Gå til innhold
Arkivverket

[#10525] bygdebok fra os v/Røros


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

Jeg har sett i endel bygdebøker som omhandler min slekt, sønvisen, men mangler forbindelsen mellom min slekt og slekta på Narjordet/synvisgarden..jeg vet at den finnes, men alle bøker jeg leser kutter forbindelsen, eller velger seg ut en annen retning i slekts treet. Dette har jeg slitt med i over ett år, jeg er i ferd med å bli desperat....nå hører jeg om ei bygde bok for Os....kan det være mulig...? Hvor får jeg fatt i den...noen som har den og kan slå opp i den for meg ? Eva (Sønvisen)Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ligger ikke Os helt nord i Hedmark?Finner i tilfelle følgende på Deichmann Biblioteks's søkeside:FORFATTER: Gjermundsen, Jon Ola TITTEL: Bygdebok for Os : bygda og folket . B.1 ANSVARLIGE: Jon Ola Gjermundsen PUBL.INFO: Os : Os kommune , 1999 , 493 s. EMNEORD: Os ( Hedmark) , Os ( Hedmark) - Genealogi FAGNUMMER: 948.24 (hovednummer) ISBN: 82-995321-1-6 , (ib.) , Nkr 800.00Denne boka kan faktisk også lånes - ett ledig eksemplar i øyeblikket. Ditt lokale bibliotek kan sikkert formidle 'fjernlå' (eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Osboka finnes til utlån også her i Trondheim (Universitets- / Gunnerusbibl.), og den finnes kanskje også i Tromsø på Univeritetsbibl.?Jeg hadde selv de tre bindene av Osboka til hjemlån for noen måneder siden. Den er - etter min mening - svært bra. Blant annet har den bortsett fra gårdsregister, som de fleste bygdebøker har, også personregister med henvisninger, noe som gjør den lett å finne å frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei igjen, Eva! Finner stadig nye nr. med beslekta tema. Derfor litt ustrukturerte svar /kommentarer (6748/8381).Min første assosiasjon mht Per Synvis, var Sønvisgarden i Narjordet i nåværende Os kommune, tidl. under Tolga (Tolgen) prgj. Jeg lette ganske grundig i de nye Osbøkene uten resultat.Senere så jeg gjennon en avskrift av KB for Tolga over fødte i 1827 og fant Pe(de)r Synvisen (Steen), se tema 8381 (og 6748). Biblioteket er stengt nå, men skal ved leilighet lete i Tynsetbøkene i håp om å finne faren, Synvis Pedersen Østby, og kanskje forbindelseslinjer videre bakover. Finner jeg noe, legger jeg det inn her. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Etter å ha sporet opp Per Synvis' far, tok jeg på nytt Osbøkene fatt, og ganske riktig - HAN fant jeg, Synvis Pedersen Oshaugen?(1789-1856), likeledes linjen bakover til Sønvisgarden i Narjordet gjennom Per Sønvisen Høsgarden søndre (1755-1839), Sønvis Persen Perstrøa (ca.1718-1766) og Per Jensen fra Sønvisgarden (1676-1735). Kilde: Os II s. 86,402 og 59-60, og Os III s.44-45.Hvordan Østby og Tynset har kommet inn, vet jeg ikke, kanhende opphold på Tynset før han giftet seg med Marit Nilsdt Steen på Tolga??Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Akkurat nå har jeg bind 3 Bygdebok for Os liggende oppslått foran meg.på s. 18 står det litt om Sønvisgarden og fra s. 44 og fremover er brukerne listet opp fra seinest 1680 frem til 1988. Jeg slår gjerne opp og skriver av. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.