Gå til innhold
Arkivverket

[#10516] Han fra Stod prgld. ,- hun fra Øiers prgld.


Gjest Kjell Stafseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Stafseth

Søker opplysninger om Ole Kvam f.1827 i Stod prestegjeld i Nord-Trøndelag, gift med Rakel Petersdt.(Pedersdt.?) f.1829 i Øiers prestegjeld i Gudbrandsdalen. Ved FT 1865 er de bosatt på en plass under Finstad i Buksnes herred i Lofoten. Er takknemlig om noen har noen opplysninger om en eller begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan dette være giftermålet: Rakel PEDERSDR Sex: F marriage(s): Spouse: Ole JONSEN Marriage: 4 May 1846 Oyer, Oppland, Norway Source Information: Batch number: Dates Source Call No. Type Printout Call No. Type M420453 1842-1857 0307278 FilmJeg skal se i Bygdeboka for HOl når jeg kommer hjem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det står ikke noe mer i Hol BYgdebok enn det vi allerede vet.. snufs. Men, den er vel verdt en mys, faktisk første gangen jeg kan si at en bygdebok er skrevet med litt humor! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Ole Andreassen er født på en plass under Kvam i Egge 24.09.1827, døpt 04.11.1827. Jeg klarer ikke å tyde navnet på plassen, fordi den er skrevet med veldig svak skrift. Foreldrene er Andreas Olsen og Martha Mogensdatter. Faddere er Rasmus Kvam, Anfind ibid, Ole Østbyplads, Morten Kvam, Guren ibid, Mallen Kvam, Alle of Bøndest.Andreas Olsen Østbyplass er 24 år da han gifter seg 24.03.1822. Martha Mogensdatter Skjerve er 23 år. Forlovere er Michel og Ole Skjerve.Martha finner du har: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1801/f11734&variabel=0&postnr=185&fulle=true&spraak=6>LenkeOg det er sannsynligvis Andreas du finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Stafseth

Hei Laila, Sissel og Einar ,- takker hjertligst for svar. Vedr. Ole Kvam fra Stod: så er svaret ditt Sissil veldig oppklarende. Finns det gards/ættesoge for Stod så jeg kan lete videre ? Vedr. Rakel Pedersdt. fra Øier: så ser jeg ved nærmere ettersyn at hennes far ved giftemålet er oppgitt å være Peder Tostensen fra Øier. I FT 1801 for Øier finner jeg på gården Skiønsberg Øvre en Tosten Torgersen 43 år med kone Rakel Pedersdt. 51 år. De har sønnen Peder Tostensen 8 år. 'Min' Rakel antar jeg er datter av Peder og dermed oppkalt etter sin farmor. Er det noen som vet mer om dem og/eller om gården Skiønsberg Øvre ? Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Tosten Torgersen er nok den samme som den Tosten Torgersen Gilboe som du finner døpt 13.08.1758 i Øyer. Innførselen er å finne på tidligere nevnte Arkivnett Oppland.Mye mye mer om ham og kona og deres aner og etterkommere finner du på nettsidene:http://www.kaldor.nomvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det finnes en liten gårdshistorie for Stod, men den er full av feil og mangler. Det som står om Skjerve er ihvertfall helt feil. Det finnes også noen ættesoger, men her står det heller ingen ting om disse personene.Glemte forresten å skrive fadderne på Ingeborg Michelsdatter. Det er Baard Hatling, Peder Neder Klæboe, Sara Hatling, Karen Skierve og Malen Leinsgierde.Det er mye som tyder på at Michel Mortensen Skjerve er født på Åsen. Første kona hans er kalt Johansdatter da hun dør, og kan være en søster av Ole Johansen Skjerve. Dermed kan Morten være gift til Skjerve. Navnet på barna hans tyder på at han ikke er fra Åsen, mens fadderne igjen tyder på det motsatte. Jeg vil derfor ikke skrive noe før jeg vet dette sikkert.Jeg har også noen mistanker om hvem Mons Olsen Snøgdalen og hustru er, men kan ikke dokumentere noe foreløpig.For tiden har jeg det altfor travelt til å lete skikkelig, men jeg kan komme tilbake med mer informasjon når jeg vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Stafseth

Hei Sissel og Einar. Takk for verdifulle opplysniger. Nettsidene som du oppga Einar var gode. Vet du noe om politligheten til de data som er oppgitt der ? Videre er der nevnt et sted Svebakken,- er dette en navnegård eller er det en husmannsplass ?hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Kirkebokavskriftene på Arkivnett Oppland vet jeg lite om, men jeg har ingen indikasjoner på at de ikke holder mål. Nanna Egidius slektsbase for Øyer har jeg bare lovord om. De ubetydelige avvikene jeg har funnet skyldes nok at jeg er en mindre erfaren kirkebokleser enn Nanna.Ligger Svebakken i Øyer? Hvis ikke, kan det f.eks. være denne (gårdsnr.172, Fåvang sogn i Ringebu kommune i 1886): Lenkemvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.