Gå til innhold
Arkivverket

[#10578] Myklebust i Rimstadalen.Hjelp!..


Gjest Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Kathiravelu

Takker for tidligere hjelp!!!!!Min farfar Olaf Paulsen F.1895,d.1985 far het Paul Myklebust,oppkalt etter morfaren sin,som kom fra gården Myklebust i Rimstadalen i Vågsøy kommune.Han hadde en bror som het Jetmund.Paul hadde 3 barn fra 2 ekteskap.(Ingeborg i 1,e,-Anders og Olaf i 2,e).Noen som vet noe?Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg antar at dette er den familien du leter etter:FT 1900 470 32 Daviken 13 116 2 Myklebostad øvre j 1 Føderaadshus 8 8 8 j j n n j n HusholdNo Fornavn Etternavn Kjønn Bosatt Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Statsborgerskap Trossamfunn Merknad3018 1 Jetmund Andersen m b Hf g gårdbruger S, snidker 1862 t n s 3019 Anna Torleivsdtr k b Hm g Husmoder, gårdm.kone 1868 t n s 3020 Arnfinn Jetmundsen m b S ug barn 1894 t n s 3021 Thorleiv Jetmundsen m b S ug barn 1898 t n s 3022 Ingeborg Paulsdtr k b FL ug adoptivdatter 1888 Bergen n s 3023 Johanne Olsdatter k b Tj ug tjenestepige 1873 t n s 3024 1 Anders Olsen m b Hf g føderådsmand 1827 t n s Føderådshuset3025 Martha Olsdtr k b Hm g syg. føderådskone 1829 t n s FT 1865: 262 3 343 3de Davig Davig Myklebostad øvre* 270 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Hester Stort kveg Får Geit Svin Blandkorn Havre Poteter1631 15 1 Anders Ols. Husfad Gaard Selveier g 39 m Davik 1 9 15 3 1 1/2 3 21632 16 Ingebor Paulsd. hans Hustru g 44 k Davik 1633 17 Ole A. M. Anderss. deres Søn ug 10 m Davik 1634 18 Paul C. Anderss. deres Søn ug 7 m Davik 1635 19 Gjetmund A. Anderss. deres Søn ug 4 m Davik 1636 20 Marte Olsd. Tjenestepige ug 38 k Davik Jetmund har adoptivdatteren Ingeborg Paulsdatter f. 1888 i Bergen. Anders Olsen, far til Jetmund og Paul, har ant. først vært gift med Ingeborg Paulasdatter, og så med Marthe/a Olsdatter (tjenestepiken i 1865?)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

TakkLaila!!Det var rette personer!!!Men vhordan finner jeg ut av NÅR de giftet seg og FLYTTET fra gården,og til HVOR?....jeg er ny på nettet,og har ikke vært borti dette før.Kan man slå inn personnr. i registeret,og få frem mer data om personene?Min farfars far Paul Anderss.F.1858,fra Myklebust i Rimstadalen i davik på Bryggja ,hvor og når flyttet han,til hvor,og hvem var han gift med tro?Hvor finner jeg ut av dette?TUSEN TAKK !!!! Har du/dere email?Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Paul Cornelius Andersen f.03.02.1859 døpt 20.02.1859.Foreldre Anders Olsen Møklebust f.15.06.1827 og Ingeborg Paulsdtr. 1823-03.10.1874.De giftet seg i Davik 03.07.1853.Anders Olsen f.15.106.1827 på Møklebust av foreldre Ole Andersen og Magnild Rasmusdatter 1793-31.01.1852 (Myklebostad)Ole og Magnild giftet seg 26.12.1825 i Davik.Opplysningene er hentet fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane.http:www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ved ft. 1900 for Davik, grd. Myklebostad øvre, som Laila Kornstad viser til, finnes boende en Ingeborg Paulsdatter FL (losjerende, tilhørende familien), adoptivdatter, født 1888 i Bergen. Er denne Ingeborg din oldefars førstefødte?Under døpte i Bergen 1815-1894 finner vi Ingeborg Marie født 20. sept., døpt 14. okt. 1888 i Korskirken. Hennes foreldre er 'skomagersvend' Paul Andersen f. 1858 og Inga Asltagersdtr. (?) f. 1858.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

