Gå til innhold
Arkivverket

[#10539] Slurr'n


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I FT 1900 var Øivind Moen, 'omvankende Skræppehandler', da på Vongraven i Ålen, men forøvrig bosatt på Røros. Denne skreppkaren var en kjent figur i Rørostrakten, som med skreppa si (en stor trekasse, som jeg har i mitt eie) vandret fra gård til gård og også dro opp til gruvene for å selge sine varer. Han gikk under navnet Slurr'n eller Slurr-Øvven. Det jeg lurer på, er hva hans utnavn betyr. Kjenner noen til et verb sløre eller slure som betyr 'å bevege seg langsomt'. Har funnet verbet i ordbøker.Glad for respons. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, vi 'slurra' med sykker'n, altså spant med bakhjulet uten å komme av gårde. Du kan også 'slurre' med rrrr'en altså ikke å skarre men å kanskje mere rrrrrulle? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har du hørt om at klutsjen slurer,altså ikke ta tak-remdrift slurer ved slakke reimer. Alle har vel hørt ei viftereim hyle,årsaken er at dynamoen ikke sviver så fort som reima sin hastighet. Kan vel si at forventet hastighet er forskjellig. Slure er vanlig utrykk her på Sørlandet.Hilsen 1/4 Trønder Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kjenner nok slure i forbindelse med clutchen, men forbindelsen til 'sykker'n' til Laila er ukjent for meg. Flere forslag? Hilsen 1/4 østlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Laila Christiansens assosiasjon med sykkel er rett nok. I Solør sier vi - å slire på samme måte som betyr å gli.Noen fra Rørostraktene kan vel fortelle hva det heter der. Siden han var kremmer, er det også nærliggende å tenke at det kan ha noe med å være slu å gjøre? Kremmerne kunne være kjent for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.