Gå til innhold
Arkivverket

[#10601] Mannsnavnet Velgiort


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Mannsnavnet Velgiort (skrives på mange måter), noen som har vært borti dette i forbindelse med slektsforskninga? Personen Velgiort Larsen dukker opp i Solum, Telemark rundt århundreskiftet 1600/1700-tallet (se innlegg nr 10118). Jeg har søkt i forskjellige kilder etter navnet, men ser ikke noe særlig hyppighet av det. Rundt 1650 er det en Velgiort Hansen i Skien, i 1801 en Welior Gudmundsen(familie med 'min' Velgiort) i Solum, men utover dette er det helt ukjent.Rett skal være rett: Alle steder jeg har funnet navnet, er sekundærkilder. Kan det være en feiltolkning? Har dessverre ikke sett i orginalkildene, og tolkerne av sekundærkildene er oppegående personer på gotisk skrift, så jeg føler meg rimelig sikker på at det jeg har funnet stemmer. Jeg lurer derfor på: Hva betyr navnet? hvor forekommer det hyppig i Norge? Kan det være utenlandsk? Noen som kjenner 'denne' Velgjort Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det finnes også et skifte etter Jørgen Velgiordsen fra 1672 på Valen, Melum (se Lenke). Jeg er temmelig sikker på at Velgiort Marum var i slekt med denne mannen, men jeg har ikke funnet ut hvordan.Jørgen var gift med Åse Gautesdatter, datter av Gaute Åfoss som var bondelensmann i Solum tidlig på 1600-tallet, og dette var relativt velstående bønder.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Terje:Mon tro om ikke dette skal være mannsnavnet Valgarðr, som er nevnt hos, E.H. Lind, Norsk-Isländska dopnamn ock fingerade namn från medeltiden, Uppsala/Leipzig 1905-1915, spalte 1066.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Vore intressant Terje att få ta del av ytterligare sätt som mansnamnet Velgiort skrives på. Vad anger Norsk personnamnleksikon ang namnet? Kan mannsnavnet Valgarðr, som väl skulle kunna uttydas Val[hall]s hägnare/skyddare, ha förvanskats till Vel-giort/giord, där ju den sista leden giord också utgör en egen namnform, som är en yngre form av Gyrdh(er) (Otterbjörk).Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette er sannelig et flott navn! Tenk å ha det svart på hvitt at en er 'velgiort' - det er det ikke mange som kan skryte av!:-)) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Velgiort, Velgjort, Welgiort, Welgjort, Welgior, Velgior... Stort sett temaer med e, ingen a som jeg har kommet over. Et flott navn ja, Velgjort. Hørte at ei som ble født under bombinga i København i 1812 het Bombardine, kanskje bare en vits, men allikevel. Mye man fant på av navn i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Overgangen fra Valgard til Velgior(t) er kanskje ikke så merkelig. Navnet Valgjerd opptrer ofte i formen Velgjerd, og på østlandet er overgangen fra Hallvard til Hallvor(d) kjent. Velgior(t) kan se ut til å være analogt med det. Fra østlandet kunne en vente tjukk l fra en form som Velgiord, ikke former på -ior/iort. Men deler av Telemark skiller seg fra resten av østlandet ved ikke å ha tjukk l, derfor blir former på -ior lett forklarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, NPL sier den tradisjonelle forma i Sogn og Valdres er Velgjerd.Siste leddet i Velgiord(son) kan også lede tanken til Gjurd som skal ha hatt mange former (og kommet som kortform av Gudfrød). Navnet har hatt mange skriveformer som blant annet Giurder, Giord og Gior(t)s. I Valdres mye brukt med skriftforma Gul, men uttalen i Valdres og østlandet forøvrig /jul/ med tjukk l. Men et navn som Val/Velgjurd eller noe i den dur har jeg imidlertid ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Arild, Bra att veta vad NPL anger. Som Du kanske ser, tar Du upp samma resonemang ang efterleden, som jag gjorde 27.09, men kanske lite otydligt hos mig. Otterbjörk anger 'komplett': Gjord (1348) yngre form av fornsv. Gyrdh(er), som är en sammandragning av ett äldre *Guðfridð och motsv. (ty) Gottfrid. Gjord med sidoformerna Gjurd var vanl. i Småland och Ögötl. samt i mell. Norl. (dial. Gjohl, Gjöl el. Gjur, Jurd). I Anbytarforum har vi fortsatt att diskutera namnet och där förekommer Diur, Djur (Blek. & Smål.) samt av mig funna Gioll och Giöl samt Gorder på en och samma person (Smål). Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Arild,NPL skiller mellom navnene Jul og Gul, sistnevnte skulle være en kortform av Gudulv, men jeg heller også i retning av at skriftformen kan ha blitt noe blandet i praksis når det gjelder de to navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.