Gå til innhold
Arkivverket

[#10546] Stavern/Fredriksvern Verft, Tømmermand.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Det jeg først og fremst 'insinuerer', er at Niels Pedersen kanskje ikke nedstammer (direkte) fra Friis'er. Det er jo opphavet hans vi er ute etter. Men dersom etterkommerne hans (selv) bruker Friis, så viser jo det at navnet på et eller annet tidspunkt har festet seg ved slekten. Hvis derimot det er Niels Pedersen som har 'tatt' navnet, hjelper det oss lite. Men hvis hans far het Peder Friis, så kan det jo være håp om å finne ham. Mao.: Jo mere Friis-navn blant sikre slektninger, jo sterkere indikasjon på at vi skal til en Friis-slekt. Og da havner vi vel gjerne i Danmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi May. Thanks for suggestion, but at the moment I have no other information on Niels than his name. I do not know when and where he was born. I have tried to search Niels Pedersen (there were no Niels Pedersen Friis) on Ancestry.com. Got several thousand born in Denmark in a 20-year period around 1740. There is also the possibility that he came from Vestfold or Telemark. The name Friis were to be found in both counties in 1600/1700. (Try Skien genealogical site and search for Friis).Hi Ketil: The only certain thing is that Niels used the name Friis when he got married in Stavern and when his two oldest children were christen and the oldest died. At the time of the christening he used only Niels Friis (not Pedersen). Also referring to innlegg 43 in tema 8252, Statsarkivet i Kongsberg read the record of his youngest son's christening in Tjølling as 'Niels Pedersen Friises son Henric' not 'Niels Pedersen Fristad' as said in innlegg no 18 in the same tema. I don't think that there is any doubt that Live's husband used the name Friis. What right he had to do so is still an unanswered question.As regards the descendants, all but one of the children of Niels Friis Fredriksen (grandson of Niels Pedersen Friis) took the name Friis as sole surname. That child could also have done so, but I have not found the record of her marriage yet. Also, as you are aware, the name Friis does occur amongst some to the other descendant-lines of Niels Pedersen Friis. As regards the descendants of Niels Pedersen Friis's two sons Peder and Hernik, this is an area still to be explored fully. I have found thechristening records of thei children, but got no further.Hi Kristian Primærkildene are a bit variable in those days as I am sure you are fully aware. Søren (Niels Friis Fredriksen's second oldest child) was Nielsen at the confirmation in Tjølling in 1860, but Nilsen Friis at his marriage in Tanum church (Brunlanes). Niels Magnus was confirmed two years after Søren, but was recorded as Fredriksen. At his death he was Nielsen Friis (Larvik church). Mathilde was plain Friis (no Nielsen/datter or Fredriksen/datter) at her marriage in Tjølling and at the christenings of her children in Tjølling. It all depends how thorough you are and one really needs to read more than one entry to get the full picture. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Vidar. Du har en informasjon til om din ane. Hans fars navn Peder. Ved søk på Family C.,All Countrys, Marriges, 1740,Peder Friis, resultat nr.1 kom opp. Petri Fries, Wittersheim, Bavaria. Født bet.1674 og 1715. Han var kanskje stamfaren til alle de andre Friisene. Så kjedelig om Niels bare kom fra Telemark. Friis må ikke nødvendigvis være dansk. Det er heller ikke typisk norsk, det er temmelig sikkert en (inn)vandrer. Nå kan du prøve å finne en missing link.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Vidar - Sender over et utdrag av min kones slektsnotater vedr. Friis-navnet i Vestfold/ Telemark;Helvig Nielsdtr. FRIIS was born 1608 in Landvik, Aust-Agder, Norge.She married Lazarus Emgelsøn 1629 in Arendal. Aust-Agder, Norge, ( he was son of Engel Jenssen fra Grimstad-kanten, (1561- 1635) – and Karen Jørgensdtr. VON ANSBACH, ( born 1565 in Skien, Telemark, Norge, and died in 1618.) ( daughter of “Borgermester i Skien “ Jørgen Meinertson VON ANSBACH, ( born 1537 in Ansbach, Tyskland, and died ca.1598 Skien, Telemark, Norge.) Lazarus Engelsøn was born 1604 in Skien, Telemark, Norge, and died 1663 in Skaregrom, Grimstad, Aust-Agder,Norge. Helvig Nielsdtr. FRIIS was the daughter of Niels Jacobsen FRIIS and Anna Hansdtr. TEISTENiels Jacobsen FRIIS was born 1572. He was the son of Jacob Hermannson FRIIS and Helvig Nielsdtr. SKADE.Anna Hansdtr. TEISTE was born 1586 in Bjelland, Kvinnherad, Hordaland, She was the daughter of Hans Olufsen TEISTE and Brynhild Tordsdtr. Benkestok .Jacob Hermannson FRIIS was born 1546 in Denmark, and died 1600. He married Helvig Nielsdtr. SKADE 1571 in Danmark, ( daughter of Mads Nielssen SKADE and Anna ( Elsebe ) Pallesdtr. SPLEID.) Helvig was born 1550 in Refstrup i DanmarkHermann FRIIS was born ca. 1520 in DanmarkKjenner ikke til “ Barne-rekkene” i disse generasjonene, Men kanskje det kan føre til noe / noen.Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi May Karin Thanks for suggestion, unfortunately there are several possible candidates a lot closer, both Niels Friis and Peder Friis, of ages which could make them grandfather or father of my Niels. However without any information on when or where my Niels is born, the search becomes difficult. Undoubtedly there is a Denmark/Germany connection somewhere, but it is not known how far back one has to go to find it. The family saga has it to be from Schleswig/ Holstein.Hi Jørn Many thanks for the information. It looks as if a separate project of the different Friis families in Norway is a must. Any information would therefore be helpful. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ketil Harbek

