Gå til innhold
Arkivverket

[#10527] Hedemarksg.9, Kr.a.; Annette og Karl Martinsen, etterslekt?


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Annette Lovise Andresen f.17.05.1861 i Frogn, var datter av Andreas Martinsen og Lovise Marie Kristiansdattter.Annette giftet seg ca.1889 i Nordby, Ås, med Karl Ingvald Martinsen fra Våler. På FT.1900 og 1901 bodde Annette og Karl Ingvald i Hedemarksgaten 9, på Vålerenga. I 1901 hadde de følgende barn i live, Albert f.1889, Kristine f.1890, Gudrun f.1894.Annette’s mor, samt Annette’s 2 år yngre søster, Karen, bodde sammen med dem. Annette og Karl bor imidlertid ikke i Hedemarksgaten 9 i 1906, ei heller finner jeg dem i adressebøkene for Kr.a. i den mellomliggende perioden. Er det noen som kjenner til den videre skjebnen til denne familien? Lovise Kristiansdatter døde på Brevigsbråten i Frogn 08.07.1907, og ble begravet i Nordby kirke. Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Eva! Når du sier ikke i Hedmarksgata i 1906, har du lett før og etter?En annen ting, siden Lovise døde i Frogn, kanskje hele familien flyttet dit? Finnes det noe skifte etter Lovise kanskje?Jeg ser i FT1900 at det er 5 barn, døde 2 av disse mellom 1900 og 1901? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Laila!Jeg hadde jo et lite håp om at du slang deg på denne her!Jeg har ikke lett etter 1906, nei!Som du ser har jeg funnet familien på 1901, men ikke i adressebøkene etter det.(Ikke før 1900, for den saks skyld.) 1906 er jo den første tellingen som viser til hvor folk bodde i det foregående året. Da jeg var på Byarkivet for 2 uker siden var desverre tiden knapp, og jeg var ikke istand til å lete rundt i det generelle ”Våhlenga”.Egentlig hadde Annette og Karl ihvertfall 6 barn! De to siste var tvillinger f.28.04.1900, Helga Alberta må ha dødd mellom 18.06, da hun ble hjemmedøpt, og desember. Harald Oskar ble døpt 25.12.1900 i Vålerenga kirke, men han er borte før FT1901.Faren, Karl Ingvald Martinsen var renovasjonskjører, så han burde vel finnes der det var mange doer å tømme!Det jeg prøver å oppnå med denne letingen er å finne mer opplysninger om Lovise Kristiansdatter, spesiellt fødselsdag/sted, men også å finne etterslekt etter Annette.Jeg tror rett og slett at Lovise var på ”sommerferieplassering” ved Brevik da da hun døde. Hun ble begravet i Nordby kirke, som var hvor mannen var begravet. Da han døde i 1893, bodde familien på Kjærnesstrand, som er inne i bukta ved Nebba. Der hadde familien bodd ihvertfall i 20 år, siden de flyttet fra Breviksiden av fjorden.På FT1900 står Lovise oppført som understøttet av Fattigkassa, og det bør det jo finnes dokumentasjon om et sted. Hjemstavnsregistrene til Fattigprotokollene i Kristiania 1893, 94, 96, 97, 98, 99, 1900, 1903, 1904 (som er de eksisterende) ble sjekket uten å finne henne. Vi var også i Drøbak, og sjekket Fattigprotokoller i Frogn 1890-1900, uten resultat. Nå har vi et ørlite håp om at noe kanskje dukker opp fra Ås, i Fattigprotokollene for Nordby, hvis de eksisterer! Det var vel neppe noe skifte etter Lovise, ettersom hun var fattigunderstøttet?Jeg er glad for input, Laila, du har et glupt hode!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.