Gå til innhold
Arkivverket

[#10609] Marie Nielsdatter, Strusshamn 1833.


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg vil prøve en gang til. Marie Nielsdatter fikk datteren Hansine høsten 1833 i Strusshamn. Barnefaren var skreddersvend Hans F. Absalonsen. Hun var tjenestepike hos skreddermester Øvre i Bergen til vanlig. En av fadrene ved dåpen til Hansine het Nils Nilsen fra Askøy. Kan han ha vært faren til Marie ? Marie forsvinner ut av 'historien' etter dette. Ingen sikre data før eller etter. En Marie Nilsdatter døde av kolera i Bergen i 1849. Hun var da 40 år - altså født rundt 1809. Kan dette være den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Svein Atle. Har du noen flere faddere til Hansine? Ser på folketellingen for Askøy Nils Nilsen under Askøy. Et par av dem er gift. Kanskje noen av de andre fadderene kan knyttes til en av disse familiene. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Her gikk det litt fort. Folketellingen er 1801-tellingen. Det finnes 5 Nils Nilsen i tellingen som sorterer under Askøy. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Marie Nilsdatter fødte datteren Hansine Albertine 16.10.1833. Fødselen ble meldt av Siri Pedersdatter Strusshamnvågen. Dåpen stod 27.10.1833. Fadderne var: Nils Nilsen, Andreas Olsen, Salamon Kristensen Skålholm, Andreas M. Stusshamnvågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nils (Peder) Nilsen var gift med Siri Pedersdtr. Han kan ikkje ha vore far til Marie, men kan hende bror. Han var 25 år då dei gifte seg i Strusshamn i 1819. Men eg har enno ikkje funne han døypt i Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn ikkje Nils (Peder) Nilsen fødd i Askøy, heller ikkje nokon som høver i 1801. Men kona Siri, derimot, er fødd i Strusshamn. Så han Nils har nok kome dit frå ein eller annan stad, for å få seg arbeid.Ein annan ting er at mange dro frå Bergen til Askøy for å døype born fødd utanfor ekteskap. Og der er ingen ting som tyder på at det trong vere slektskap med Askøy-folk for at dei skulle gjere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg vil nå prøve å ta tråden opp igjen.Jeg har endelig klart å finne litt mer omkring datteren til Marie Nilsdatter/Nielsdatter, Hansine. Det ser ut til at hun havnet i Fana på slutten av 1830-tallet. Hun endte opp i Stenedalen på Stend på 1840-tallet. Muligens ble hun som småjente satt bort der i strøket.Det har fått meg til å tenke på at kanskje Marie Nilsdatter hadde en bakgrunn i Fana. Hun kan være født rundt 1810 (helst pluss). Nå går ikke digitalarkivet sine lister over døpte i Fana lenger enn til 1799. Er det mulig at denne Marie kan finnes nedtegnet som døpt i Fana etter denne tid i kirkebøkene ? Er det noen der ute som har anledning og tilgang for å få dette undersøkt?M.v.h. Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne vielsen med Nils Peder Nilsen og Siri Pedresdatter. Lenke Så at fødeslen til datter til Marie, Hansine Albertine ble meldt av en Siri Pedersdatter.Stusshamn passer med navn på kona, i denne vielsen? Vrien nøtt dette:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.