Gå til innhold
Arkivverket

[#10563] Navnet Baust


Gjest Kari Aabelvik Sahlin
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Min tippoldefar Hans Andreassen,f.1824 i Mandal. Ca.1850 flytter han til Horten,og begynner samtidig å bruke Baust som mellomnavn.Er det noen som kjenner opphavet til dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg tror jeg ville ha undersøkt i Brunlanes (nå Larvik kommune). I FT 1865 bor det i Horten en Carl Baust, f. ca. 1815 i Brunlanes, og en Ole Andreassen Baust, f. ca. 1822 i Barkevik, som var et jernverk i nærheten av Helgeroa i Brunlanes. Det er ikke utenkelig at navnet har utenlandsk opprinnelse - én mulig forbindelse er marinestasjonen Fredriksvern (Stavern) i samme område. Dit kom mange med opphav i Danmark inntil 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

PS: Vital Records (familysearch.com) opplyser at en Anne Gurine Andreasdatter Baust giftet seg 26 år gammel den 13. november 1841 i Stavern. Et generelt søk på FamilySearch indikerer at navnet er mest vanlig i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Denne Carl Baust i Horten er forlover da Hans Andreassen gifter seg i Horten,han er også fadder ved dåpen til min oldemor.Jeg tror derfor Carl Baust er en slektning til H.A.og at han kanskje begynner å bruke Baust-navnet når han får kontakt med andre slektninger som bruker det.Navnet er i bruk i dag,både som mellomnavn og etternavn.Jeg har hørt noen teorier om dette navnet,men har ikke klart å finne noe sikkert.Den mest sannsynlige teorien er at navnet stammer fra Tyskland (byen Bausel?).Ca.1620 skal en tysk soldat ha dessertert,kommet seg til Danmark og fått leide til Norge.Han reiste til Kongsberg og oppbygginga av gruvene der fordi han hadde noe erfaring fra gruvedrift i Tyskland.Denne soldaten skal være den første Baust her til lands.Kanskje det finnes noen muligheter for å sjekke i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Astrid er inne på rett spor her. Navnet 'Baust' kan være en variant av slektsnavnet 'Bautz' som er godt kjent fra Kongsberg på 1700-tallet. Noe bevis har jeg ikke, men av FT 1865 for Horten ser vi i alle fall at Carl BAUSTs mor, Gunhild Baust (f.ca.1781), var fra Kongsberg. Videre ser vi at Ole BAUST (f.ca.1821) som trolig er bror av Carl, har patronymet Andreasen. Går vi så til FT 1865 for Kongsberg, finner vi enken Elen Kirstine Andreasdatter BAUTZ som var født på Kongsberg ca. 1801. Det bør altså ha bodd minst en Andreas BAUTZ på Kongsberg rundt 1801.I avskjedigelsesmanntallet fra Kongsberg Sølvverk fra 1805 finner vi ingen Andreas BAUTZ, men derimot Anders Ingebrigtsen BAUTZ (f.1777) og Anders Steenersen BAUTZ (f.1767). Mon tro om ikke navnene Anders og Andreas her er forvekslet? Den første av disse finner vi igjen i FT 1801 for Kongsberg som 'Anders Ingebretsen BAUDS', ugift, berganfarende og 24 år. I 1805 var han gift, men hadde ingen barn. Den andre av Anders-en finner vi trolig i folketellingen som 'Anders Steenersen', gift, bergarbeider og 37 år. Han hadde sønnen Ole på 5 år. En hypotese kan jo være at denne Anders Stenersen er far til Elen Kirstine Andreasdatter BAUTZ, mens Anders Ingebrigtsen er far til den Ole Andreasen BAUST vi finner i Horten i 1865. Da sølvverket ble nedlagt i 1805, reiste mange fra byen. Mange familier dro til Horten, Tønsberg og Grenland.Dette er riktignok bare en hypotese, men den skulle enkelt la seg bekrefte eller avkrefte ved å finne dåpen av Carl (f. i Brunlanes?) og Ole (f. i Barkevigen, Tjøme?). Jeg har flere opplysninger fra 1700-tallet om Bautz-familien på Kongsberg om det skulle ha interesse, bl.a. har jeg en Andreas BAUTZ fra 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Tusen takk for fine tilbakemeldinger på mitt spm.Tror nå at teorien om at en Baust kom til Kongsberg kan være trolig.Jeg tror jeg sjekker dåpen til disse to i Vestfold,og fortsetter videre på Kongsberg for å muligens finne en forbindelse. Knut,jeg er veldig interessert i det du vil dele med deg av Bautz fra Kongsberg.Kan forresten nevne at Hans Andreassen Baust kom til Møre og Romsdal etterhvert,ble fyrvokter på Runde fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Andreas Danielsen Bautz f. ca 1780 på Kongsberg var gift med Gunhild Kittelsdtr. Jeg har registrert to barn født på Kongsberg: Inger Kristine f/d. 1804 og Elen Christine f. 1805. Mye kan vel tyde på at dette er foreldrene til Carl og Ole.Andreas D. Bautz var bror til min ttt-oldefar Knut Danielsen Bautz, og jeg har en del om denne familien. Navnene Hans, Andreas og Daniel går igjen helt fra den første Hans Bautz som i 1653 fant gruven Gottes Hülfe in der Noth og derved 'reddet' sølvverket i en dårlig periode.Neste gang jeg er på statsarkivet skal jeg prøve å finne ut om Andreas og Gunhild virkelig reiste fra byen etter sølvverkets nedleggelse. Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Bjørg nå har kommet på banen, har ikke jeg så mye å tilføye. Jeg vil bare fortelle at Hans Bautz som Bjørg nevner, skal ha kommet til sølvverket allerede i 1624 (fra Tyskland). I 1629 er han ført som hauer og i 1630 som understiger og i 1646 som overstiger. Han døde ca. 1670. Hans enke, Margrethe, er nevnt i 1673. Min kilde til disse opplysninger er: Alfred Huhnhäusers bok 'Beitrage zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen'. Oslo 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Nå ser det ut som denne teorien jeg hadde hørt om Kongsberg stemmer.Tusen takk Bjørg og Knut for opplysningene.Det kan hende Bjørg at vi har felles aner langt tilbake.Jeg fortsetter på de opplysninger jeg har fått,kommer ev.tilbake dersom jeg finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Hvor har du informasjonen om at Hans Andreassen er født i Mandal fra? I FT1865 for Herø finner jeg Hans Andreassen, fyrassistent 42 år f. i Brunlanes, gift med Anne Elisabeth og med barna Gustave, Arnoll, Carl og Harald. Er dette din Hans?Ta gjerne kontakt med meg direkte på bjoerg.rudlang@kongsberg.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.