Gå til innhold
Arkivverket

[#10547] Johanne Johannesdtr, f. ca. 1846 i Sør-Fron


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Johanne Johannesdtr, f. ca. 1846 i Sør-Fron var ugift i 1865, og enke i 1875. Vet noen mer om hennes foreldre, Johannes ???? og Mari Poulsdtr f. ca. 1817?Hvem var Johanne gift med ca. 1870 og hvem fikk hun barn med i 1867?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Johanne født 05.03.1846 utenfor ekteskap. Døpt i Sør-Fron 07.06.1846. Mor: Marit Johnsdtr. Bjølstadeie av Vågå prestegjeld. Far: John Johannesen Lundbakken av Ringebu prestegjeld.Johanne gift 04.11.1870 i Sør-Fron med Paul Larsen Prestegardsmoen.Johanne fikk datteren Maria f. 17.07.1867 utenfor ekteskap med ungkar og gårdmannssønn Arne Iversen Tolland av Tolgens prestegjeld. Maria ble døpt 01.09.1867 i Sør-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

I 1975-tellingen finner jeg i Sør-Fron, Præstmoen Lars Paulsen hf g Husmand Jordbruger 1795 Søndre Froens Pr. Anne Johannesdatter Hans Kone g 1792 Søndre Froens Pr. Johanne Johannesdatter Hans Svigerdatter e I Brød med Svigerfad. 1846 Søndre Froens Pr. Maria Arnesdatter Hendes Datter ug 1867 Søndre Froens Pr. Lars Paulsen Hendes Søn ug 1871 Søndre Froens Pr. Johans Paulsen Hendes Søn ug 1873 Søndre Froens Pr.Og i 1865 finner jeg i Nedrebygdens Søndre Froens Søndre Froens Haave nedre: Mari Poulsdatter Enke Gaardbr. e John Johannesen Hendes Søn ug Johanne Johannesdatter Hendes Datter Pauline Johannesdatter Hendes Datter Knud Pedersen Ungkarl Tjener ug Mari Pedersdatter Tjener Pige ugAv dette fremgår hvorfor jeg har Johannes etternavn som Johannesdatter, mens Aud har far John Johannesen, og da burde hun kanskje hete Johnsen?Jeg har at Johannes mor er Mari Poulsdatter, mens Aud har Marit Johnsdtr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Opplysningene i mitt første innlegg er hentet fra ministerialbøkene og klokkerbøkene for Fron/Sør-Fron.Så til Kari Larsens siste innlegg:Den Johanne Johannesdtr. du henviser til i 1875-tellinga, og som er den jeg har gitt opplysninger om, er ikke identisk med den Johanne du refererer til i 1865-tellinga. Med andre ord er det snakk om to personer med samme fornavn og født med få års mellomrom.Sistnevnte Johanne var datter av gårdfolk Johannes Johnsen Rudi som kjøpte Hove i 1836, og hustru Mari Paulsdtr. f. Oden, født 01.11.1848 og døpt 19.11.1848 i Sør-Fron, gift 27.06.1874 i Sør-Fron med Svein Sveinsen Rudland, og finnes i 1875 både på gården Rulland (Sør-Fron) som gjest/tilreisende, og på sitt hjemsted Haave nedre hvor hun var ansatt som husholderske hos sin bror. Forøvrig fikk Johanne og Svend datteren Maria i 1875, og hun er også ført opp begge steder under sin mor.Spørsmålet er da hvem av disse Johanne'r du egentlig er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for oppklaringen, Aud! Det er nok 1875-Johanne jeg er opptatt av. Vet du hvor hun var i 1865?Jeg er i det hele tatt interessert i alle hennes forfedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dessverre, jeg har lett forgjeves etter Johanne i 1865-tellinga. Muligens kan hun være ført med feil fornavn eller patronym i Sør-Fron, eller hun kan ha vært utenbygds og innført med feil fødested.Jeg kan ikke hjelpe med Johanne sin far, for jeg har ikke kirkebøker for Ringebu. Moren Marit ble født utenfor ekteskap 27.09.1820 og døpt i Heidal (anneks til Vågå) 22.10.1820. Hennes mor: pike Mari Halvorsdtr. Lyeneie. Hennes far: ungkar John Hansen Berge.Marit ble forøvrig gift i godt voksen alder (55 år) med Paul Knutsen Prestegardsmoen som var 28 år yngre. Vielsen foregikk i Sør-Fron den 29.10.1875, og ekteparet finnes på Gravmoen i Sør-Fron i 1875. Marit er der innført med patronymet Johannesd. (En sammenblanding av John, Johan og Johannes er svært vanlig på den tiden etter det jeg har erfart.) Marit overlevde faktisk 1900-tellinga, og finnes da med ektemannen på Prestemoen, trolig den plassen datteren Johanne bodde på som svigerdatter i 1875, for vi finner også henne samme sted. Det har antagelig skjedd at Johanne sin stefar og mor fikk overta husmannskontrakten etter Johanne sine svigerforeldre ettersom Johanne selv ikke fant seg noen ny ektemann til å hjelpe seg med arbeidet på husmannsbruket.Marit døde 25.04.1905, og ble gravlagt 05.05.1905 i Sør-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

John Johannessen Lundbakken var født i Ødegården 1/6 1817 av foreldra Johannes Johnsen og Marit Andersdatter. Johannes (døpt 27/1 1788) var sønn til Jon Pedersen og Mari Jonsdatter Ødegården. Marit var fra Lundbakken. Hun var født 11/6 1797 og var datter til Anders Engebretsen og Marit Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Aud, Mona og Halvor! Takk for rask og nyttig informasjon. Hvis noen av dere er i familie med disse personene, kan dere gjerne skrive direkte til meg på kari.larsen@admin.uio.no, så kan jeg kanskje finne ut om dere er i slekt med mitt barnebarn..Halvor - er dine opplysninger også fra kirkebøkene eller fra kilden Mona nevner? Jeg blir bortreist til søndag kveld, så jeg får nok ikke tid til mer sjekking på disse sidene frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.