Gå til innhold
Arkivverket

[#10562] Søskene Berte Kristine og Anund ToresDatter/sønn.Tofstad Gård i Sandsvær


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen der ute som har kjennskap til disse to søskne? Berte Kristine ble konf. i 1837, der stopper alle spor. Andun er oppført født i 1827 ifølge Sandsværs historie. Bind 8. Deres foreldre var Tore Olsøn fra Modum og hustru Karen Kristine Anundsdatter, født på Hotvet Gård i Sandsvær. Finner dem ikke under folketellingen i 1865. Har prøvd alle stavemåter i Buskerud fylke og blant emigranter fra Christiania, fra 1867 Er det noen som har kjennskap til deres videre skjebne blir jeg kjempeglad for og høre fra Dere.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Jorunn. Anun Thoresen Tofstad reiste til USA i 1850. Han var da 26 år. Om Berte Kristine reiste vet jeg ikke. Det lokalhistoriske tidsskriftet 'Langs Lågen' har fra nr. 2-1983 og til nr. 4-1986 samlet utflyttere til Amerike i tidsrommet 1839 til 1925 fra Kongsberg og Sandsvær. Dette får du sikkert lånt på biblioteketDette er min manns slekt, idet Grethe Thoresdatter Tofstad, som er søster til Anun og Berte, er hans oldemor.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei TuridMange takk for opplysningen. Din mann og jeg har da felles aner i Torger Anderssønn og Anniken Jensdatter på Linderud gård i Modum.Jeg prøver og følge alle deres barn 9 stk. frem til i dag. Deres elste sønn Ole kjøpte Tofstad i 1809.Har du noe kjenskap til hvor i usa Anun reiste? Grethe Thoresdatter ble gift med en Kristian Herbrandsønn. Når var han født / død? Reiste Grethe til usa med sin sønn Hans som det er antydet i Sandsværboka, bind 8? Kan jeg spørre deg om hvem av Grethe og Kristians barn som din mann er i slekt med? Har du noe kjenskap til flere av deres barn og deres skjebne? I alle fall TUSEN TUSEN TAKK FOR SVARETMVH.JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Grethe Thoresdatter Tofstad var gift med Kristian Herbrandssøn Brenne. Han var født 1837. Hans foreldre var Herbrand Kristensøn Hvam og Marte Margrete Tostensdatter Brenne. Grethe og Kristian giftet seg 1857. Jeg tror ikke Grethe reiste til USA med sønnen Hans. Jeg sitter med en attest fra Sandsvær kirkebok som viser at'Thorvald Kristiansen Brenne er født den 2. oktober 1866 av foreldre selveier Kristian Herbrandsen og hustru Grethe Thoresdatter. Han er i utgift stand. Han akter nå å utvandre til Amerika og ledsages av sin moder enke Grethe Thoresdatter, som er født 1829. Sandsvær Prestegård 9. oktober 1891.'Jeg er ikke helt sikker på om Grethe dro med ham, men det sies i familien. Vi tror også at hennes mann hadde emigrert tidligere. Thorvald Kristiansen er min manns bestefar, han døde 16.06.51. Han var den eneste som kom tilbake til Norge. Han giftet seg med Karoline Knutsen og de fikk en sønn Thomas f. 15.12.1914. Det har vært kontakt med familien i USA når min svigerfar levde, men det er mange år siden. Jeg kjenner ikke til flere av barna til Grethe og Kristian, men Berte Kristiansdatter var jo fosterbarn på Tofstad og ble den neste bruker.Jeg er interessert i Thore Olsens aner på Modum. Jeg har litt, men mangler mye.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Turid.Takk for all hjelp.Fortell meg hva du mangler om Thore Olsens aner på Modum. Om jeg kan hjelpe så gjør jeg det så gjerne. Min postaddresse er B. Kjelsbergsvei 144. 3024 Drammen Tlf. 32 82 00 03. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.