Gå til innhold
Arkivverket

[#10599] Kristian Engebretsen. Halden og Sverige


Gjest Maja Evjen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maja Evjen

Jeg etterlyser min tippoldefar som heter Kristian Engebretsen. Han er visstnok født i Halden på midten av 1800 tallet, finner han ikke i 1865- tellingen. Han var gift med Oline Johannesen hvis familie kom fra Näsinge i Sverige. Han døde 17 juli 1897 i følge dødsannonse. Da bodde de i Halden.Jeg lurer på når han er født, hvem som er foreldrene hans og om han kan ha bodd noen år i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Odd Kjell Nilsen

Har en Kristian Engebretsen født 17 februar 1832 på Esperød Naverstad sokn Sverige.Flyttet til Fredrikshald i 1841.Bodde på Tosterødberget Berg Østfold i både 1865 og 1875.Men står oppført som ugift.Hans foreldre het Engebret Kristoffersen og Gurie Olsdatter.Kan det være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja Evjen

Det kan godt være han, de ble nok ikke gift før bortimot 1890. Jeg trodde han skulle være født på 1850 tallet, men mine kilder var litt usikre, så det kan godt være feil. Hvilke kilder har du? Jeg finner han ikke i folketellingen for 1865. Det hadde vært supert å finne han, han er en skikkelig missing link, så takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Kjell Nilsen

Han er på folketelling 1865 0116 Berg kommune. person nr.235828. Kaller seg der Christian Ingebretsen.Folketelling 1875 bor fremdeles på Tosterødberget i Berg kommune. Kaller seg da Kristian Engebretsen.Oppført i gårdsmatrikkelen 1886 Østfold,Berg kommune,Asak sogn, Gåprdsnr.98. Tosterødberget gikk på tvangsauksjon 1890.Tror han lever etter århundreskiftet.Finner han også i husforhør på gården Esperød Naverstad sokn i Bohuslen. Min Mormor født i 1896 kan såvidt huske han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja Evjen

Da tror jeg ikke det kan være samme person for jeg har dødsannonsen hans fra 1897. Den står i Halden liberalt blad for Fredrikshald og omegn onsdag 21 juli 1897. Ellers mange takk for hjelpen. Vennlig hilsen Maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.