Gå til innhold
Arkivverket

[#10524] Loms prestegjeld i Buskerud.


Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Min tippoldemor, Marie Sivertsdatter, ble døpt den 26.06.1825 i Lom kirke. Foreldrene er Sivert Olsen og Else Olsdatter, f. 1797 i Lom prestegjeld. Jeg har prøvd å finne flere opplysninger om hennes foreldre, men uten å lykkes.Finnes det en gards & ættesoge for Lom eller er det andre kilder en kan undersøke eller har noen opplysninger om Sivert og Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Siste melding er ikke helt rett: det er kommet ut 1 av 4 bind. Men du er heldig: denne familien er omtalt i bd 1 s. 336 op plassen Graffershaugen under gnr 26 Graffer, der de bodde ei kort tid.Du kommer likevel ikke spesielt lengre: Else var trolig fra en h.plass under Øy i Vågå, f. ca 1795, mens Syver f. 1790 d. 1843 kom fra Øystugu under gnr 40 Øy i Bøverdalen, og hans opphav kommer ikke før i bd. 3.Mvh, Arnfinn Kjelland (red. Bygdabok for Lom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Øystein og Arnfinn.Det var nyttig informasjon. Jeg har nå noen flere utgangspunkt for å lete videre. Jeg har allerede satt meg på venteliste for å låne bd 1 av Bygdabok for Lom. Lå Vågå under Lom prestegjeld på 1800-tallet ? Arnfinn - kan du si noe om når bd. 3 av Bygdaboka blir utgitt ? Mhh, Aasmund U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vågå var et eget prestegjeld. Kirkeboka dekker den gjeldende perioden. Kirkeboka finnes både digitalisert og i et gedigent kortarkiv (alfabetisk sortert) i Nordalsarkivet i Vågåmo. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Tore H VigerustDu opplyser at kirkeboka for Vågå finnes digitalisert. Jeg har søkt etter den, men uten resultat. Kan du opplyse hvor en kan finne den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Digitalisert, fru Blom ... Det Vigerust kanskje mente å si, var at opplysningene i Vågå kirkebøker er dataregistrerte. Men de er dessverre ikke lagt ut på Internet enda.Jeg har imidlertid funnet en vielse i ministerialbok 1815-27 for Vågå, som kanskje kan være verdt litt oppmersomhet: side 411, par nr. 28: Ungkar Syver Olsen Snerleeie 21 år og Else Olsdtr. Øyseie 27 år giftet seg 30.10.1823. Kausjonister: Klokker Dille og Ingebreth Torestuen. (Torestuen var en plass under Snerle.)Else er trolig identisk med Ole Larsens dåpsbarn døpt 22 søndag etter Trinitatis (dvs 1. november) 1795. (Vågå ministerialbok 1739-1810, folio 127.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aasmund Ulvund

Jeg har nå fått låne Bygdaboka for Lom I som Arnfinn Kjelland viste til. Som Kjelland opplyste så fant jeg under husmannsplassen Graffershaugen Syver Olsen,1790-1843,som giftet seg i 1817 med Else Olsdatter,f 1795.Disse er nok de personene som jeg har søkt etter.De personene du Aud Sandbu viser til må være noen andre med samme navn idet hverken fødselsår eller gifteår stemmer, bortsett fra fødselsåret til Else som er noenlunde sammenfallende. Når det gjelder Bygdeboka for Lom så er det nok en feil i den.Der opplyses det at Syver og Else sin datter Mari eller Marie som hun senere kalles,f 1825,giftet seg med Ole Hansson Fladmark,f 1826.Hans riktige navn er Ole Amundsen Fladmark, f 1826, i Veblungsnæs i Rauma. Han døde i 1908 i Flekkefjord. Marie døde i 1902 i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.