Gå til innhold
Arkivverket

[#10598] Nils Johannes. Drønen, f. ca. 1747 Austevoll


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nils Johannesen f. ca. 1747 var første gang gift i 1770 med Christi Wincentzdtr. Drønen (1728-1789). Andre gang med Ingeborg Johansdtr. (1761-1821).Nils står oppført på Drøna ved begge giftemål, men jeg har ikke funnet ham konfirmert derfra, ei heller gode kandidater til foreldreskapet. Jeg kjenner heller ikke opphavet til kone nummer to.Kan noen gi meg noen tips her hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Kone nr. 2 Ingeborg Johannesdtr. finner du noe informasjon om i Soga for Fusa,Hålandsdalen og Strandvik bind nr. 2 side 153 og side 487.mvhJostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for tipset!Hadde vært supert om noen hadde bøkene tilgjengelig... Det har ikke jeg på en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når du vil og må så får du det til! Jeg har sjekket Soga for Fusa, Hålandsdalen og Strandvik i ettermiddag, og vet nå langt mer om 'konemor' Ingeborg Johannesdtr. Øvre Boga (Takk Jostein!). Men Nils Johannesen er fortsatt en gåte. Fant ham ikke blant døpte i Sund (fra 1748). Alle råd er gode råd her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Nils Johannesen er iallefall ikkje frå Drønen, ingen Johannes frå Drønen får born i den perioden Nils er fødd. Det er eit par andre Johannes frå Austevoll som kan vere aktuelle, eg skal sjå nærmare på det i ettermiddag, altså i introduksjonen fram til 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei !Jeg ville undersøkt i de sjømillitære rullene for gården Drønen. Jeg ville først undersøkt rullen for perioden 1749 - 1777. Der vil du finne når han ble innrullert (dvs når han omtrentlig har flyttet til gården). Er du riktig heldig så står det også hvor han kom frå. Da jeg ikke har denne militær rullen i orginal vil det være mest naturlig å henvende seg til Statsarkivet i Bergen.Vær obs på at det også finnes ruller fra perioden 1777 - 85 og fra 1785 og utover(både hovedrulle og ekstrarulle) I ekstrarullene er de oppført som av en eller annen grunn ikke skulle avtjene militærtjeneste, enten pga alder, uførhet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takker for tipsene, begge to. All hjelp mottas med stor takk!Jeg har lurt litt på en Johannes Nilsen Haugland (ca. 1723-1754) som potensiell far, dette fordi en Hans Johannesen Haugland kommer til Drønen som medhjelper hos Nils Johannesen i 1804. Dette selv om Nils og Hans da ikke kan ha hatt samme mor, JNH ble etter sigende gift 1751 med en Siri Olsdtr.. Kanskje 'rullene' eller introduserte før 1748 vil gi en pekepinn.Registrerer du introduserte for tiden, Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Ja, eg har registrert introduserte fram til 1748, kjem til å stoppe rundt 1749 sidan det fins dåpslister frå 1748. Dei har eg og registrert (1748-1769), og begge databasane kjem snart i Digitalpensjonatet berre eg får overført dei til ei datamaskin som har e-post, truleg i haust eingong.Eg er og på jakt etter nokre Johannessønner, to som begge heitte Ole Johannesen, og som truleg er innflyttarar til Sund og fødd omkring på same tidspunkt som din Nils:Ole Johannesen Kausland f.kr. 1748 og var andre ektemann til Elen Eliasdtr. KauslandOle Johannesen Spilde f.kr. 1748 og gift med Martha Nilsdtr.Kanskje ein eller begge er i slekt med din Nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Tore,Godt du sier at du har registrert dåpslister fra 1748-1769. Jeg kikket på dem i går, og tilbød meg å registrere dem, men da får jeg sikkert tildelt noe annet istedet. Gleder meg til du får det sendt over!Jeg har registert andre ektemann til Elen Eliasdtr. Møgster (f. på Forland) som Ole Johannes. Lunde (1748-1802). Kan det være Lunde i Os, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Det var vel eg som fann Lunde som gard på Ole Johannesen i ei sjømilitær rulle, utan at det førte til at opphavet hans blei oppklart. Han er vel neppe frå nokon Lunde-gard, men kanskje budde han på ein av Lunde-gardane før han kom til Kausland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Johannes Nilsen Haugland i Våg Sk.r finner du skifte etter i Sunnhordaland skifteprotokoller fol.1222b protokol A.a.6 for perioden 1743 - 1755. Ved å studere orginalen på Statsarkivet vil du bekrefte evt. avkrefte et evt. slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Så vidt eg kan sjå har ikkje Johannes Nilsen Haugland born til dåpen i Sund i perioden 1745-1755. Men han kan skjølvsagt ha nytta andre kyrkjer, så slå opp i skiftet etter han for å vere heilt sikker.Derimot har Johannes Nilsen Kalve to gutar til dåpen i perioden 1745-1748, kanskje det kan vere ein aktuell kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har ikke fått sjekket skiftet etter Johannes N. Haugland ennå, så takk for oppslaget blant de døpte!Johannes Nilsen Stangeland på Kalve har etter det jeg vet sønnene Mons gm. Kari Larsdtr. Kalve (på Litlakalsøy) og Nils gm. Marthe Bendixdtr. Dommedal (på Kalve).Så vi må nok 'lenger ut på landet'! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.