Gå til innhold
Arkivverket

[#10607] Jens Bondesen,slottskapellan ved Akershus ,før 1646.


Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

En sønn av Jens kaller seg Ole Jensen Hornemann,og det er antydet at moren kan være koblet til Hornemann i Bragenes. Er det noen som har data på dette? Mvh Marianne Vestli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helge R. Naess

Hornemann er i min bevissthet særlig knyttet til kjöpmannsmiljöet i Trondhjem. F. eks. prestefruen Maren Jensdatter Hornemann döde 1701, g1: presten Bundison, g2: presten Werdahl (begge Övre Rendalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jens Bondesens svigerforeldre i Christiania bodde i huset ved siden av en familie Hornemann. Husene lå omtrent der magasinet Steen & Strøm ligger idag. Denne familien Hornemann i Christiania er sikkert samme slekten som dem på Bragernes, så, ja, det er en forbindelse mellom Jens Bondesen og Hornemann i Bragernes. Jeg skal senere publisere materialet som artikkel i Genealogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :0)Jeg bare lurte på om artikkelen som Tore nevner (3) er skrevet?Jeg har gått gjennom de årgangene jeg har av Genealogen uten å finne det.Jeg holder på med forfedrene til 2 av mine barn og da er Jens Bondesen og kona Maren Eriksdatter blandt disse.Jeg har boka Øvre Rendal, gårdenes og slektenes historie av Jacob. B. Bull hvor de nevnes på hjemlån nå, men skulle gjerne hatt noe mere.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Så du har fått heksebrenneren Jens Bondesen inn i slekten. Først trodde jeg du mente Ole Jensen Horneman, men han var vel med første kone (i så fall lå navnet Hals på tungespissen).Til spørsmålet, nei, jeg er ganske sikker på at det ikke har blitt noen artikkel, i motsatt fall får Tore korrigere meg. Såvidt jeg vet, ble kun en sønn igjen i Christiania (Peder Jensen), at han skal ha benyttet Horneman-navnet er meg ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg har ikke fått ham i slekstreet, men skal overraske 2 av mine barn med det, i tillegg til den vanvittige presten Swante, som de også har fått i sitt slektstre :o) He-he.Jeg får kanskje en beskjed om det er skrevet noe om presten og familien,Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du finner endel om sogneprest Jens Bondesen i bygdebøkene for Åmot. Han var tydeligvis en prest som gjorde seg markert i sin lange periode som Åmot-prest (1646-1685).I Norsk Slektshistorisk Forenings Medlemsblad (forløperen til Genealogen) nr.1/1995 skrev jeg litt om Jens Bondesens nærmeste familie og barn. Prestens første kone Anne Olsdatter var datter av en Ole Reiersen og hans kone Magdalene i Christiania.Jens Bondesen har stor etterslekt (meg selv inkludert), bl.a. gjennom sin sønn Ole Jensen Hornemann som overtok som sogneprest i Åmot etter sin far og som var prest der til 1728. Hr.Ole tok navnet Aamodt etter prestegjeldet og er stamfar for militærslekten Aamodt. Hans datter Gjertrud Sophie (1681-1747) var gift med Jens Knutsen Hals på Åset i Åmot, og mange Hals-ættlinger kan derfor også føre sin slekt tilbake til Jens Bondesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg takker så mye for disse bidragene, som har gitt meg litt mer å jobbe videre med.Har enda mere lesestoff å bestille skjønner jeg.Kunne vært artig å vite hvorfor sønnen Ole benytter navnet Hornemann. Brukte Simon Pofvelsen hustru Maren Jensdatter også navnet Hornemann?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest anne kristiansen

dette er helt nytt for meg da jeg har jens bondesen og simon pouelsen i mitt slekts tre. så jeg ville bare takk for masse spennende info om slekten, så jeg må nok ta meg en tur igjen og prøve og låne jacob brede bull boka, den var utleid sist og jeg kan se hvem som hadde den. jeg har Bondesen og Poulsen i min mors slekt fra hedmarken/rendalen/tynset så jeg takker nok en gang for all flott informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg antar at det er mange som er etterkommere etter Jens Bondesen. Vi har røtter etter hans datter Maren som ble gift med Simon Pofvelsen og deretter med Erik Olsen Værdal(Scancke) Datteren til Maren og Simon ved navnet Anne gift med Gunder Olsen Hangård er våre aner.Jeg har noe begrensede notater omkring Anne Olsdatter og hennes far Ole Reersen. Jeg har notert at herr Bunde var sogneprest i ca. 1585 i Selde og Aasted i Viborg Stift i Danmark og er interessert i mer info om det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg skrev for mange år siden til Landarkivet i Ålborg med forespørsel om herr Budde. Jeg fikk et hyggelig, omenn kortfattet brev hvor konklusjonen var at det er helt utenkelig at herr Budde til Selde er far til 'vår' Jens Bundesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.