Gå til innhold
Arkivverket

[#10581] Til Geir Kamsvaag Berntsen (se også tema 4475 og 10393)


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg kommer tilbake til min ane Eli Johannesdatter, gift på Ringsaker 21.08.1809 med Lars Haldorsen Nordre Lehne. Geir Kamsvaag opplyste i et svar på 4475 den 6. januar 2001 at den 'andre' Eli døde 27 år gammel 15. juli 1819 som 'pige'. Jeg skulle gjerne hatt en bekreftelse på at denne Eli virkelig var datteren til Johannes Erichsen og Marthe Larsdatter på Holoe Sør i 1801, født på Ulveneie og døpt 01.07.1792. Hvordan kan vi være sikre på at det var denne Eli som døde i 1819?Når jeg er så opptatt av dette, skyldes det at 'min' Eli Johannesdatter og hennes mann Lars Haldorsen bodde nettopp på Ulveneie da deres yngste barn, Christian, ble døpt i 1823.Er det ellers noen 'der ute' som vet hvem den 82 år gamle enke, inderst og spindekone Eli Johannesdatter på Bøversveen i 1865 hadde vært gift med?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Hei Hans ! Geir har nok ikke tid til å svare,så får ta til takke med meg. Den Eli som dør 15/7 1819 heter Eli JENSDTR. hun dør på Hesthagen u/Øvre Aasen altså i Åsmarka. Stiller meg faktisk litt tvilende til at det er datteren til Johannes og Marthe på Sør-Holo i 1801. Det som også er verdt å merke seg er at den Eli som døpes på Ulven eie 1/7 1792 har disse foreldrene : Jens(litt utydelig)Erichsen og Eli Christensdtr. Ser man på fadderne vil jeg si at dette er Ulven på Brøttum eller Ring.Dette paret burde vi finne igjen i 1801. Jeg finner faktisk ikke Johannes Erichsen og Marthe Larsdtr sin Eli døpt i Ringsaker.Deres datter Johanne er interresant for meg, hun er mest sannsynlig min 3xtipp oldemor,har ikke sett hennes dåp ennå, men det bli neste steg. Eli skal vel være tvilling med Karie begge er jo 10 år i 1801.En tvillingdåp skulle være lett å finne.Rent personlig tror jeg denne familien kan ha kommet fra Nes, hvis vi nå ikke finner barna døpt i Ringsaker,men det skal jeg som sagt følge opp. Ellers har jeg gått igjennom alle vielser med Eli Johannes/Johans/Jons/Jensdtr. ingen frem til 1826 som viser at den Eli på Holo ble gift med noen annen iallefall.Har sett på døde Eli J 1830-1850.Ingen tegn til din Eli der heller. Men følgende person dør på Leene eie 19/11 1839 Johannes Larsen 19 år f på Mælum eie! Det vil si at Eli ble ganske ensom etter mannens død,Hans flytter, sønnen Johannes dør begge Karen døde jo,da gjenstår Johanne f 1814 og den siste Christian 1823,han visste jeg ikke om,har du funnet ham i det siste? Det gjenstår å finne skjebnen til disse to,for å se om det kan gi oss en pekepinn.Denne Eli i Bøversveen er interresant Bøversveen ligger ikke så dumt til. Vi får se om vi kan finne ut hvem hun var gift med.Alderen passer fint til Eli Sør-Holo.Mye jobb her men det er bare gøy.Tar en ny titt på torsdag hvis jeg får tid. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Hei igjen! Fant akkurat det som må være den Eli som ble døpt 15/7 1792,i ft 1801.Hun er hos faren Jens Erichsen de bor nå under Berg på Ring han er gift for annen gang med en enke.Mange mine og dine barn deriblant altså Eli Jensdtr. 9 år. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Hei! Ja nå maser jeg fælt, men har du lagt merke til at Hans Larsen reiser sammen med Christian Olsen Holoe f 01.02.1818 til Fredrikstad garnisonen. Vet du om det er noen forbindelser mellom disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Fine greier Hans Myhre,men så var det å bevise at denne Elie er den samme som gifter seg med Lars Haldorsen.Det blir nok værre. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Else Kari og Hans for nyttige bidrag!Jeg oppfatter dere nå slik at det IKKE var den Eli Johannesdatter som bodde på Holoe sør i 1801, som døde ugift og 27 år gammel 15.07.1819. I så fall, KAN hun jo være den EJ som giftet seg med Lars Haldorsen 21.08.1809. Når jeg likevel forløpig holder for minst like sannsynlig at 'min' EJ er identisk med hun som lever som lægdslem på Jølstad i Ringsaker i 1865, angivelig 85 år gammel,og født i Winger, er det fordi det blant EJs barns faddere ikke synes å være en eneste en som med rimelighet kan antas å være hennes slektning. Dette faktum synes jeg i det minste indikerer at EJ ikke er fra Ringsaker. Men noe bevis er dette selvsagt ikke.Til Else Kari: den yngste sønnen Christian har jeg ganske riktig funnet relativt nylig, ved fornyet studium av kirkeboken. Og jeg har sett at Hans Larsen Lehne, min ane, dro til garnisonen i Fredrikstad sammen med/samtidig med Christian Olsen Holoe, men jeg aner ikke om det er noen slekts- eller annen slags forbindelse mellom de to. At Johannes, min ane Hans sin bror, døde 19 år gammel i 1839 var nytt for meg. Takk for den opplysningen også!Jeg har gått gjennom kirkebokens begravelseslister og ikke funnet noen EJ begravet i Ringsaker mellom 1823, da min EJ ble enke, og 1874, da lægdsenken EJ døde på Jølstad. Jeg har dessuten lett etter et mulig annet ekteskap for enken EJ etter 1823, men ikke funnet noe slikt.Det skulle nå vært kjempebra om det lyktes å finne hvem 'spindekone og inderst' EJ på Bøversveen, 82 år i 1865, var enke etter!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Hei Hans. Ja jeg tror vi kan utelukke at det var Eli på Sør Holoe som dør i 1919. Nå er det ganske nylig jeg har kommet frem til søsteren Johanne som min ane,har dermed ikke så mye om den familien ennå. Men skal prøve å finne det som er mulig å finne om Johannes Erichsen og Marthe Larsdatter,deres barn og skjebne.Johanne gifter seg sent,hun er 34 år ved vielsen, bosted er Midt-Holo eie,kanskje hun som eldste datter hadde omsorgen for foreldrene,hvis alderen i 1801 stemmer så var heller ikke moren spesielt ung da hun fikk tvillingene,ca 43-44 år.Tvillingsøsteren til Eli,Karie sin skjebne er nok viktig å finne tvillinger var vel også på den tiden sterkt knyttet til hverandre.Kanskje hun døde ung og at Karen var oppkalt etter henne?Jeg noterer ned alt jeg finner om dem og melder fra om interresante funn. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.