Gå til innhold
Arkivverket

[#10590] Toftes gate 43


Gjest Frode Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Nygård

Jeg prøver å forske litt i historien til bygården jeg bor i på Grünerløkka - Toftes gate 43. Den kommer greit opp når jeg søker, og står oppført med en beboelse på 37. Men jeg får opp en oversikt med 388 navn. Når jeg filtrer på HusholdNo = 1, får jeg 95. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil ikkje tru du gjer noko feil i det heile. Talet 37 betyr at det er 37 husvære på adressa. I desse 37 husværa bur det 388 personar, som teljaren har delt opp i 95 hushald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Da dette vel er 1901 tellinga så må du huske på at på den tid ble også familiens kommode brukt som soveplass, skuffene ble dratt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Nygård

Takk for raske svar! Det bor i dag ca 30 personer i gården, så det er ganske utrolig at det bodde over ti ganger så mange der for hundre år siden. Jeg har sett på tilsvarende tall for nabogårdene (disse bygårdene fra byggeboomen i 1894-98 var jo nokså 'standardiserte'), og de ser mer 'normale' ut mht antall beboere.En mindre sidebygning er imidlertid revet, og det var ingen næringsvirksomhet (butikker/verksteder) i gården, og det er vel kanskje noe av årsaken til det høye tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I Bergen kan du også finne eksempler på svært overbefolkede boliger. I forbindelse med Arkivenes dag i november i fjor lagde Statsarkivet i Bergen en internettutstilling som viser boligforhold i Bergen opp gjennom tidene: http://digitalarkivet.uib.no/boliger/ (obs! Best i Internet Explorer) Klikker du på lenken Fem boliger i Bergen og velger Ladegårdsgaten 48 får du et godt eksempel nettopp på et overbefolket hus. Sakset fra artikkelen om huset: 'I kjelleren bodde det 25 mennesker, og her var det blant annet to familier på 7 hver som bodde på et rom hver uten vinduer.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.