Gå til innhold
Arkivverket

[#10544] Lauvåsen i Skatval NT


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En av mine aner Marit Joensdatter, 85 år i 1801, bodde på på Aavigen i Frosten, nærmere bestemt plassen Åvikstykket under Åvik i Åsen. Hun var da inderst av 'carité' hos sin sønn Buttolph Olsen.Ifølge Åsenboka kom hun fra Lauvåsen i Skatval. Mitt spørsmål: Under hvilken gård lå plassen Lauvåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Tja, under og under... Lauvåsen har vel vært egen gård i 'uminnelige tider'. Den er å finne som gnr. 11 i Skatvalsboka (Stjørdal IV). Gården omtales på s. 51, mens slekta beskrives på s. 493. Foreldra til Marit ser ut til å ha vært Jon Sivertsen (d. 1788) og kona Marit Jonsdatter (c1683-1725; fra Meråker).Hvordan kommer du inn i dette? Er du etterkommer av Buttul (Buttolf), eller har du ditt opphav i en av hans søsken? Buttuls kone, Gunnhild Kristoffersdatter, var søster av en av mine salige. Hennes mor var født her i gården.Mvh Arne Langås, Åsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Arne Langås!Takk for dine henvisninger til Stjørdalsboka. Det er en stor hjelp for meg! Jeg har forgjeves lett etter Løvåsen i 1801, finner bare en Løvaas i Hegra Annex. Har ogå gått inn på Merknader for å se om Løvaas er nevnt som plassnavn under en annen gård, men finner bare en Aasen under Skei i Skatvals anneks. I 1865 er det en Løvaas i Nedre Stj., men merker man av den, får man som svar 'Ingen funne', noe som visstnok betyr at gården på det tidspunkt var ubebodd (har før fått det svar i Arkivforumet). Nå har jeg funnet Løvaas med Rataas i matrikkelen 1886 med brukere Martin og Ole Olsen. Det er gnr. 11 og dermed den riktige gården. I FT 1900 er det en gård Løvaas med bruker Ole Olsen, så det muligvis den samme som i 1886.Jeg er ikke etterkommer av Buttolf Larsen, men av hans bror Ole Larsen som døde like før 1801. Hans enke Berit Johansdatter bodde i 1801 med tre av sine fem barn på Ørplassen under Fætten (Tetten i 1801!). Sønnen Lars Olsen ble gift med Marta Olsdatter Djupvik. Disse bodde på Furuøya under Nes. Deres sønn Bernt Larsen, gift med Anne Bergitte Johannesdatter Åsan, utvandret til Stjørdal like etter 1875. De er mine oldeforeldre.Jeg har skaffet meg Åsenbøkene og er veldig fornøyd med dem!Atter en gang - takk for dine hjelpsomhet. Du har også hjulpet meg før.Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå sitter jeg her og leser gamle innlegg, og ser at vi har felles aner her. Jeg er etterkommer av Martha Olsdatter Dypviks bror Johannes født 31.05.1817, som fikk datteren Birgitte i 1850 med Guru Olsdatter Brennestrøen fra Frosta de var ikke gift. Du har sikkert funnet anene til Martha i bygdebøkene for Åsen som er min hjembygd, men jeg skriver likevel opp anene. Det kan hende jeg har noen opplysninger som du ikke har, og kanskje har du noe som jeg ikke har: 1)Martha Olsdatter Dypvik Født: 17.11.1805 Gift: I 1838 med Lars Olsen som da bodde i Aavig2)Ole Nilsen Sonstad Født: 1778 Gift: 04.07.1805 i Loe kirke med Barbro Olsdatter. Død: 23.12.18373)Barbro Olsdatter Døpt: 1775. Født i Fergestaden Død: 07.02.18384)Nils Olsen Sonstad Født: Ca 1750 Konfirmert: 1768 Død: 19.02.1828, men det står 1829 i bygdebokas bind 5. Gift 1: 1770 med Mali Larsdatter Oppem Gift 2: 06.03.1812 med Berit Olsdatter Skjesol (født 1769).5)Mali Larsdatter Oppem Født: Ca 1736 Gift 1: 1763 med Halvor Toresen Oppem Gift: Med nr. 46)Ole Trondsen Vedul Født: Ca 1743 eller 1745 Gift: Med nr 7 i 1773 Død: Ca 18147)Berit Larsdatter Brakstad Født: Ca 1746 Død: Ca 1814, men jeg fant ikke dødsfallet i kirkeboka. Årstallet er oppgitt i bygdeboka for Åsen. Gift: 1773 med Ole Trondsen Vedul.8)Ole Johansen Gravlagt: Dom p. trinit. 