Gå til innhold
Arkivverket

[#10596] Thomas Iverson f. 1884 - til NY 1904


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Thomas Iverson Holen(e) (Skjel) f. 24.6.1884, emigrerte via Kristiania 25.2.1904, var hjemme igjen i april 1908, og reiste ut igjen i juni 1908. Han var da amerikansk statsborger (New York) og jobbet på jernbanen. Kan noen bistå med hans liv og lagnad 'over there'?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

NEI! Søkte på diverse gårdsnavnsvarianter der, men hadde ikke funnet ham. Han står vel under Iverson da, luringen. Skal sjekke det nærmere! Takk for dette (og kommende:-) tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hihi! Åneida, det var ikke SÅ lett skjønner du! Søk på Tomas HoleMSå du lille Sigrid Antonette Peick på DA-protokollen? På Ellis har hun blitt.... Ingrid Puck! Hehe.Har prøvd alle varianter på Thomas i census 1920, men greier ikke å finne'n.Har du noen formening om denne Skolte-n? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

HVEM? HVEM?Skolte / Skølte er et bruk under Dale i Ø. Slidre. Broren til bestemora til denne Thomas (bestemora het Marit Tostensdtr. Dahle), Peder Tostensen Skolte / Dahle bodde på Skolte i 1865.Kjenner ikke til at han Peder utvandret, men datteren hans gjorde det.Beklager hvis jeg villedet deg (ble villedet selv) med at Thomas skule til NY, men det sto det både i 1904 og 1908.Denne onkelen. Var han kanskje gift med en Ågot? Jeg vet at 'tante Anne Gravos' bodde i Cresco. Hun døde 1908.Takker igjen, Laila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. Dersom du ser på DA-protokollen når unge Iversen drar i 1904, skal han til 'Jawa' (New York). Dette stemmer jo forsåvidt, bare det at skriveren har tolket litt feil... prøv å si Iowa uten å vite hvordan det sies..... og han skulle jo via NY!!På Ellis-manifestet står det at han skulle til Uncle I / J Skolte, Cresco Iowa. intet mer intet mindre. Jeg så også på RHD-tellingene at det her måtte være et slektsskap.hmmm.... skal ta meg tid til å bla gjennom Cresco 1910, men det tar litt tid.Det må jo være en bror av en av foreldrene (eller svigerbror). det finner du ut av fortere enn vi kan blunke vet du. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I / J / T - Skolte?Her er i allefall grandonkelen Tosten Tostensen Dahle (Skolte). Han var onkel til Anne og Ågot Thomasdøtre fra Skjel (Holene), som igjen var tanter til Thomas Iversen. Om ikke det er rett onkel, så er det ihvertfall enda en slektning som reiste over:LenkeFantastisk hvis du finner noe i 1910. Det kan være løsningen på flere gåter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Njaaaa..... jeg tror det står J. Skolte. Det er en nedenfor som heter Johnson, og J'en ligner... du har ikke flere kandidater? L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant selvsagt mr. Albert Gravos, enkemann og hans barn... men det har du fått før, sant? (notat til meg: 18/59 Iowa/Cresco) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du er så flink! Takk for at du tar deg tid til meg!Ja, vi har kontroll på etterkommerne etter Albert Gravos, men det ser jo ut til å ha vært rene slektstreffet der borte! Spennende å se om det dukker opp mer! Har foreløpig ingen Skolte blant emigrantene her, men de kalte seg gjerne Dahle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Holder en knapp på denne jeg:SKOLTE, JOHN P. CertID# 1965-MN-003523 Date of Birth: 11/28/1878 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: HEGGE Date of Death: 02/13/1965 County of Death: MOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Pedersen?Vet ennå ikke 'hvordan' han er onkel (bortsett fra at han må ha hatt en tante, og at det kanskje er der linken er - tante Ågot?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Thomas Iverson Holen (1884-1923) slo seg ikke ned i Amerika. Han overtok nemlig odelsgården hjemme i Norge som han fikk skjøte på i 1916. I følge bygdeboka for Vestre Slidre var han g.m. Anna Johannesdtr. og hadde 7 barn med henne, den eldste f. 8/11-1909. Det står ingen ting om at Thomas hadde vært i Amerika, og trolig er alle barna f. i Norge. Thomas kan ikke ha vært lenge i Amerika da han reiste siste gang. At han var amerikansk statsborger vil jeg tro beror på en misforståelse, han hadde jo bopel i Amerika.'Onkel' John P. Skolte var bror til Kari Pedersdtr. Dale/Skolte. Han var altså fetteren til faren til Thomas. Jon Pedersen Skolte emigrerte i 1898.Jeg vet ikke hvem den Tosten Tostensen Dahle som er funnet i emigrantprotokollene var, men han var ikke grandonkelen til Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for utrettelig innsats! Uten dette forum hadde jeg ikke kommet noen vei!Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene for Vestre Slidre, dersom du Gunnar, kunne sendt meg mer informasjon derfra, f.eks. navn på evt. gjenlevende barn av denne Thomas - kalte de seg Holene? Eller om det står annet som kan være nyttig der, f.eks. noe om skjebnen til Ågot Thomasdtr. Skjel - hadde det vært supert!Ta gjerne kontakt på heidi@slettemoen.comJeg gjør mer enn gjerne en gjentjeneste - trenger du noe her vestfra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.