Gå til innhold
Arkivverket

[#10537] Namn, heimstad, e-post


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Siden i sommer har jeg med jevne mellomrom måttet fylle ut navn, hjemsted og e-post på nytt enda jeg er nøye med å krysse av for Ta vare på namn. Det skjedde senest i går.Dette er ikke noen viktig sak, men jeg lurer på hvorfor jeg til stadighet må gjøre dette på nytt??Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje mi skuld! Når me får inn eit innlegg frå deg sender me namn, adresse og e-post attende til maskinen du sit på, som ein cookie, eller informasjonskapsle som det er blitt døypt til på norsk. Kvar gong du hentar fram skriveboksen frå tenaren vår vil han først spørja nettlesaren din om han har ein cookie som er blitt sendt ut av oss. Om så er tilfelle vil opplysningane derifrå bli sendt saman med skriveboksen. Manglar det namn m.m. der er det fordi tenaren ikkje fekk nokon cookie frå deg. Kva som har skjedd hos deg veit eg ikkje. Kan det ha vore ei ukjent hand ned i kakeboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Jan Oldervoll:Det er såvisst ikke din skyld!! Sikkert 'gamle meg' som er temmelig dum når det gjelder data (er ikke så dum ellers!). For meg er cookies noe mystisk som jeg vet jeg har, men ellers vet jeg jeg svært lite om dem. Ble noe klokere av din forklaring, men helt klok blir jeg aldri. Litt nysgjerrig ble jeg når du sier 'ei ukjent hand i kakeboksen'. Det er bare meg som bruker denne PCen, av og til min datter. Kommer det 'ei ukjent hand' fra det store intet og roter med mine cookies?? Ville gjerne høre mer om dette, for å bli noe klokere.Hilsen dumme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur ikkje du skal rekna deg som dum, Astrid, i alle høve om du ikkje forstår deg på cookies. Det er vel knapt ein promille av Norges befolkning som det gjer. Og det med kakeboksen var ikkje alvorleg meint. Men når det manglar småkaker (cookies), både i USA og i Norge, er det vel ofte slik at det har vore ein lite (og heime hos oss like gjerne ei stor) hand og forsynt seg i kakeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vel, jeg får avfinne meg med at jeg ikke er med i den knappe promillen som skjønner alt, og trøstig skrive min e-post etc om igjen. Det skjer i alle fall ikke hver gang, f. eks. ikke idag.Når det gjelder kakeboksen, så skjønte jeg ikke altså ikke den heller. Har ingen kakemonser boende hjemme lenger, så mine cookies befinner seg stort sett på PCen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er vel slik at de fleste PCer er innstilt slik at de med jevne mellomrom rensker opp i sin egen kakeboks - eller cache, er det ikke det de kaller det. Min teori er at det er det som skjer, når 'kaka' med jevne mellomrom er spist.Men med det samme. Dere vil ha e-postadressen, men den legges ikke offentlig. Hadde det vært mulig å sende 'forespørsel om e-post-adresse', slik at hvis du har en konkret beskjed til en person, kan DA formidle 'kontakt' a la: 'Fornavn Etternavn på denne e-postadressen ønsker kontakt', med mulighet for å fylle inn en melding. På samme måte som du kan sende auto-tips om en avisartikkel på nettet f.eks. Ble det kronglete forklart, eller skjønner J.O. hva jeg mener?Ser selvfølgelig at de mest aktive hjelperne i debatten kan bli plaget på denne måten, men ved at de får valget om de vil svare, så kunne det kanskje fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg forstår godt kva du meiner, Heidi. det er to grunnar til at me ikkje vil senda e-post adresser til folk. For det første vil me ikkje plaga folk som helst ikkje vil ha e-post, og kanskje viktigare: Me vil helst ikkje at debattar skal bli ført over i eit privat rom. Men vil du ha kontakt med nokon kan du leggja inn di eiga e-postadresse i eit innlegg i ein debatt vedkomande deltek i; kanskje helst ein ho har start, sidan ho då får melding frå oss om det er kome nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er vel ikke tante Pose som har forsynt seg i kakeboksen? Hos meg er det slik at når eg har rensket/slettet kortidsminneTemp Internett så må eg skrive inn navn og adresse på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.