Gå til innhold
Arkivverket

[#10538] Hvordan få laget slektsbok??????


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg håper noen kan gi meg noen veldig gode råd for nå er jeg meget oppgitt. Jeg begynte med slektsforsning for ca. 3 år siden og begynner nå å velge og snart avslutte. Jeg har da ca. 1.500 navn. Når jeg startet min forskning så kjøpte jeg slektsprogrammet Win-Family og trodde dessverre at alle slike program var innstilt slik at du får redigert en slektsbok etter eget ønske og så sendt det til trykking. Dessverre har jeg tatt skammelig feil av mitt slektsprogram får på mitt program får du det ikke til. Du får kun til en etterslektstavle - som heller ikke tar med seg bilder. Hvilket slektsprogram bør man bruke for å få laget slektsbok med f.eks. alle personer som er tilknyttet en familiegren????? Det går vel forhåpentligvis an og overføre filene fra Win-Family til et annet program.Nå krysser jeg bare fingrene for at noen kan hjelpe meg på veien.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Jeg har nylig kjøpt Embla Familie & Slekt versjon 4. Jeg er kjempefornøyd! Kikk på Embla.no på nettet. Fikk til og med laste ned gratis oppdatering forrige uke. Embla Fam.& Slekt har mulighet for å overføre data fra andre program. Lykke til, hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Også eg held med Legacy (v/ Millennia Corp.), som er gratis i standard versjonen, ca US$20 for deluxe. PAF er også gratis og god. Begge lastar du ned frå nettet. Begge greier bilete.Eg kjenner ikkje Win-Family. Sjå etter om du får laga GEDCOM-fil; i så fall can du overføre data til andre program.Dei fleste program lagar 'bok' og andre rapportar berre på engelsk. Kan hende BK og Embla kan norsk?Lykke til!Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Når formålet var å lage slektsbok (dvs fortellende historie bygd opp av innlagt informasjon knyttet sammen på en lettlest måte av ord/setningsstruktur) har du nesten vært maksimalt uheldig med valg av program.Av de program DIS-Norge har testet så langt er det dessverre de norske programmene 'Win-Family' og 'EMBLA Familie og Slekt' som er svakest nettopp på dette området.De program som skiller seg ut i positiv retning her er 'DISGEN' og 'The Master Genealogist'. Det er nok dessverre slik at selv disse programmene har enkelte begrensninger som burde vært unngått, men de er i en helt annen klasse enn de to førstnevnte. Både Win-Fam og EMBLA jobber visstnok med forbedringer på dette området.En Gedcom-overføring av data til et mer egnet program vil (kanskje) kunne hjelpe deg. DIS-Norges testresultat finner du her. http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htmMvh Ole Bjørn Darrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Tusen takk for gode råd. Hr nå lastet ned demo av disgen og skal forsøke meg på den.Ellers så skulle jeg gjerne sett et eksempel på hvordan en slektsbok på en måte settes opp.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Thomassen

Heisann Sissel Endresen Jeg har lurt på det samme i lang tid og lurer på om du kan tipse meg når noe fornuftig dukker opp vedrørende slektsbok.Hilsen Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei Sissel. Det første du må gjøre er å anskaffe et program hvor dette er mulig. Jeg bruker BK og er fornøyd med det. En annen ting er også hvordan du har samlet dine forfedre slik at det blir noe fornuftig av det. Etter min mening blir resultatet bra hvis man velger seg en 'stammfar/mor' blant sine 'tipper' som, vanligvis hadde 5-6 barn, og ta utgangspunkt i dette paret. Forutsetningen for at dette skal bli bra er da at man har samlet etterslekten etter disse. Programmene har forskjellige oppsett som du kan velge, for eksempel inndelt etter generasjoner eller etter familier. Du spør etter eksempler, hvis du legger ut din E-mail adresse kan jeg sende deg korte eksempler så du kan se hvordan det ser ut med utskrift fra BK. Når dette er gjort kan du også flytte alt over i din teksbehandler, der kan du redigere materialet slik du ønsker. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

For at et program skal være brukbart vedr. utskrift av slektsbøker må det kunne håndtere både forfedre- og etterkommerorienterte bøker. Videre må programmet gi brukeren mulighet til å velge hvilke relasjoner og hendelser som skal med/utelukkes. Ikke la programmets tilfeldige begrensninger vedr. utskrift av slektsbøker legge bånd på samlergleden.Mvh Ole Bjørn Darrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

BK er vel slektsprogrammet Brother Keeper tenkter jeg. Hadde ikke drømt om at det skulle være litt krokete det å få redigert seg en slektsbok. Jeg tar imot masse tips og hjelp på email adresse: tord-jo@online.no.På forhånd meget tusen takk.Med hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona årnes