1773(bror av anenr 12).9)Kari Nilsdatter Sonstad Født: Ca 1708-1710 Gravlagt: 1.søndag i advent 1784, og var da oppgitt til å være 76 år, men bygdeboka for Åsen beskriver henne som født i 1710.12)Trond Johansen(bror av anenr. 8) Født: Ca 22.12.1714. Utregnet ut fra opplys- ningene i forbindelse med dødsfallet: 85 år 5 måneder og 3 uker da han døde i 1800. Død: 12.06.1800 Gravalgt: a. trinit. 180013)Barbro Olsdatter Skjelstad Død: 1754 på barselsseng.14)Lars Pedersen Brakstad Født: Ca 1720 Gift 1: Med nr. 15 Gift 2: 1764 med Berit Nilsdatter Leangen Gravlagt: Mellom 21.05. og 07.06.1773 Skifte på han i 1773. Det skiftet så jeg på Statsarkivet i Trondheim, og ellers samme kommentar som til nr. 15.15)Mali Larsdatter Jeg har ikke funnet dødsfallet hennes i kirkeboka, men det var skifte på henne 28.08. 1763. Det skiftet så jeg på Statsarkivet i Trondheim, og de arvingene som står i bygdeboka er nevnt. Dessverre er jeg ikke så god til å lese sammenhengende gotisk skrift, men har tenkt å bestille skiftet på mikrofilm når vi får apparat som det går an å ta utskrift fra her.Ellers lurer jeg på om noen vet hvor Lars og Mali kom fra? 18)Nils Kristensen Gift: Ca 1708 med nr. 19. Død: 174419)Kari Larsdatter Gift: Med nr. 18. 26)Ole Olsen Nonstad Født: Ca 1684 Gift: Med Karen Død: Etter 1735 27)Karen Født: Ca 1678 Død: 1759 52)Ole Olsen Nonstad Død: Ca 169853)Unn Olsdatter Død: Ca 1734Jeg har et par spørsmål som jeg lurer på:1)Hvor kom brødrene Ole og Trond Johansen fra? Det var også en tredje bror som bodde i Stokkan(Jon Johansen død 1754).2)Hvor kom Lars Pedersen Brakstad og Mali Larsdatte fra?Jeg har også søsken av anene her, men siden jeg ikke vet hva du har skriver jeg ikke mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg ble både forbauset og glad da det kom et nytt innlegg i et så gammelt tema som dette - og det til og med fra en fjern slektning!Jeg har drevet med slektsgransking i knappe to og et halvt år, og har ikke hatt tid til å være nøyaktig over det hele, f. eks. slekten i Åsen. For ca. 35 - 40 år siden fikk jeg av min mor en oversikt over slekten i Åsen som hun hadde fått av sin mors kusine fra Åsan. Denne hentet jeg frem igjen da jeg en mannsalder etterpå begynte å interessere meg for slekt.Denne oversikten er en etterslektstavle for Nils Kristensen Sonstad på innpå 20 trykte sider, som jeg har hatt stor nytte av. Jeg fant deretter alle som var å finne i folketellingene, og gikk så over til bygdebøkene. De spørsmål du stiller har jeg derfor ikke svar på. I min anetavle har jeg forøvrig de samme personer som du listet opp - men uten så nøyaktige data som du har.Mine tippoldeforeldre Martha Olsdatter og Lars Olsen ser ut til å ha mange av sine ane langt tilbake i Åsen, mens de to andre Johannes Paulsen og Helena Bardosdatter (bosatt på Åsan)hadde foreldre som på begynnelsen av 1800 - tallet innvandret fra Stjørdal.Jeg har i utgangspunktet lite lokalkunnskap om Åsen, men bygdebøkene har gitt meg større innsikt.Men jeg enig med deg i at det kunne være interessant å vite hvor de tre brødrene Johansen egentlig kom fra.Mvh: Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Årsaken til at jeg svarte på noe gammelt er at jeg rett og slett ikke så innlegget før i går. Fant Digitalarkivet i November 2002. Etter å ha søkt på nummer og etternavn, oppdaget jeg at jeg kunne søke på stedsnavn også. Så søkte jeg på Skatval hvor min farmor er født, og dermed fant jeg det jeg svarte på her. Jeg har nok mye å lære om slektsforskning på internett og data enda.Jeg har drevet med slektsforskning siden Januar 1996, og det en god stund siden