Hei, Vidar!I tema 41197 Lenke innlegg 21/22 har vi en digresjon til Niels Pedersen Friis, som egentlig dette temaet gjelder.Jeg gjorde en henvendelse til Fredriksvern Verfts Venner - om de kunne ha noen opplysninger om ansatte ved verftet i 1751 og senere. Det hadde de dessverre ikke - jeg fikk dette svaret:'Takk for henvendelsen. Venneforeningen sitter dessverre ikke inne med noen oversikter over hvem som tjenestegjorde på verftet på slutten av 1700-tallet. Vi har heller ikke noen gode råd å gi om hvor du bør henvende deg. Både navnet Pedersen og Friis var vanlige på denne tiden. Friis er nok opprinnelig et dansk navn. Da verftet ble påbegynt i 1750 var svært mange av de som arbeidet her av dansk opprinnelse. En hadde lite fagfolk i Norge, så smeder, seilmakere, tømmermenn, bødkere, murere, treskjærere, glassmestere og malere kom fra Danmark. Bare i 1751 hadde man behov for 41 tømmermenn.Jeg beklager at vi ikke kan hjelpe deg i denne omgang. Vi tar vare på henvendelsen din i tilfelle det skulle dukke opp opplysninger senere.'Da er du i hvert fall oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Vidar:Jeg skulle vise til innlegg 20/21 ovenfor!Når det gjelder innlegg 22 i nevnte tema, har du forsåvidt et spørsmål til meg der. Jeg skal prøve å komme tilbake til det - der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! For meg er dette et interessant tema, da jeg har aner som jeg leter etter i samme området. Staven/ Fredriksvern, Ø.Halsen og Rekkevik. Yrker skipstømmermænd og tilknytninger til både verftet i Fredriksvern og skipsbyggerier på Ø.Halsen og Rekkevik Rekkevik. (Både tilknytning til marinen og sivile skips-tømmermænd)Jeg har hatt god nytte av Marinemuseet i Horten under leting etter ansatte ved Fredrik vern verft. ( Det finnes en del hefter der om ansatte ved bygging av mainebåter ved verftet.)En del av arkivmatrialet fra denne tiden befinner seg i Statsarkivet på Kongsberg.Jeg har nettopp fått et svar pen en henvendelse dit om føring av av-og tilgangslister for Stavern/Fredriksvern-området.Svaret var at bestemmelsen om føring av slike lister først kom i 1812, men at det finnes noen kilder likevel.I Tidsrommet 1784 -1815 finnes følgende attester: 1785-92, 1794-96, 1798-1803. 1805 mangler.Det kan jo tenkes det finnes noe for tidligere tider også?Ellers har du vel tatt en titt på skiftene fra Larvik som ligger her. Du finner en hel del som bruker Friis-navnet: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeSjøfartsmuseet i Larvik har også et sted du muligens kan få hjelp. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjølling bygdebok III, Krohn-Holms. 1171 står følgende under Br.nr 59, Ø. Halsen. ' Krohnborg' Møllergat 10 , hus nr. 79. Nils Pedersen. d. utlandet før 1800, eier 1786-ca 1800. g.m. Live Torgersdr.f.1747. Barn:1. Peder,f. 1774 (neste eier),d. 1811, på orlogsflåten, matros , 2. Fredrikka f. 1777 g.m. Fredrik Olsen, br. nr. 29. 3. Henrik f. 1780, d. 1818, forulykket på sin båt på vei til Kjøbenhavn. ( fraktemann) g. 1815 med brorens enke , Marthe Andersdatter , Hegdal.Om du ønsker flere opplysninger om denne familien kan jeg scanne sider i bygdeboka og sende deg i privat mail om du oppgir mailadresse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi GunnThe Friis family on Langestrand has been ruled out [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=9835&sok=Langestrand&startnr=&antall=&spraak=&nr=16&antinnleg>Lenke g=128#ankerI have also been in contact with Kongsberg re such sources, but without any luck, but I will try Sjøfartsmuseumet in Larvik. Thanks for the tip. As regards Live Torgersdatter and her ancestors this is not a priority at the moment, and I think I got what is in Tjølling Bygdebok.Hi Ketil The information you got from Fredriksvern Verft Venner looks very much like what I found in the book Fredriksvern Veft 1750-2000.(innlegg21) in tema 41197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Jeg har dessverre mistet mail-adr. din. I papirene for Fredriksvern er det ingen Friis, men en Niels Pedersen som ikke passet i alder. Mener å huske at han var 16 år, og da var din Niels gift for lengst.Jeg har hatt kontakt med Sjøfartsmuseumet i Danmark siden Norge på den tiden hørte til der, men de fant heller ingen Nils Pedersen Friis.Jeg har også hatt kontakt med 2 danske 'Friiser', som heller ikke kunne finne noen Nils P. F. blant sine aner.(Den ene hadde dog mange av de samme navnene til Nils`barn. Årsaken til at jeg tok kontakt med disse Friisene var at jeg fant et skifte i Danmark på en Nils Pedersen Friis som i alder passet til å kunne være en bestefar til din Nils. Problemet ble at denne avdøde dansken ikke hadde noen sønn ved navn Peder.Som jeg har sagt før virker det som om Friis-navnet kan være lagt til. Jeg har jo selv 2 falske Nils Friis Pedersen, den ene oppkalt etter den andre.Har ikke glemt denne mannen din, men vet ikke riktig hvor jeg skal lete nå.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. I was pleased to read that you are still keeping an eye out for that elusive piece of information on Nils Pedersen Friis. Let us hope it surfaces sometimes soon.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.