Hei Sissel. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at dersom du har f.eks. fødseldato 10.02.1980 så kan dette bli forandret i et engelsk program til 02.10.1980 ved gecom transport. Du kan også riskiere å miste noen data. mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Mona: Det er jeg sikker på at du kan stille inn på forhånd - altså fortelle programmet om det skal bruke d/m/y (dag, mnd., år) eller m/d/y osv. Det er ihvertfall ikke noe problem i PAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er heller ikke noe problem i Legacy. Det kommer akkurat an på hva du ber programmet gjøre. Problemet med engelske programmer er heller ikke så stort i en slektsbok, da kan du bare gå inn i Word og 'skifte ut' det du vil til norsk. Dette blir jo så gjort automatisk, tar litt tid selvsagt, men det er absolutt overkommelig.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Drop slektsprogrammene, det du har lagt inn der kan du bruke som grunnlag. I stedet skriver du boken din i et godt tekstbehandlingsprogram. Da får du boken din slik du akkurat vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg begynner faktisk selv også virkelig å lure på hva jeg skal gjøre. Jeg prøvde å overføre en fil til BK og mistet da en del opplysninger på veien.Slektsprogrammet Legacy er vel engelsk og da må du vel drive og oversette en del til norsk i word da? Er det noen som har noe godt kjennskap til Disgen.Hvordan instillinger i word skal jeg bruke for å få skrevet der i bokformat?Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Interessant gammelt tema dette her, og boken din Sissel har jeg sett i bokhandelen i Stjørdal. Vi har noen felles aner langt tilbake i tid(bl.a Vigal Sjurdsen).Til Terje i innlegg 14: Er det mulig å legge inn bilder i et slikt tekstbhehandlingsprogram? Nå har ikke jeg kommet så langt som til å lage noen slektsbok enda, og har heller ikke scanner for å legge inn bilder. SÅ det er nok langt frem i tid for meg dette med slektsbok, men jeg spør likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,De fleste ordbehandlingsprogram kan legge inn bilder, noen har bedre muligheter for å velge plassering og størrelse enn andre.Jeg har brukt flere av de kommersielle, men bruker nå Open Office som er gratis [url="http://no.openoffice.org/index.html>http://no.openoffice.org/index.html. Det fungerer helt fint til en slektsbok. Det er også på norsk og med norsk rettskrivnings ordlister.Når det gjeller bilder kan du komme langt med et digitalkamera. Jeg har fotografert gamle bilder med bra resultat. Så må jeg jo også nevne Kari Thingvolds og mitt eget prosjekt med kirker og portrett http://kirkefoto.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det går an å importere bildre til tekstbehandlingsprogrammer som f.eks. Word (Sett inn - Bilde - Fra fil).Selv har jeg nettopp sendt ei slektsbok til trykking, og jeg var aldri i tvil om at jeg ville redigere alt selv på min måte framfor å bruke en generert utskrift fra et slektsprogram.Jeg skrev/fikk slektninger til å skrive tekster i Word, og deretter importerte jeg tekstene til et program som heter InDesign. Dette programmet gir bedre lay-out-muligheter enn Word - også med hensyn til bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Jeg har et problem når jeg lager en RTF-fil i mitt slektsprogram. Bilder blir linket til personene og Slektsbok lages i RTF-format. Endrer RTF-fila til OO-tekst fil og vips trodde jeg at jeg skulle klare å få fram bildene. Så skjer ikke. Bildene dukker ikke opp og det er heller ikke lenker til bildene som det står i Hjelp. Open Office er tekstbehandlingsprogrammet som benyttes.Hva kan jeg gjøre feil ?Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Som du sikkert vet så kan du velge om du skall vise bildet eller bare en ramme med et symbol. Har du et stort dokument kan det lønne seg å arbeide med teksten med det siste alternativet for så å bytte over til å vise bilder for å formatere sidene. Jeg har installert engelsk utgave men du finner beskrivingen under hjelp og søk på bilde. På engelsk er det Tools-Options-Open Office .org Writer- view-Display-Graphics and objects.Om du har Wordpad installert så kan det også åpne RTF filer, dette for å kontrollere om bildene er med. Jeg gjorde en liten fil med et bilde og litt tekst, i Notisblokk så fikk jeg fram informasjon om at det var et grafiskt objekt på filen. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (16) Anne Lise.Når du er på biblioteket kan du se 'Slekten Wølner'. Alle tre bind er skrevet som tekstbehandling i Claris Works. Derefter er bildene - over 1000 stk - satt inn i den størrelse og på det sted på siden som jeg ønsket å ha dem. Det var såre enkelt. Du må ha photoshop på maskinen slik at du kan hente inn bildene og tilpasse dem. Det samlede produktet er så levert på CD til trykkeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I de årene som har gått siden denne tråden startet har det skjedd mye på programsiden og de aller fleste slektsprogram lager gode underlag til viderebehandling i tekstbehandlingsprogrammer til å lage slektsbøker direkte eller med bearbeiding. Det er ofte snak om smak og layout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for gode tips, som jeg skal prøve å huske når jeg en gang lager slektsbok. Før den tid må jeg nok ha både nytt datautstyr med blant annet scanner, photoscop og mer datakunnskaper tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloHar nett laget en bok med aneoversikt til en slektning av meg i forbindelse med 50 årslag.Selv om jeg bruker BK, tror jeg de andre programmene kan gjøre tilsvarende jobb.Jeg lager en anerapport (skreddersyr) og lagrer den som RTF fil. Deretter henter jeg opp filen i tekstbehandlingsprogrammet (Word) og bearbeider det videre, Jeg lager fremside, inndeling, forord, bunnlinje og setter inn bilder.Da blir selve anerapporten en liten del av totalproduktet.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Er man nødt til å bruke et spesielt program for å lage en slektsbok? Jeg har skrevet 3 sådanne, ganske oversiktlige vil jeg påstå , og uten annet 'program' enn Word! Jeg har til og med unngått store bokstaver, små bokstaver, romertall og indisk-arabiske tall i forvirrende blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.