Gå til innhold
Arkivverket

[#10576] Hans Frederich Absalonsen i Farsund


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

I følge opplysninger jeg har fått skal det ha vært en skredder(svend)som het Hans Frederich Absalonsen i Farsund i 1840-44. Han var født i Bergen i 1813. Jeg vil gjerne vite hvordan det gikk med ham videre. Er det noen som sitter med opplysninger om ham ? Han er ikke nevnt i folketellingen av 1865. Enten var han død da ,eller han hadde skiftet navn. Muligens reist fra landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg fant dette på Familysearch (LDS IGI):HANS FREDERIK ABSALONSEN Spouse: BOLETTE JAMINA ANDERSDR Marriage: 27 Aug 1837 Lista, Vest-Agder, Norway ANDREA PAULINE HANSEN Christening: 9 Aug 1842 Farsund, Vest-Agder, Norway Father: HANS FREDERIK ABSALOMSEN Mother: BOLETTE JAMINE ANDERSDRAndrea Pauline er i Oslo i FT1865:LenkeOg i 1875 er ho gift med maler Olaf Jørgensen:RHD 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

I farten finner jeg han bare nevnt i Kåre Rudjords Listaboka II (s. 520), under gården Østre Vatne:Anders Jakobsen 1766-1849, 1791 g.m. Pernille Hansdtr. Vatne 1764-1838. Barn: Jakob Mikal 1791 (til Bergen 1828), Hans 1793-1827, Mathias 1795, Kornelius Andreas 1797, Bolette Jamina 1799 (1837 g.m. skreddersvenn Hans Fredrik Absalonsen fra Bergen), Marte Gesine Sofie 1803 (1824 g.m. Jakob Mathias Tønnessen Frøyland), Reinert Emanuel 1805, Peter Andreas 1808, Kornelius Sebulon 1810 (1835 g.m. Abel Olsdtr. Langvoll, til Hananger)... Intet om hvor de ble av.Vennlig hilsen,Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Tusen takk Harald og Oddvar. Mange biter falt på plass, men det utløste et ras av nye biter som må settes på plass. Det viktigste er hvordan det gikk med Hans Frederich videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg har nå funnet ut mer om Hans Frederich Absalonsen, men lurer på om noen kan hjelpe meg videre. Hans ble gift med Bolette i 1837. Hun var fjorten år eldre enn ham. Han måtte etter all sansynlighet 'rømme' fra Bergen etter å ha gjort en Maria Nielsdatter gravid. Søsteren til Hans Frederich, Anne Absalonsen, var gift med Cornelius Andreas Andersen - bror til Bolette (innlegg 4). Det ser derfor ut til han hjalp Hans Frederich avgårde til Vanse/Østre Vatne. Siden er det ikke klart hvordan det gikk med Hans og Bolette - utenom at de fikk en datter Andrea Pauline i 1842.I folketellingen 1865 er det en enke på Østre Vatne som heter Benedikte Andreasdatter. Hun må ha vært gift med en som het Hans . De fem barna deres er da mellom 16 og 6 år.-Jeg lurer på hvilken 'Hans' Benedikte var gift med. -Denne 'Hans' må være død mellom 1858/59 og 1865.- Hvis 'Hans' var enkemann etter Bolette må hun ha dødd mellom 1842 og 1848/49.- Er det noen som kan sjekke dette opp- eller vet noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Igjen fra Kåre Rudjords Listaboka II, gården Østre Vatne, s. 512:Bruksnr.2Hans Peder Jakobsen Høyland 1816-1860, 1844 g.m. Anne Benedikte Andreasdtr. Tomstad 1826-1905.Barn: Jørgine Laurense 1845 (g.m. Tønnes A. Jakobsen Åmland), Andreas 1847-48, Amalia Gesine 1849 (1872 g.m. fraktem. Bernt Tobias Jørgensen Skeime), Cecilia Villemine 1852 (1884 g.m. styrm. Kornelius Eriksen Farsund, f. Frøysti), Herman Adolf 1854, Hilda Pauline 1857 (1875 g.m. Jørgen Jakobsen Åmland), Pauline Benedikte 1860 (1884 g.m. Hans Martin Abrahamsen Huseby).Altså en annen Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Det er jo verdt å merke seg at dåpen til Andrea Pauline skjedde i Farsund (jf. innlegg 2). Dvs. de bodde ganske sikkert i Farsund by (8-9 km fra Østre Vatne). Hadde de bodd på Ø.Vatne hadde de døpt barna i Vanse kirke.Familysearch gir forresten et barn til:ANDREAS PAALIN HANSEN [Døpt] 23 AUG 1840 Farsund, Vest-Agder, Norway ; [Foreldre] HANS FREDERIK ABSALONSEN & BOLETTE JAMINE ANDERSDRDenne registrerte biten i Familiesearch av kirkebøkene fra Farsund går fram til 1846, neste bit er tilsynelatende ikke registrert/lagt ut ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Kirkeboka for Farsund - Mini A3 - 1836-1846 angir på fol. 115 - D. Begravede og Dødfødte:1843 - [Den opgivne Dødsdag] Octbr 23 [begravelses Datum] Novbr. 4. - Skrædder Hans Frederik [?litt usikker på boktavering her] Absalonsen [Alder] 30 Aar - [Opholdssted] Farsund Enka blir tydeligvis værende i distriktet, siden dattera Andrea Pauline blir konfirmert i Vanse kirke 11 oktober 1857. (Kirkebok for Vanse MINI A-10 1846-1851; fol. 228).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk for hjelpen! Nå har jeg fått 'rammet inn' livet til Hans F. Absalonsen. Jeg tror nå at jeg har fått det jeg trenger om ham, men skulle det finnes andre opplysninger om ham tar jeg gjerne i mot det.Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg legger inn konfirmasjonen til Andrea Pauline Hansdatter her i Vanse 1857 ( se nr. 30 på listen her i kirkeboken) LenkeForeldre Hans Fredrik Absalonsen og hustru Bolette Jamina Andersdatter.Andrea Pauline Hansdatter ble senere gift med min oldefars bror, theatermaler Olaf Jørgensen. Olaf Jørgensen og hans hustru emigrerte til USA i 1890 med sine barn fra Kristiania. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.