Gå til innhold
Arkivverket

[#10543] Anna Hansen,Laksevåg


Gjest Svein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Anna Hansen født på Laksevåg 7/6-07 og døpt 28/7-07 i Laksevåg kirke.Foreldre er Martin J. Hansen og Marie Jandine Karlsen. Mitt spørsmål er:Når døde hun og når ble hun begravet ? I kirke bøkene for Laksevåg kan vi ikke finne henne død der. Men vi vet at hun var begravet på Nygård gravplass på Laksevåg. Hun døde ung .Før 1935. Håper det er noen som kan hjelpe med opplysninger. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Hansen

Prøver å ta opp denne saken igjen. Anne vet jeg med 100% sikkerhet var begravet på Nygård gravplass på Lakevåg. Men hvorfor skal man da ikke finne henne begravet der når man leter i kirkebøkene.Er det noen som har opplysninger. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Davidsen

Når du skriv at du ikkje finn henne i kyrkjebøkene for Laksevåg, meiner du då dei som ligg ute på DA? I så fall lyt du vere merksam på at der er eit hol på meste 2 1/2 år mellom juni 1923 og november 1925. Men etter det eg veit, finst det protokollar på SAB for dette 'holet'; dei er berre ikkje dataregistrert. Difor kan det hende ho døydde i dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Ved kirkekontoret på Laksevåg finne de henne ikke begravet på Laksevåg. Selv har jeg sett graven , på Laksevåg. Men den er desverre blitt slettet. Men når hun er begravet der så må det vel finnes opplysninger om det et sted? Både Statarkivet og Digitalarkivet er blitt prøvd uten noe resultat. Håper fortsatt at det er noen som har opplysninger . Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Statistisk sentralbyrå: Folkemengdens bevegelse. Der finner du fødte, gifte og døde for hele landet. Det er ikke filmet så du må på arkivet. Jeg vet det finnes på Riksarkivet i Oslo, mulig Hamar også har det. Nå ble jeg plutselig usikker, det finnes et arkiv på Hamar gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Hei Berit. Det finnes arkiv på Hamar. Skal ta kontakt med disse to arkivene å prøve å få hjelp der.Hun kan ha hvert bosatt i annen komunne da hun døde og så ha blitt begravet i føde komunnen Laksevåg da hun ble begravet.Hadde hvert kjekt og kommet til buns i dette. Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Hei Svein. Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp, men min farmor ble begravet på Nygård Gravplass i 1962. Hun ble lagt i fellesgrav med sin ektemann som døde i 1949 i Laksevåg.Hun bodde i Åsane da hun døde, og er ført opp over døde i Åsane,der er også begravelsesdatoen ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Hei Bjarte. Har hvert inne på samme tanken at det kunne hvere noe slikt. Nå til dags må man melde flytting når man flytter ut fra en kommune. Hvordan var dette på 1920-30 tallet ? Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Svein Hansen

Prøver igjen.Er det noen som oppsøker Statsarkiv/Riksarkiv og som har tid til og finne ut Når Anna Hansen døde.Når hun ble begravet. Og hvor hun bodde da hun døde.Og vilket trosamfun hun tilhørte.Tvilsomt om det var statskirken.Jeg var så vidt innom Riksarkivet da jeg var i Oslo for noen uker siden for å se om jeg kunne finne noen opplysninger i 'Folkemengdens bevegelse' men hadde for liten tid da jeg var der og fikk ikke sett ferdig.Det ville ta for lang tid og få hjelp av de ansatte.Er det noen som kan hjelpe.Se opplysninger om Anna i tidligere innlegg. Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Hansen

Prøver å ta opp tråden igjen!!! Om Anna Hansen meldte seg ut av statskirken og der etter meldte seg inn i en annen menighet/sekt som f.eksempel Jehovas Vidner,Pinsemenigheten eller andre sekter. Er det da noe sted man kan får undersøkt når hun døde og ble begravet.De kan ikke finne henne i kirke bøkene på Laksevåg at hun er død eller begravet. Og kirkekontoret mene at hun er utmeldt fra statskirken og er gått inn i en annen menighet/sekt. Håper på hjelp.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier at du har sett graven hennes på Nygård kirkegård. Da vet du i det minste hvor du skal lete.Graven hennes burde da stå oppført i 'kirkegårdsbøkene' til Nygård, om ikke graven er slettet da. I kirkegårdsbøkene skal alle gravsteder stå oppført, og de skal ikke gjøre forskjell på hva folk tror eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Graven ble slettet på 1990 tallett. Kirke kontoret på Laksevåg har ikke kunne finne henne begravet på Laksevåg og heller ikke død der. Det svar jeg får fra kirke kontoret er at hun må ha meldt seg ut fra statskirken og inn i et annet trosamfun/sekt.Det er alt jeg vet om dette. Det er jo litt rart at kirke kontoret ikke vet hvem som er/var gravlagt der. Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.