jeg holdt på med våre aner i Dypvik,Sonstad osv. Jeg har sett kirkebøkene på mikrofilm, og har alle 5 bygdebøkene for Åsen.Når det gjelder min tipptippoldefar Johannes Olsen Dypvik, så er ikke hans datter Birgitte nevnt i bygdeboka for Åsen. Det er vel ikke så rart siden Birgittas mor var fra Frosta, og Johannes og Birgittas mor ikke ble gift.Jeg har også funnet litt på folketellingene, men jeg har ikke sett særlig mye på etterkommere av søsken av mine aner. Noen har jeg jo da.Selv om jeg er fra Åsen så kunne lokalkunnskapen om Åsen vært bedre. Jeg har ikke bodd der siden 1978, men har jo foreldre der som jeg er hos i lange perioder.Selv om vi begge har ganske mye om våre i Dypvik og Sonstad, så kunne det jo vært interessant å se hva du har, og så kunne jo jeg sende det jeg har på mail. Har en god del lagret i 'Mine Dokumenter' som kan sendes på mail med vedlegg. Jeg reiser til Åsen nå i morgen og blir der til 30.04, men er her frem til 13.30 i morgen. Her er min mailadresse: anlih@online.no. Jeg har også lagt inn i BK-6, men kan ikke noe med overføring derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min mailadresse: dirtsaneyr@hotmail.comDet jeg har å bidra med, som ikke står i Åsenboka, er vel først og fremst deler av den etterslektstavlen for Nils Kristensen Sonstad som jeg nevnte ovenfor. Dette må sendes i posten. Hva er din postadresse?GOD PÅSKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar en oppdatering her på et gammelt tema, men kanskje har du det jeg nå skriver Astrid. Siden sist jeg skrev her har jeg både flere datoer og noen flere aner.1)Martha Olsdatter Dypvik ble konfirmert 28.09.1822, og det ble lyst for henne og Lars Olsen Aavikstuggu 30.09.1838.2)Ole Nilsen Sonstad ble døpt i Vang kirke Dom.2.p.trinit(28.06)1778, og konfirmert i samme kirke Dom.17.p.trinit(18.09)1796. Han ble gravlagt 25.02.1838.3)Barbro Olsdatter Fergestaden ble døpt i Vang kirke 16.p.trinit(01.10.1775. Ved konfirmasjonen Dom.2p.trinit(09.06)1793 bodde hun i Undlienplass. Hun ble gravlagt 25.02.18384)Nils Olsen Sonstad ble konfirmert St.hansdag(24.06)1768, og han ble trolovet med Mali Larsdatter Dom.3.p.trinit(01.07)1770 i Vang kirke.5)Mali Larsdatter født ca 1736, og død 15.11.1808. Hun ble gravlagt 03.12.1808, selv om hun da av presten kalles Mali Olsdatter Dypvik.Mali var først trolovet med Halvor Toresen Oppem, og det skjedde 19.p.trinit(09.10)1763. Forloverne var Per Haugen og Gabriel Leangen. Halvor var født ca 1737, og døde ca 1769. De fikk to døtre(Beret døpt 22.09.1765 og gravlagt 15.08.1773, og Malena døpt 13.03.1768 og gravlagt 15.08.1773).6)Ole Trondsen døde den 18.05.1814, og ble gravlagt 30.05.1814 på Vang kirkegård. Dødsfallet meldt skifteretten 23.05.1814.7)Berit Larsdatter født Brakstad døde 14.05.1814, og ble gravlagt samme dagen som ektemannen den 30.05.1814. Hun ble konfirmert 24.06.17688)Ole Johansen ble gravlagt 2.p.epiphan(17.01)1773.9)Kari Nilsdatter Sonstad ble gravlagt 1.søndag i advent(28.11)1784.12)Trond Johansen døde 12.06.1800, og ble gravlagt Dom.3.p.trinit(29.06)1800. Trond var jo gift 2 med Mari Torsteinsdatter, og gift 3 med Siri Jensdatter Aspås. De ble trolovet Maria bebuelsesdag 1769 i Vang kirke13)Barbro Olsdatter Skjelstad døde i 1754, og jeg har ikke noe nytt her.14)Lars Pedersen født ca 1720, og han er nevnt i et skifte etter farsøster Elen Christophersdatter i Sandberg på Skogn 22.01.1768. Lars ble gravlagt på Vang kirkegård pentacostes(30.05)1773, og skiftet etter han startet 11.09.1773. Jeg har tatt utskrift fra mikrofilm når det gjelder det skiftet. Iallefall var det som ble igjen til deling på arvingene 27 daler, 3 ort(mark) og 14 skilling.28)Peder