Gå til innhold
Arkivverket

[#10540] Knut Iversen Sigerset f. ca.1758 på Bolsø i Møre og Romsdal


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Knut Iversen Sigerset giftet seg 06.04.1790 i Vestnes med Anna Halvorsdatter f. 1759 på Vestadstranda i Sekken.Kan noen fortelle meg hvem foreldrene til Knut var ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

I flg. Bolsøyboka II så er det to leilendinger og brukere på Sigerset i 1763, Iver Sierset og Anders Sierset. I 1783 overdrar eieren Torstein Larsøn Fugleset det ene bruket ved skjøte 26/10 til Iver Eriksen Sigerset for 99 rdlr. Du hadde tidligere en postering om et bryllup i Tresfjord jeg tenkte å slå opp på, men så røk pæra i filmleseren min. Nå har jeg fått ny pære, hvilken posteringsnr. var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Ole Bernt.Takk for svar.Da må jeg vel anta at det er denne Iver Sierset/Eriksen som er far til Knut.Så da får jeg prøve å finne ut hvem han var gift med.Når det gjelder oppslaget , må jeg med hånden på hjertet tilstå at det husker jeg ikke i farten , men mener jeg fikk svar på det annet steds fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Steinar Eik

Knut var etter min oppfatning bror til Lasse Iversen Sigerset Nesje. Faren var Iver Larsen Sigerset som igjen hadde en bror Peder Larsen Ekrehagen som 70 år gammel ble forgiftet i 1775 av kona si. Dette utløste en av de mest kjente sakene i Bolsøy. Hvis min oppfatning om slektsforholdene er feil, så setter jeg pris på å bli korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Unnskyld Rune, men jeg må bare stille et spørsmål til Steinar (4). Til hvilken Nesjegård og når knytter du Lasse IVERSEN til Nesje? Det kryr jo av Lasse og Lars på Nesje, men finner ikke en Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ingen grunn til unnskyldning.Jeg sitter bare på sidelinjen og betrakter det hele med stor interesse.Dette vet dere mye mer om enn hva jeg gjør. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hei, Osvald! Godt å se at du følger med. Kirkebok for Veøy: '24/6 1796 viet Lasse Iversen Sigerset og enke Marit Olsdtr. N.Nesje'. Ekteparet står omtalt på s. 38 i Nesjestrandsboka. Ingen etterkommere på Nesjestranda etter vår venn Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Du har helt rett Steinar, jeg overså ham. Har en del slektslinker mot Nesje, men Lasse og Marit er barnløse. Lasse Iversen Sigerset(1755-1832) tjente jo hos kaptein Lossius på Sekken som bl a eide Vestad. Kan det knyttes slektsbånd til tolleren Ludvig Iversen Munthe, sønn av fogden på Gjermundnes og gift med Anna Kosbøl (Kaasbel). Tolleren kjøpte Vestad i 1712, men solgte den igjen i 1727 og flyttet til Molde. Dette bare et skudd i blinde, det var Iversennavnet, begges tilknytning til Vestad og giftemål i Vestnes (Gjermundnes) som gjorde tankespinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Jeg tviler sterkt på at det kan eksistere noen slik forbindelse, siden futeslekta nok var høyt hevet over de fleste, men en kan aldri se bort fra muligheten. Det var en sann hærskare som i løpet av en 100-års-periode utgjorde tjenerskapet på Vestad. Det som er ganske sikkert er at eierne av garden tilførte mye, både i form av penger og kultur på godt og vondt. Vi kan drøfte dette utenfor spørsmålet om Sigerset. Vennlig hilsen Steinar. (Ny adresse: steegh@start.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.