Gå til innhold
Arkivverket

[#10569] Brødrene Hans og Thorvald Kristensen til Amerika mellom 1878 og 1900


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg og finne brødrene Hans og Thorvald Kristiansen på Tofstad gård i Sandsvær og når de reiste til Amerika for meg? Hans var født i 1863 og Thorvald i 1866 ifølge Sandsværboka nr.8. Jeg har prøvd med Thorvald med og uten h uten hell. Deres mor Grete Toresdatter reiste muligens sammen med Thorvald i 1890 årene. Hennes mann Kristian Herbrandsønn reiste før dem men ingen er og finne- HJELP. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jorunn! Her må vi nok være kreative.... FØrst, kan du bedrefte at dette er Christian Herbrandsens søsken:1. Christian HERBRANSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 30 Mar 1837 Sandsvaer, Buskerud, Norway 2. Torsten HERBRANDSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 07 Apr 1839 Sandsvaer, Buskerud, Norway 3. Maren Kistine HERBRANDSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 28 Jan 1841 Sandsvaer, Buskerud, Norway 4. Hans HERBRANDSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 26 Feb 1842 Sandsvaer, Buskerud, Norway 5. Johannes HERBRANDSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 05 Jul 1844 Sandsvaer, Buskerud, Norway 6. Anund HERBRANDSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 23 Aug 1846 Sandsvaer, Buskerud, Norway 7. Jacob HERBRANDSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 10 Jun 1849 Sandsvaer, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jo, Harald, det er nok det. Men det var flere som reiste skjønner du.Først tar vi litt her i gamlelandet. 1865 folketellingen gir følgende: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60629&variabel=0&postnr=4298&fulle=true&spraak=F>LenkeGården Svartebraaten lå under Brænde/Brenne. -----------------Jeg tror at det var flere i familien som dro.Her reiser en Amun Herbrands. fra Sandsvær i 1872, Lenkesannsynligvis med kone og søster.så flere av samme familien: Dette er nok broren til Christian Herbrandsen, Johannes Herbrandsen Brænde som reiser i 1871: LenkeHer reiser så Christians bror Hans: LenkeLegg merke til at det er samme datoen, og at billettene er betalt (da som regel i Amerika). Samme dato som de over, reiser også Margretha Brænde, som kan se ut til å være Christians mor: Lenke Og, i samme Sandsværbølingen, drar Anton Kristians. Brænde, som jeg vil banne på er Hans og Thorvald's bror Karl A. Lenke--------------- Da tar vi turen over dammen. ---------------Jeg finner ikke Christians avreise, men denne her er MEGET! interessant, 1880-census over nordmenn i Wisconsin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

vedr. denne: Jeg finner ikke Christians avreise, men denne her er MEGET! interessant, 1880-census over nordmenn i Wisconsin: LenkeGift, men familien hans er ikke der!så tar jeg tilbake at denne Christian var gift. Det var jo 'male' han var ikke 'married', og jeg så også i originalen, han står også der som single. Men......hmmmmLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Du har helt rett Laila. Dette er samme slekt alt sammen. Jeg har svart på dette før i nr. 10562. Thorvald er nemlig min manns bestefar. Kristian Herbrandsen reiste først og siden fulgte sønnene Carl Anton, Hans og Thorvald. Når Thorvald melder utreise i 1891 er hans mor enke, så Kristian Herbrandsen må være død mellom 1880 og 1891. Det sies at hans mor Grethe Thoresdatter Tofstad reiste sammen med Thorvald, men det har vi ikke kunnet finne ut. Må vel gå i kirkebøkene å finne ut om hun døde i Norge. Thorvald kom tilbake til Norge etter mange år i USA. Er litt usikker om det kan være den riktige Kristian Herbrandsen i 1880 tellingen, idet han bare er 38 år, han skulle vel vært ca. 44.Vennlig hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, hadde jeg funnet disse i 1900-tellingen, så hadde jeg nok sagt ifra!Og, en annen ting, det hadde vært direkte uimotståelig koselig om dere hadde samlet opplysningene i en etterlysning, ellers begynner jeg nok snart å ta betalt.Jeg melder meg herved ut av denne debatten, til dere to, Jorunn og Turid, har sammenfattet det dere har av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Turid Christiansen

Hei Jorunn. Ved gjennomgang av gamle dokumenter etter min svigermors død har jeg funnet opplysninger som du leter etter. I et brev datert 18.03.1946 fra Olav Eskedahl (Berthes sønn)til Thorvald opplyses det at Anton er død den 30.12.1945. Han forteller også at Anton nå ligger begravet ved siden av sin moder, fader og broder Hans ved Rakford, Washington. Olav Eskedahls adresse er R.F.D 4, Spokane, Washington. Olav skriver også at Anton etterlater seg det huset som han hadde når du (Thorvald) var her. Så hele familien var altså bosatt i Spokane. Da er dette løst.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei TuridMange takk for opplysningen. Nå skal jeg se om jeg finner noen opplysninger om byen/stedet Rakford på Internett.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.