Gå til innhold
Arkivverket

[#10560] Oversikt over nettsider med søkemuligheter?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei alle! Har nå holdt på et års tid med å grave i kirkebøker og lete på nettet. Det er kjempegøy. Men nå appellerer jeg til dere med lang fartstid på disse tingene. Veldig snilt hvis noen vil svare. Trenger en oversikt over nettsteder med søkemuligheter, og en oversikt over hvor det er gratis og hvor det koster penger. Vil gjerne også høre fra noen som betaler for søk; hvordan foregår det? Betaler man med kredittkort, kommer det på telefonregningen, eller hva? Betaler man fast avgift, eller betaler man pr. søk? Kan man risikere å havne inni noe som plutselig tømmer bankkontoen min...? Lurer også på hva Mormonerdatabasen er. Er det på nett, eller hvor kjøper man den? Dekker den 'hele verden'? Ser mange rare navn på databaser når folk hjelper hverandre med søk her i Digitalarkivet. Men er det databaser folk har kjøpt, eller finner på nett? Veldig glad for tilbakemeldinger. Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ta et søk på Google etter Cyndis List og forsøk med søk etter Mormon.Da du vil få noen tusen søkemuligheter på nettet. Mormonerne sender daglig reklame for sine produkter dersom en ikke avbestiller. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Det er ikke godt å vite hvor du har lett og ikke lett - men i tilfelle du ikke er oppmerksom på ABC Startsidens Ane- og stamtavler, kan den anbefales:Lenke.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Det er uklart for meg om du er interessert i andre utanlandske baser enn 'mormonarbasen'. RootsWeb er gratis. Ancestry.com har både gratis og abbonementsbaser (ulike prisar pr. år eller kvartal). Begge desse har mest om nordamerika og gjerne storbritannia, men ein finn mykje rart der. Svært mange forskarar har lister og lenkar på sidene sine - Cyndis list er nok mest komplett.'Mormonarkyrkja' vil heller at du kallar dei for LDS. På familysearch.org har dei, ja, 'heile verda'. Det er gratis og du må ikkje registrere deg, så du treng ikkje finne deg på noko reklameliste. Ikkje alt du finn der er like godt dokumentert, så pass på!Mange har visst hatt dårlege erfaringar med LDS (no snakkar eg ikkje om nettsidene). Då eg skulle til Salt Lake City 13 månader før OL, fekk eg høyre av nordmenn at misjonærar ville møte meg på flyplassen og fotfølgje meg. Eg såg ikkje snurten av slike, og lite med brosjyrar o.l. Største problem eg har hatt med mormonarar der og elles i Utah, er at eg får abstinens-symptom for koffein om eg ikkje har med eit glas med pulverkaffi!Som med andre religionar og folkegrupper er det mykje positivt, ein del (som eg ser på som) negativt og ein del litt rart, utanifrå sett, med LDS. Ein bør ikkje ta alle ryktene for god fisk, meiner no eg.HelsingNina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Abstinenser i Salt Lake City høres kjent ut! Jeg var der i 7 timer for noen år siden (dessverre før jeg begynte med slekt) og vi skulle spise lunsj før flyet skulle ta oss til varmere strøk.Jeg hadde på den tiden stort behov for en røyk etter maten, så vi prøvde å finne et sted hvor jeg kunne utføre denne forferdelige handling som å tenne min sigarett. Og det var ikke lett! VI lette og lette.. Til slutt fant vi ett sted (veldig bra forøvrig)Vi måtte melde oss inn som 'social members' i en restaurant for 14 dager (som sagt, vi skulle reise videre) og det kosta $5 pr. person. Dette medlemmet kunne ta med seg en gjest. Meg. Hehe. Jeg fikk bare beskjed av min kjære, nå røyker du! Jeg kom ned i $1.25 pr sig. Nå er det litt lettere for jeg har slutta :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Gry Vibeke! Spøk til side.Det er et ganske omfattende spørsmål du stiller. Svaret er helt avhengig av hva du egentlig er ute etter. Databaser i Danmark? Tyskland? USA? Canada? Eller i lille Norge?Angående betalingsform: Jeg betaler stort sett alt med kreditkort av de databasene jeg abonnerer på. Det har ikke vært noe problem foreløpig. Man bør bare være helt sikker på at