene Time og Gjesdal går tilbake til tida før reformasjonen. Det ble nedlagt fra 01.01.1927. Time prestegjeld med Time sokn ble opprettet fra 01.01.1927 ved deling av Lye prestegjeld, iflg. kgl.res. 22.10.1926. Gjesdal prestegjeld med Gjesdal sokn ble opprettet fra 01.01.1927 ved deling av Lye prestegjeld, iflg. kgl.res. 22.10.1926. (Kilde: Riksarkivet).mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er en gård i Vågå (Lyen) som uttales Lye. (per 1721 i Vågå prestegjeld, Gudbrandsdalens fogderi, Akershus stiftamt, dvs i Christiania bys cirkumferens.) Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej KnutTusind tak for oplysningerne, Jeg har noteret mig at det kunne være interessant at undersøge kirkebøgerne fra soknene Time og Gjesdal, hvis der er kirkebøger fra den tid.Ulrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Tusind tak ToreVågå lyder interessant, findes der kirkebøger tilbage til starten af 1700? Nærheden til Christiania lyder som en god mulighed.Ulrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Tak SigbjørnDet er dejligt at få placeret Sognene, så min søgning starter i området syd for stavanger og omkring Christiania. Det ville jo være dejligt, hvis der er nogen som ligger inde med kirkebøger fra de nævnte sogne. Lye prestegjeld med soknene Time og Gjesdal Vågå prestegjeld, Gudbrandsdalens fogderi, Akershus.Ulrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Denne linken til Riksarkivet finner du mulige kirkebøker, som kan bestilles som mikrokort. F.eks. MINI 10 1725-1800 osv. gir bestillingspris 10 stk x ca.NOK 13.50 = 135.00 + porto. For Lye's del går MINI tilbake til 1725. [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort.html>LenkeDenne spesifikke linken finner du Lye Prestegård i Lye prestegjeld i Rogaland. http://digitalarkivet.no/cgi-win/websys.exe n&10&1007&4&49&1På denne linken ved å søke under 'gard' med Lye vil du få flere resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej KnutTak for links. Jeg er ved at checke om jeg kan finde ledetråde.Hvor kan man finde oplysninger om studerende i Christiania i slutningen af 1740'erne.Ulrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej alleJeg ved (iflg arkiver i dk) at Eschild Olsen Lye blev student i Christiania (Oslo) i 1749. Findes der arkiver over studerende som måske kan give oplysninger om hvor de studerende kommer fra, det vil jo være dejligt hvis jeg kunne indkredse området for evt. fødsel inden jeg købte mig fattig i microkort. Tak til alle som har bidraget med oplysninger. Ulrich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christiania Skoles (Katedralskolens) arkiv fra 1700-tallet oppbevares i Statsarkivet i Oslo under serien Christiania Stiftsdireksjon. Her finnes også studentopplysninger. Ved henvenselde dit får en lånt arkivkatalogene, og der ser en helt tydelig hva som er bevart av kildemateriale, og så er det bare å sette igang med gjennomgåelse av arkivalia - som forøvrig ennå ikke ligger noe sted på internett.Se også i Høigaards verk om katedralskolens historie. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nytt forsøk: Christiania Skoles (Katedralskolens) arkiv fra 1700-tallet oppbevares i Statsarkivet i Oslo under serien Christiania Stiftsdireksjon. Her finnes også studentopplysninger. Ved henvendelse dit får en lånt arkivkatalogene, og der ser en helt tydelig hva som er bevart av kildemateriale, og så er det bare å sette igang med gjennomgåelse av arkivalia - som forøvrig ennå ikke ligger noe sted på internett.Se også i Høigaards verk om katedralskolens historie. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej ToreTusind tak, Jeg kommer nok til at tage en tur til Oslo på et eller andet tidspunkt for at se om jeg kan finde ham og måske den vej igennem finde ud af hvor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone T. Barstad

Lye ligger pr. 2002 til orientering i byen BRYNE. Lye er pr. idag bl.a. et byggefelt fra 1980 årene og det er fortsatt utbygging der. På Lye bor ca. 2.000 personer. Lye er også et jordbruksområde på Jæren. Byen Bryne ligger i Time Kommune i Sør Vest Norge ca. 10 km. inn fra Nordsjøen. Lye ligger på en høyde/fjell hvor en har nydelig utsikt over hele Jæren. Det er flere personer som idag har etternavnet Lye på Bryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej ToneTusind tak, jeg suger til mig, det er dejligt med alle disse oplysninger, når man ikke har meget at gå efter, kan selv den mindste oplysning vise sig at være nøglen til løsningen.Ulrich Normann Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrich Normann Pedersen

Hej ToneTusind tak for links.Hvor ville det være dejligt, hvis der er nogen som ligger inde med micro-kort for sognene Time og Lye. Jeg er nysgerig for om der skulle findes en person ved navn Ole ?? Lye eller allerhelst en Eschild Olsen Lye. Tak til alle som har bidraget med oplysningerJeg bor på Fyn (Svendborg/Odense Amt)og har adgang til kirkrbøger til og med 1892 via lokal arkivet i Odense. Hvis i mener jeg kan hjælpe jer skal jeg gerne forsøge.Ulrich Normann Pedersen Boende langt fra Oslo/Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.