TUSEN TAKK DERE !!!Ja,det er rette Ingeborg,og personer forøvrig!!Cluet NÅ ER;-HVEM var min farfar sin far's ANDRE KONE ?...??Paul fikk 2 barn med sin andre kone.De het Anders og Olaf Johan.Olaf giftet seg med Anna Jakobsdtr Hyljarås fra Voss.Anders og Olaf (min farfar) kom til fosterforeldre på Askøy, som barn.Paul ble ev. skilt eller enkemann fra kone nr. to.Takker for mer info/hjelp!! mvh Marit K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Paul giftet seg første gang 30.08.1882 i Domkirken i Bergen med Inge Baltazarsdtr. f. 1859 i Ytre Holmedal.I 1865 finner du henne på gården Aakrevig med sine foreldre Balsar Madsen 49år fra Førde og Marie Arnesdtr. 48år fra Y.Holmedal.Der finner du trolig også Maries foreldre Arne Pesersen 77år og Inge Simonsdtr. 82 år.Har forløpig ikke funnet når Inge B. døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Olaf Johan og Anders var ikke barn av noe annet ekteskap, du finner dem derimot døpt i Bergen, alle som en:Anders født 7.3.1883, døpt 20.5.1883Bertel - født 23.5.1885, døpt 19.7.1885Ingeborg Marie - født 20.9.1888, døpt 14.10.1888Olga Jensine - født 20.1.1891, døpt 26.2.1891Olaf Johan - født 26.9.1894, døpt 14.10.1894mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I FT 1900 har jeg funnet en Inga Myklebust f.1859. Hun befinner seg i en slags Tvangsarbeidsanstalt. Kanskje det er grunnen til at barna plassert hos andre og at de evt. ble skilt senere?12786 Bergen 2 124 Allehelgensgade 3 Vaaningshus Bagbygning hvori Tvangsarbeidsanstalt n 2 2 etager 13 13 13 Bagbygning tsv13-0-13 hjh0-0-059477 Inga Myklebust k mt Bergen el g Træktøs 1859 t n s Extrahush no 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

Tusen takk Laila og Kenneth !! Jeg er overrasket over opplysningene som er kommet...Hva betyr 'træktøs' ,som du skrev laila? Står det oppført noe om når barna døde,eller om de ble gift,eller hvor de havnet henne?kansje de har etterlevende idag,som heller ikke vet noe om sin hærkomst...Kan jeg gå inn påfolketellingen for 1900 i Bergen,og finne ut av det?hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser nå at den Inga Myklebust ('træktøsen') som Laila viser til, er innført i folketellingen som født i Bergen, mens Pauls hustru Inge Baltazarsdatter var født i Fjaler, så da er det vel snakk om to forskjellige kvinner, om ikke det har forekommet en feilinnførsel.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg så også det, men det forekommer ganske ofte feil og unøyaktigheter i folketellingene, så det er nok ganske sannsynlig at det kan være den 'riktige' Inga. Men hvor er de andre barna og faren i FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan være to av dem:Ft. 1900 - Fana 1249 - Bergen glasverk Nordre bolig - Bertil Paulsen, f. 1885, Indbærsgut v. glasv.Askøy 1247 - Navn på bosted: Hella, - Olaf Paulsen, pleiebarn udsat for Bergens Kom., f. 1893 Bergen.Og Ingeborg Marie er vel den som bor hos - og er adoptert av - sin onkel Jetmund Andersen på Øvre Myklebostad, som tidligere nevnt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

Ja,Ingeborg ble visstnok bortadoptert.Olaf og broren Anders bodde hos fosteforeldre på Askøy.Vet ikk enår,eller hvor lenge,eller hva fosterforeldrene het.Har aldri før hørt om at min farfar hadde 4 søsken,men at det kun var Ingeborg og Anders,og at det var en' tragisk' familie...Olafs mor, jobbet visstnok på vinmonopolet i bergen også,en tid?Jeg finner ikke noen av Olafs familiemedlemmer i FT eller kirkebøker.Hvor ble ev. de andre barna av?...Når og hvor døde Paul Kornelius Anderss.Myklebust F.1858?Hvor bodde han i bergen?-hva var en 'tvangsarbeidsanstalt',hvem kom dit (hva skulle til for å havne der) ?-Hun Inga Baltzersdtr.Langenæs F.1859,-er det hun som var gift med paul?Var det hun som var 'træktøs'?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel føye til at '1631 15 1 Anders Ols. Husfad Gaard Selveier g 39 m Davik 1 9 15 3 1 1/2 3 2' var gift 2 ganger, andre gang med Marte Olsdtr. Indre Rimstad. Første kona, Ingeborg Paulsdtr. Rimstad døde i 1874. Anders døde i 1911.Jetmund overtok bruket i 1894, og var gift med Anne Torleivsdtr. Rimstad. Sitat: Ho var lærarinne. Ei sers dugande og ferm kone, var lenge formann for barnelosjane i Nordfjord. Ho hev eit framifrå minne og kan mange segner og soger om ætter, sed og skikk. Varmhuga fråhaldskvinne' (Kilde: J.Aaland: Bygdebok for Davik).Dett var altså litt om adoptivforeldrene til den Ingeborg Paulsdtr. som var født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.