Gå til innhold
Arkivverket

[#10600] Lærer Martin Rud i Eidsvoll


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei! Er det noen der ute som vet mer om denne karen og hans familie?Det er særlig hans eget livsløp og etterslekten jeg er interessert i, da jeg vet mye om både hans og konens forslekt i Spydeberg.Hvor ble familien av? Hvornår døde Martin og Mathea? Hadde de flere barn enn sønnen som bor hjemme hos dem i 1900, og hva vites i så fall om disse?Håper noen kan hjelpe!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Martin Rud var lærer ved Vilberg skole ved tellinga i 1900. De hadde kun sønnen Arnt f. 1888 i Eidsvoll hjemme. Jeg har sett etter i inn- og utflyttingslister uten resultat, kan heller ikke finne Arnt som døpt eller konfirmert. Det kan virke som om de flyttet fra bygda. Hvilke opplysninger har du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei!Beklager at jeg ikke har svart før. Internettilgangen har ligget nede en stund etter en liten 'hjemmeulykke' her i det sonske.Hva har jeg av opplysninger? Jeg vet at Martin Andreasen Rud var født på gården Rud østre i Hovin sokn, Spydeberg deb 20.apr.1855. Foreldrene var gårdbruker Andreas Danielsen Rud og hustru Larine Hansdatter Grøtvedt, begge fra gårder i Askim; han fra Ytre Hoel og hun fra et av Grøtvedt-brukene.Martin ble, som i alle fall to av sine brødre, folkeskolelærer. Han virket først i Spydeberg, men kom omkring midten av 1880-tallet til Eidsvoll.Gift i Spydeberg kirke, Spydeberg deb 05.jan.1887 med Eline MATHEA Johannesdatter Løvestad. Hun var født på Løvestad i Spydeberg sokn, Spydeberg den 22.nov.1861. Foreldre var gårdbruker Johannes Mikaelsen Løvestad og hustru Ellen Marie Thorersdatter.Noe mer vet jeg ikke om Martin, annet enn at jeg altså har gjenfunnet ham i folketellingen den 03.des.1900 og vet at han fremdeles levde ved farens død tre år senere.Er det virkelig ingen der ute som har hørt om 'lærer Rud'? Skolelærerne har jo ellers en tendens til å overleve seg selv på folkemunne, enten på godt eller vondt. Ingen Eidsvollseksperter som vet noe? Skulle så gjerne visst hvor han ble av, men det er litt som nålen i høystakken.Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Lunde

Nå har jeg funnet ut litt mer: Eneste barnet til Martin og Mathea: Jacob Arnt ble født 30.10.1888 og døpt 18.11.88 i Eidsvoll hovedkirke. Som foreldre er oppgitt lærer Martin Andreassen Rud, f. 1855 og hstr. Eline Mathea Johannesdtr. f. 1861. De var bosatt på Vilberg. Jacob Arnt døde av lungebetennelse i Hamar 14.03.1905 (han gikk på skole der) og ble gravlagt ved Eidsvoll hovedkirkegård 24.03.Martin Rud døde på Finnbråtan i Eidsvoll hovedsokn 27.12.1924, dødsfallet anmeldt til sorenskriveren samme dag. Han var da pensjonert lærer. Han oppgis å være født i Spydeberg 1855. Ektefelle Mathea Ruud. Testamente. Han ble jordfestet og gravlagt 06.01.1925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei Trond!Ville bare få takke for opplysningene - bedre sent enn aldri håper jeg!Jeg har forsøkt å spore etterkommere av Matheas søsken, men foreløpig uten større hell. Skulle jo gjerne visst når hun døde også, for å kunne 'avslutte' denne familien. Regner ikke med at det eksisterer noe gravsted fortsatt, men hvem vet. Jeg får også følge opp Martins søskens etterkommere. De kan jo også vite noe selvsagt. Dette er ganske spennende!Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Lærerenke, pensjonist Eline Mathea Ruud døde 14.06.1942 og bodde da på Finnbråtan, men døde på Dønnum. I dødsmeldinga er fødested oppgitt til Spydeberg 21.11.1866. Det er opplyst at ble skrevet testament 22.04.1923. Som arvinger er oppigtt hennes søsterdatter Ingrid Frank, Dønnum, f. 22.06.1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Trond!Tusen takk for opplysningene vedrørende Matheas død.Siden sist har funnet ut mye om hennes søsken, og derigjennom kommet på sporet av pleiedatteren Ingrid (ellers søsterdatter som det står i opplysningene du fant; hun var begge deler), men fortsatt visste jeg verken Ingrids etternavn som gift eller Matheas dødsdato, så dette var helt glimrende!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takker og bukker!Nå blir jeg nesten fristet til å spørre om du har datoer på mannen, Karl Frank også. Det er noe med å gi lillefingeren og miste hele hånden vet du...Jeg fant dem forresten under Dønnum i Norske Gardsbruk, så jeg fikk nøstet opp familien noen generasjoner til gjennom skattelikningene, men Karl var den gang allerede død. Får nok ta kontakt med noen etterkommere på sikt. Selv om de ikke er i min familie kan de jo ha historier og bilder av sine 'pleiebesteforeldre'.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Hei. Har sporet opp e-postadressen din fra 2000, men vet ikke om du har fått meldingen min. Det gjelder Lars Larsen Korsgård, Eidsvoll. Hvis du ikke får den, send meg gjerne melding: ammerud@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.