Gå til innhold
Arkivverket

[#10513] Adolf Sommer g.m Pauline (i Kristiania) ca 1880 - hvem var hun?


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Det er vel en fare for at jeg må lete i kirkebøkene på egen hånd etter dette, for Kristiania er foreløpig dårlig dekket på Digitalarkivet når det gjelder dåp, ekteskap osv. Men jeg prøver Debattforumet likevel, i håp om at noen sitter på de rette dokumenter - kanskje omkring ekteskapet som må være inngått ca 1880 i Kristiania, eller muligens dåpspapirer om de fem barna kan avsløre noe (se nedenfor)?Min ane Adolf Sommer, f. 1859 i Kristiania, d. 1921 i Trondheim, var 1. gang gift med Pauline, etternavn ukjent (kanskje Olsen?), som han fikk fem barn med. Hun må være død 1889 eller senere når yngstebarnet blir født. I 1899 er Adolf Sommer gift på ny, og bor i Trondheim hvor han blir far til skuespilleren Alf Sommer.Det er altså Pauline jeg søker opplysninger om. Jeg har engang i tiden, etter et besøk på Riksarkivet, notert meg at hun kan ha hett Olsen til etternavn, men det er nok mer av et lite 'minnekort' enn en faktaopplysning. Jeg vet ikke om det er riktig.De fem aktuelle barna som alle må være døpt i Oslo er:* Agnes, f. 1881 i Kristiania * Borghild , f. 1883 i Kristiania, d. 1949 i Trondheim. * Gudrun, f. 1885 i Kristiania, død 8. sept. 1941 i Oslo, bisatt i Det nye Krematorium 12.september 1941 kl 12.45 * Gustav Adolf, f. 3. mars 1887 i Kristiania, død 24. desember 1959 i Trondheim. Gift med Kristine (Kitty) Nilsine Kirksæter (1894-1988) * Dagny, f. 1889 i KristianiaJeg har fotografier av Adolf Sommer og Pauline hvor de ser jevngamle ut, og Adolfs slekt kom fra Nes på Romerike. I FT 1875, som er tett oppunder den tid da de må ha giftet seg, finnes noen aktuelle kandidater ved navn Pauline (Olsen/dtr/osv) i Oslo. Tilsammen er det 20 med det navnet i Oslo, og den som for meg ser mest aktuell ut er en Pauline Olsen født i Næs (!), datter av bryggeriarbeider Amund Olsen og hustru Ellen Marie. De var bosatt i Brænderiveien 14, og det var slett ikke lange biten fra Tomtegaden 11 hvor Adolf bodde. Men er det henne? Faren er fra Odalen hvor det skal komme slekt fra iht familiefortellinger i min ætt - men det er i alle fall et par andre aktuelle blant de 20 Pauline Olsen'er i Oslo - hvis hun da i det hele tatt het Olsen.Ytterligere opplysninger finnes under 'Sommer' på mine nettsider http://siec.winnem.comMvh Carsten Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Carsten! Her har du oppskriften:1. Ta en tur til Oslo Byarkiv, Maridalsveien 3.2. Slå opp på Sommer i adresseboken 1882-1883 (finnes på film). Her finner du hvor de bodde.3. Finn så filmen med folketellingen 1883 for Oslo, den er artig å lese.4. Slå opp i Samlagsafstemningen (de har den i skranken på BA) hvor du finner hvilken kirke gatene tilhørte i 1899. I katalogen over kirkebøker finner du så om det har vært endringer for denne gata.5. Be så om den rette kirkeboka for dåp for barna som ble født 1881-1885. svisj så har du Paulines pikenavn.6. Er du heldig, ble foreldrene gift i samme kirken som det første barnet ble døpt. Og da! Svisj, så har du Paulines fødested og fars navn, samt også kanskje konf.sted!Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Carsten A Berg

Takk til deg, Laila! Jeg ville ikke gi tilbakemelding her før jeg fysisk hadde gjort noe, men kan berette at jeg har kommet meg både til kirkeboken for Trefoldighetskirken i Oslo og til Paulines pikenavn - som korrekt nok var Olsen.Derimot har jeg ikke klart å finne ekteskapet mellom Adolf og Pauline i samme menighet, enten det nå skyldes at jeg glimser og må se nøyere etter eller at de ble gift annet sted. Imidlertid anbefaler Oslo Byarkiv meg å gå via skiftet som må ha vært i boet etter Pauline senest når Adolf ble gift for 2. gang en gang utpå 1890-tallet. Her kan det ligge interessant informasjon - men vi får se hva som dukker opp.Men igjen, Laila: Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.