Gå til innhold
Arkivverket

[#10593] Absalon Absalonsen Jonstad og Johanne Johannesdatter.


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Absalon Absalons. Jonstad ble født rundt 1778. Men det kommer ikke frem under døpte i Sogn og Fjordane. Det bodde en Absalon Sørensen på gården Hell i Naustdal. I FT 1801 hadde han barn på alder med Absalon som da var tjenestedreng i Bergen. Kan det være noen andre Jonstad/Johnstad ? Absalon Absalons. døde fattig i 1815 med påtegnelse 'Nordfiord' Han ble gift med Johanne Johannesd. i 1805. Hun ble født en gang rundt 1774 og døde i 1846. Er det mulig å finne ut noe om hennes bakgrunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Absalon var sønn av Absalon Jonsen, Jonstad. Født ca. 1741, gravlagt 3. februar 1811, og Anna Amundsdatter, N, Berg. Født ca. 1738, gravlagt 7. februar 1813. De ble forlovet 23. mai, og gift 6. november 1763 i Innvik. Absalon var deres 7. barn og født 1. august 1779 på gården Jonstad, nu Ljåstad i Stryn. Ved skifte etter faren var Absalon fange i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Berntsen! Tusen takk for hjelpen. Vet du eller noen andre noe mer om Absalon og omstendigheten rundt hans fangenskap i England. Han var sjømann og ble nok fanget under forsøk på brudd av engelske blokaden - forstår jeg (Terje Vigen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Dessverre har jeg ikke mer om Absalon, bortsett fra hvem han var gift med og at han hadde 3 barn. Jeg har imidlertid en del om hans aner, så dersom du er interessert kan du få det. Kom da med din adresse. M.v.h. F.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Til FB. Da Absalon Absalonsen Jonstad er min tipp-tipp oldefar, og hans gren har vært ukjent for meg i mange år, er jeg meget takkmenlig for å få opplysninger om hans aner. Min gren går gjennom sønnen Hans Frederich som var min tippoldefar. Han dukket bare opp som barnefaren til min oldemor for så bare forsvinne ut i historiens 'mørke'. Det ble aldri klart hvilken Hans Absalonsen jeg skulle forholde meg til - da han ikke dukket opp andre steder. Nå er det heldigvis blitt klart.Min Addresse er : Svein Atle Stendal Jordhusmoen 7332 Løkken Verk. E-post adresse:sithsten@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Barbara Lose

Hei,Absalon Jonsen Jostad/Ljåstad er min forfar også - gjennom sin sønn Jetmund Absalonsen, husmann på Ulvedal. Absalons far Joen Absalonsen var gift med Agnethe Joensdatter, nevnt 1751 som mor under DA: Innvik Døypte 1750-1815. Ifølge bygdeboken døde hun ('Agåte Jonsd.')før 1779.Har dere noen opplysninger om Agnethes opphav? Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.