Christopersen Sandberg. Jeg har ikke annet enn at han er nevnt i skiftet etter søster Elen.56)Christopher. Hans barn:a)Peder Christopersenb)Elen Christophersdatter født ca 1678 ifølge Skogn Historie bind 11, og hun døde i ca 1768. Hun var gift med Michel Haldorsen Lynum som sikkert var mye yngre enn henne, og i bygdeboka menes det at hun må ha vært nesten 90 år da de ble gift. Michael døde i 1785, og det var skifte på han 26.11.1785 ifølge Skogn Historie.Da jeg så i kirkeboka for Skogn 174-83 sist jeg var på Stjørdal bibliotek dukket det opp noe interessant, som kan tyde på at Lars og Mali kanskje har vært i Skåråsen i Skogn før de flyttet til Åsen: En Karen ble døpt 3.søndag i advent 1750, med foreldre Lars Pedersen Skåråsen og Mali Larsdatter. Faddere: Ragnille Kiølen, Mali Schilbrigt, Ingeborg Kjølen, Joen Kjølen og Ole Bye.Det som står i Skogn Historie band 2(del 2 side 799) er: Lars Pedersen fikk bygselbrev på Skaarassen 28.11.1748, og han står på listen over kirketiende fra 1749, og hadde visstnok gården til 1765. Det som står i det samme boka er at gården da ble solgt, men det var ikke Lars som solgte den.Dette kan være vår Lars og Mali, selv om de skal ha vært i Brakstad fra ca 1759. Siden det var noen andre som solgte gården Skaarasen i 1765, så tror jeg ikke de var der da.De andre anene her jeg ikke noe nytt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for tilbakemelding, Anne-Lise, på mitt tema fra 2002, noe jeg setter svært stor pris på. Jeg må tilstå at jeg ikke har gjort så mye med min slekt i Åsen ut over å se i Åsenboka, og søke i skannede kirkebøker så langt de er kommet per idag, dvs 1827 (jeg oppdaget at Åsen finnes bak Frosta!). Dermed har fått mye av deg som jeg selv ikke har funnet. Spesielt interessant er det skiftet du viser til angående Lars Pedersen Brakstad. Spennende! Tusen takk for at du informerte meg om dette.Mine tippoldefar Lars Olsen fra Åvikstuggu døde på 'Furuøen' 15/4-1849 52 år som fattiglem. Jeg kan ikke forestille meg annet enn at de må ha levd at fiske på denne lille øya, og Lars og Martha, deretter Martha og hennes andre ektemann, var ifølge Åsenboka de eneste som bodde fast på Furuøya under Nes.Foreldrene til Marit Jonsdatter (Lars Olsens farmor)nevnt i mitt første innlegg fant jeg trolovet i Hegra 2 pinsedag 1719. Da fikk jeg ikke bare vite at hennes mor kom fra Meråker, men også at hun var 'et forhen besovet Qvindemenneske'.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holdt på mye med slekt i Frosta/Åsen i fjor, men den grenen hvor jeg kommer inn på dem vi har felles har jeg en del mer å gjøre selv om jeg etterhvert har en de fra kirkebøkene. Skiftet etter Lars Pedersen i Brakstad 11.09.1773 er å finne på mikrofilm HF-1872, skifter fra Stjør-og Verdal 1773-1778'. Jeg har lenge hatt planer om å få sett skiftet etter Mali Larsdatter i 1762, men har enda ikke kommet så langt. Kanskje er det noen verger e.l. som kan fortelle noe om henne og hennes slekt? Dessverre er det ikke noe å finne bakover i bygdeboka for Skogn under Skaaraasen, såvidt jeg kan se.Takk for opplysninene om din far Lars Olsen Aavikstuggu. Jeg hadde ikke noen dødsdato på han. Jeg har ikke 2. ekteskap på Martha, men jeg kan jo finne det i bygdeboka. Senere skal jeg også lete det opp i kirkeboka. Jeg prøver å ha med alle søsken av aner som døpt, konfirmert, gift og dødsfall hvis jeg greier å finne det. Jeg var ikke så nøye på det tidligere. Jeg har jo også noe mer på søsken av den anerekka jeg har lagt ut her, men det blir for langt å komme inn på her tror jeg. Jeg har heller ikke noe dokument å sende over på disse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.