Gå til innhold
Arkivverket

[#10561] Hvordan finne emigranter?


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Jeg leter etter Anna F.Pedersen Aspelund 24.mars 1874 i Skedsmo. Gift med Gustav Olsen f.1877 i Skedsmo. Gustav reiste til Dakota 24 juli 1903, etternavnet var da Olsen Nordby Aspelund. Anna og datteren Aagot Mathilde reiste 7 april 1905 til Boston.Da brukte de etternavnet Nordby. Hvordan kan jeg gå fram for å finne ut hvor de bosatte seg, hvor mange barn fikk de o.s.v. Mvh. Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prøvd her?LenkeDer finnes og andre 'message boards' for hver stat, jeg skal se om jeg finner adressa til Dakota.Se og på Ellis Island sin side over emigranter. Der står det ofte til hvilken by de hadde tenkt seg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Find people:LenkeJeg fant en person i Nord Dakota (ND) med navnet Aspelund og to personer i Sør Dakota (SD)Du kan jo og prøve Nordby.Jeg har selv kommet i kontakt med fjerne 'cousins' ved hjelp av denne siden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ut til at de ikke dro via Ellis Island noen av dem. Særlig Anna og Aagot, de landet nok i Boston. Litt mer usikker på GUstav, men jeg finner ham ikke sånn uten videre....En annen ting som er verdt å merke seg, er at når Gustav dro, så var hans billett over dammen prp. pre-paid. Dette vil si i 99,9% av tilfellene at den er betalt av noen i det forgjettede land! Hadde han noen i familien som hadde reist før kanskje?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Takk for svar! Jeg vet ikke om han hadde noe familie der borte. Anna tror jeg 99% sikkert at ikke hadde noen av sin fam. der. Av gamle bilder som er blitt sendt til søsteren, kan det virke som de har fått 3 gutter og en jente etter at de emigrerete. Det ene bildet antar jeg er tatt like etter at Anna er kommet, det er tatt hos Frampton & Work, Photographers, Punxsutawney,Pa. Det andre er tatt ca.20 år etter (er litt vanskelig å lese) hvor det er et bilde av maiskorn og det står KORN 360 Grovest, Milwau-ee. Noe mer enn dette vet jeg ikke.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Har du noen som helst antydning på hva de kalte seg i det forgjettede land? Jeg greier ikke for mitt bare liv å finne dem? Tenker knotterne i Kina eller India virkelig har vært kreative! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Tusen takk for all hjelp! Nei, jeg vet ikke hva de de kalte seg 'der borte', det skulle jeg likt å vite. Jeg vet ikke så mye om å finne emigranter, hva er knotterne i Kina/India ? mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hehe. Knotterne i fjerne land med god mat er de som har indexert censusene (folketellingene) for USA 1920. Og, de holder nå på med 1930. og, jeg kan fortelle deg, de ER kreative! Eller, det vil si, de aner jo ikke egentlig hva de driver med. Men, de er faktisk også veldig flinke til å lese håndskrift de egentlig ikke skjønner.....Men.Jeg har lett etter både Norby (med alle varianter!) og Aspelund, finner ingen som passer i 1920!Og, siden Anna og datteren var Nordby når de dro, er det stor mulighet for at de kalte seg dette der borte. Men, altså, jeg er ikke kar om å finne dem!Jeg har allerede jobbet litt før med en familie Aspelund, men det er Aspelund fra Asker/Bærum, ikke Skedsmo. Disse kalte seg Aspelund også i USA.Det kan se ut som om familien din ikke kalte seg Aspelund i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.