Gå til innhold
Arkivverket

[#10549] Mads Christensen,Skorgenæs ,Tresfjord -Veøy 1801 Hvor kom han fra ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Mads Christensen er 64 år gammel i 1801 tellingen.Han var gift for tredje gang med Gyri Joensdatter,40 år i 1801.De giftet seg i Veøy 29.01.1786.Jeg skulle gjerne visst hva som står som gårdsnavn på dem begge ved ekteskapet.Jeg ser av Familysearch at en Mads Christensen giftet seg på Veøy 12.06.1763 med Maren Rasmusdatter og 24.06.1772 med Kari Rasmusdatter.Er dette den samme Mads Christensen ? Hvor kom han fra og hvem var foreldrene hans? Jeg er også interessert i opplysninger om Gyri.Håper noen kan hjelpe meg med svarene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Du må nok inn på kirkebøker for Veøy (Vestnes sokn) for å finne Mads. Garden Skorgenæs i Vestnes kommune finnes sikkert i ekstraskatten 1762 og folketelling 1801, samt matriklen for 1808 for dem som har tilgang på disse. Christensennavnet eksisterer på Skorgenes også i dag uten at jeg vet om det er en direkte linje tilbake til Mads. Marit Hoel arbeider med bygdebøker for Vestnes og har helt sikkert de opplysninger du søker.(vet ikke om hun har kapasitet til å svare på alle som ønsker opplysninger) Bindet der gården Skorgenes er med er ikke beregnet å komme ut før 2004 i følge Vestnes Kommune sin vebside. Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for svar Helge. Jeg får vel fjernlåne mikrofilm av kirkebøkene i Veøy , med mindre noen har tilgang på informasjonen og er villig til å hjelpe.Jeg kunne nok ha kontaktet Marit Hoel , men jeg har lite lyst å plage folk i tide og utide.Det prosjektet hun holder på med er så omfattende , at man ikke kan forvente at hun skal ta seg tid til å hjelpe folk som ikke kan vente to år til boken kommer ut. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.