Gå til innhold
Arkivverket

[#10577] Amerikaner etterlyser slekt i Christiania og Aker


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har fått en henvendelse fra en amerikaner som spør om hjelp til å oppspore sin slekt som kom fra Christiania og Aker. Her er de opplysningene hun har:My great grandfather on my mother's mother's side was Nils Olsen born Feb. 7, 1825 in Christiania Oslo), son of Ole Nilsen and Anne Ellingsdatter. He emigrated to the US in 1874. He married Maria Svendsdatter who was born January 13, 1825, daughter of Svend Scrensen and Olea Pedersdatter. Maria died in Norway May 6, 1868. They were married at Aker Church in Christiania January 29, 1847. They had four children: Annette Oline b. Jan 29, 1847, confirmed April 12, 1863 at Ostre Aker, Norway. I have a note here that says the father Niles Olsen was then called a 'worker' and lived at Okernoiet. (could be that the spelling is wrong). The second child was Soren Olaus born June 27, 1851. Confirmed Sept 30, 1866 at Ostre Aker. The third child was Nicoline Fredrikke born July 20, 1854. She was baptised in Old Aker Church August 13, 1854. This attest was confirmed by the parish minister on April 20, 1869. Nicoline was confirmed Oct. 3, 1869 at Ostre Aker. A note that the father is now called a crofter and lived at Okernoiet. The fourth child was Caroline born Dec 30, 1858. Confirmed April 20, 1873 at Ostre Aker. A note that the father was a stonecutter and liced at Vollebekk. The children left for the US in 1873. Another note says that Nils Olsen (who became John Nelson here) went first to Canada and cut stomes for buildings in Quebec and Montreal. This note also says that he had cut stomes for the kings Palace in Norway. He lived for a time in Wisconsin when he came to the US in 1871. In the US he married Matilda Caroline Christinson who was born Sept. 4, 1853 in Christiania, daughter of Christian Christianson and Marte Olesdatter. Both Christian and Marte died before 1858. Christian had been married before to Andreas Hanson and they had at least one son Martinus Andresen. Matilda had a full brother Oliver Christenson born 1856 -1857 in Christiania. My great-great grandmother Matilda was first married to Christia Peterson (born January 10, 1849 in Christinia). He was the son of Kristopher Pederson. Christian died in 1875. Then she married Nils Olsen (John Nelson).Håper noen kan bidra med noe her. Jeg har selv ikke tilgang til noen kilder fra Aker. Svar gis på norsk her, jeg vil overbringe det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har funnet familien i folketellinga 1865 på lenka LenkeFamilien bor på Nordre Økernbråten i Østre Aker, som selvfølgelig må identifiseres med amerikanerens 'Okernoiet'. Viktig å merke seg er at Nils er født på Hadeland - ikke i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det er nok forfedrene som søkes. Takket være forrige innlegg som viser at Nils Olsen kom fra Hadeland har selv klart å oppspore flere av hans aner bakover. Han ble nemlig født i Lunner på Hadeland og jeg har selv alle kirkebøkene for Hadeland.Men hvis du kjenner til noen av etterkommerne er jeg sikker på at min kontakt i Amerika er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.