man har forstått betingelsene. Både Ancestry.com og Genealogy.com benytter prinsippet 'automatisk fornyelse' noe som kan være vanskelig å følge med på.Man får en e-post ca 14 dager før fornyelsen, og dersom man ikke gjør akkurat slik de sier fornyes abonnementet for enda ett år/kvartal/måned etter som hva man har bestilt. Jeg har ikke enda vært plaget, siden jeg ikke har meldt meg ut, men vet at noen har misforstått veldig!Angående 'Mormonerdatabasen' altså [url="http://www.familysearch.org>http://www.familysearch.org har denne mye flott, og mye direkte elendig. Dataene i denne databasen er av forskjellig karakter.VRI (Vital Record Index) er en database (som også selges på CD), hvor alt er uttrekk fra kirkebøker. Har foreløpig tilgode å finne graverende feil i denne, noen skrivefeil kan forekomme. Det er tross alt stort sett amerikanere som knotter.IGI (International Genealogical Index) er en database med både uttrekk fra kirkebøker og 'donerte' data fra andre slektsgranskere. Dette være seg både 'mormonere' og ikke-'mormonere'. Denne er mer 'farlig' dersom man ikke kan se forskjell hva slags data man finner.Jeg har her 2 eksempler:Ole OLSEN Sex: M Event(s): Birth: 1880 Seim, Laerdal, S-Fjrdn, , Norway Parents: Father: Ole OLSEN Mother: Oline OLSDATTER Source Information: Film Number: 1903522og hva inneholder denne filmen`? Jo: Official temple record for deceased individuals, 1991-1996 jeg skal ikke gå inn på hva dette er, men det er altså 'donerte data'. Men, denne hadde jeg nok 3-dobbeltsjekket med kirkebøker ol. før jeg hadde lagt den inn i mine data! så har vi: Ole Anton OLSEN Sex: M Event(s): Christening: 3 Oct 1832 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway Parents: Father: Ole OLSEN Mother: Oline OLSDR Source Information: Batch number: C420344 Dates: 1821-1842 Source call:0126392og hva inneholder denne filmen/databasen: Kirkebøker, 1720-1924 Den Norske kirke. Førde prestegjeld (Sogn og Fjordane) altså litt mer troverdig. Men, MÅ sjekkes allikevel!!! Du har også flere databaser hos Familysearch. Ancestral File som jeg nesten aldri bruker (kun donerte data), men allikevel kan være verdt å ta en titt i, da den jo kan gi ledetråder som kan gi ahaopplevelser! Disse gir ofte både forfedre og etterkommere. Og, du kan finne hvem det er som har samlet sammen dataene.Pedigree Resource File er en index til CDer, tror jeg, hvor man også finner hvem som har samlet sammen dataene. Men, også disse dataene er 'donerte', altså ikke avskrifter av kirkebøker, og må 3-dobbelt sjekkes.Den siste databasen, Social Security Death Index er også tilgjengelig på http://www.rootsweb.com og hos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Desse CD`ane frå mormonerdatabasen, kvar får vi kjøpt dei, her i landet? Eg meinar eg var borti å las om det ein gong, og at dei ikkje kosta allverden. Ikveld finn eg ikkje utav det. Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nix, Per Håkon (skjønner ikke, du er alltid der jeg er :o))) det er ingen vits i å kjøpe cd'ene. Jeg har disse, og bruker dem kun pga latskap go når jeg driver med andre ting.Cd'ene var til salgs en stund før de ble lagt ut på nett. Men, nå ser jeg ingen grunn (annet enn litt latskap) til å kjøpe disse.Dersom man trenger hjelp til å søke på Familysearch, anbefaler jeg å legge ut etterliginger her, og få folk til å hjelpe i stedet! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei og god kveld! Takk for så mange tilbakemeldinger, og lange også! Dette må jeg sende til skriveren, så jeg kan bruke det som oppslagsverk. Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det meste du uten videre kan søke på er gratis, f.eks Mormoneners [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeEllers kan du jo prøve Google Group Search LenkeHer får du fram tidligere innlegg når det gjelder f.eks. slektsgransking (år tilbake).Eller den vanlige Google Lenke Her bør du lære deg noen søke-teknikker, slik at du kan snevre inn antallet treff. Det finner du f.eks her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.