Gå til innhold
Arkivverket

[#10574] Bryggja i Nordfjord.Fam.Myklebust


Gjest Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Kathiravelu

Min farfars navn var Olaf Johan Paulsen,født 1895,død i Bergen 1985.Han var gift med Vossajenten Anna J.Hyljarås f.1891.Bosatt Bergen,og Sotra.Min farfars far het eventuelt Paul,og var født på gården (Totland) i rimstadalen på Bryggja,Nordfjord.Han var gift 2 ganger,og hadde 3 barn.Min farfars mor var ev. tysk.Noen som vet noe om disse?Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fylkesarkivet Sogn- og Fjordanes database, 'Lenke fant jeg følgende som jeg antar KAN være den du leter etter: Informasjon om Paul Rasmuss. Totland i kyrkjebøkene, Davik prestegjeldÅr 1839 Kyrkje Fødselsdato 2.8.1839 Dåpsdato 4.8.1839 Førenamn Paul Etternamn Rasmuss. Ekte (e) - uekte (u) e Far Rasmus Axelss. Far's bustad Totland Far's yrke hmd. Mor Oline Hansd. Mor's bustad TotlandDe er ikke nevnt i bygdeboka, men det ser ut til at Pauls far var handelmann (hmd). Dette er den eneste Paul jeg finner under Totland.mvh Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

Takker for hjelpen!Ny info;Min farfar Olaf Johan Paulsen,F.1895,død 1985 i Bergen,-hans far het trolig Paul Myklebust,og kom fra gården Myklebust i Vågsøy kommune,Davik prestegjeld.Pauls bror var Jetmund.Pål var oppkalt etter sin morfar.Han hadde tre barn;Ingeborg i 1;e ekteskapet.Anders og Olaf i andre ekteskapet.Noen som kan hjelpe?Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg har sjekket litt.Hvis det stemmer at Paul er fra Myklebust (Myklebostad) og at broren heter Jetmund, er dette antakeligvis familien: LenkeDet er den eneste Paul Andersen i Davik, og som du kan se under Myklebostad, heter Jetmund Andersen til efternavn.Så er du sikker på at dette er riktig mann? Din farfar burde jo i så tilfelle ha vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Kenneth Holter, Moss, 24.09.2002 00:15 (3) I de fleste tilfeller er vel Hmd en forkortelse for husmand?Du har helt rett, Kenneth, men sent på kvelden og med kunnskap om at det ble drevet handel på Totland til for få år siden, forårsaket en liten kortslutning ved forkortelsen 'hmd' :=). Nå ser jeg forøvrig at denne saken går videre i en annen tråd, og at gården er Myklebust og ikke Totland som først meddelt.mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.