Gå til innhold
Arkivverket

[#10512] Karl og Bertea Olsen fra Vålerenga og Hof.


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

I FT 1900 finner jeg Karl Olsen, født i 1866, gift med Bertea Olsen født 1861 i Hof. De bor i Totensgate på Vålerenga. Hvorfor finner jeg ikke Bertea i FT 1865 eller i FT 1875? (Jeg har hørt at hun skulle komme fra Lindeberget på Finnskogen.) Og hvor kan Karl være i 1875? Er det noen som vet noe om disse personene, er jeg glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tellingen for Aker 1875 er ikke på nettet. Det er nok derfor du ikke finner ham da.Dersom du går til kirkebøkene for Østre Aker, og ser på f.eks. dåpsinnføringen for barna Osskar og Kristine, kan det være at du får både Berteas pikenavn, og også når/hvor de giftet seg. I giftermåls innføringen vil du finne Berteas fars navn, og kanskje også hvor hun er konfirmert!Da skulle du være på god veg. Kirkebøkene for Vålerenga starter ikke får 1899, så jeg får ikke hjulpet deg der. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Takk for hjelpen, Laila. Jeg reiste rett til Sogn etter at jeg fikk svaret ditt.Men jeg fant ingen av personene. De må jo være der, så jeg får ta en tur en annen dag, må ha oversett det jeg lette etter. Men jeg fant en oldefar som var bortsatt som barn, og han har jeg lett etter en god stund, så du kan tro jeg ble glad. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nestegang du får 'dilla' skal du ta deg en tur til Maridalsveien 3! Der har de årvisse folketellinger, bl.a. 1899 og 1901 for byen vår, og de har også en del andre ting som er verdt å myse i!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Lisbeth!Hvis du søker på BERTHEA i Hof i FT 1865 får du opp 2 Berthea 4 år 1865, jeg har sett i kirkeboken på den ene, datter av Ole Jensen, Fall, hun er født i 1862. 3. bind av Hof Bygdebok omhandler Hof Finnskog. Bruket Fall ligger på grensen til Sverige. Du må søke opp de to aktuelle, og hvis du har flere opplysninge,pikenavn etc. skal jeg prøve å hjelpe. Jeg har Hof og Åsnes kirkebøker på mikro-film og Hof bygdebøker. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Tusen takk for svar,Kjell. Jeg er enig i at datter av Ole Jensen kan være en god kandidat. Det jeg vet om Bertea er at hun ble begravet 11 mars 1938, og at hun da var 78 år. Og da er hun født i 1860, i FT 1900 står det 1861. Det er det jeg vet. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Jeg prøver på nytt, nå vet jeg at Berthea het Pedersen til etternavn. Hennes alder er jeg ikke helt sikkerpå, for ifølge FT. fra 1899 - 1930 har hun skrevet fødselsår alt fra 1858 - 1866, i kirkeboken står det ved dåp til et av barna hennes 1873. Men hun skal ha bodd på Lindeberget gård. Er det noen som vet noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lisbeth !Er dette en mulig kandidat Lenke I følge familys. Bertea Pedersdatter født 10 mai døpt 17 juli 1859. Foreldre Peder Johannesen og Berte Kristiansdtr.Marie !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Lisbeth, er du snill og gir alle opplysningene du har om barna og adresser ved dåp og konfirmasjon (eller adressene ved konfirmasjonsaldrene), det sparer mye arbeide med å finne det viktigste, vielsen som du 'må' ha for å komme bakover uten å gjette/anta (de er ikke viet i Østre Aker såvidt jeg kan se). Her er noen av barna, det er godt mulig at dette er gammelt nytt, men jeg vet ikke hva du har funnet;KARL OSKAR var født 01.12.1889, døpt i Østre Aker 07.04.1890, sønn av husmann Karl Olsen og hustru Berthe Pedersdatter, Egeberg, født hhv. 1866 og 1861. (Østre Aker Mini 9 1890-1894 1/4 f.5 no.32).MARIE KRISTINE var født 11.11.1891, døpt i Østre Aker 21.02.1892, datter av husmann Karl Olsen og hustru Berthea Pedersdatter, Økeren, født hhv. 1866 og 1863. (Østre Aker Mini 9 1890-1894 2/4 f.33 no.14)JOHAN VALDEMAR var født 01.11.1893, hjemmedøpt 08.11.1893, stadfestet i Østre Aker 26.03.1894 av foreldre bryggeriarbeider Karl Olsen og hustru Berthea Pedersen, Økeren, født hhv. 1866 og 1861. (Østre Aker Mini 9 1890-1894 ¾ f.71 no.13)Om Lindeberget, når skal hun ha bodd der ? Og hvor døde Berthea Pedersdatter ? Vet du når/hvor Karl Olsen døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Takk for svar...Jeg vet: I følge FT. 1899 bodde Karl og Berthea i Totensgate 15 med barna Oskar f.1.des.1884 Østre Aker. Marie Kristine f.11.nov.1891, Ø.A. Valdemar f.1.nov.1892 Bergljot Amanda f.15 jan.1896 hun ble døpt i Kampen, og Ruht f.21 sep.1898. De på sammested i 1900,1901 dette året har de fått Barbra Charlotte (dåp i Vålerenga mini 1 26.des.hun er borte 2 år etter.) 1902 bor de i Totensgt.11 og Johannes Olsen og Olaf Brodersen, som er i familie er losjerende. Samme adr. i 1903, i 1904 er de i Totensgt.15, 1909 er det i Totensgt.10 de bor. I 1924 bor de i nr.15, da er Karl Olsen f.3 mars 1866 løsarb., men i 1925 er Berthea enke datoen for hennes f.er samme hele tiden 17.mai. I følge sin datter Bergliot fortalte hun at moren kom fra Hof i Solør og det het Lindeberget. Hun ble gravlagt 11.mars 1938 på Østre gravlund. MVH. Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.