Gå til innhold
Arkivverket

[#10613] Alle kirkebøker på nett før mai 2003 ??


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

'Alle norske kirkebøker skal være diitalisert og lagt ut hos Digitalarkivet før mai 2000 'Omtrent slik lyder en artikkel, referert fra 'Sons of Norway', ifølge en innsender til -Norway List-Dette høres for godt ut til at det kan være sant ? Så da er det vel ikke sant? Eller, er det noen som har lest artikler/hørt uttalelser som kan 'misforstås i den retning' ?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det har vært snakk om dette, men det er flere ting som ikke er konkretisert enda. Bl.a. er dte jo økonomi.Det sto en artikkel i Aftenposten om dette for en god stund siden: LenkeOg, etter det jeg har forstått på Lars senere, har de ikke tatt noen beslutning om når de skal begynne. Mai 2003 høres flott ut, lurer på hvor de (sønnene av Norge) har det fra.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkleifen slår til igjen, mai 2003, ikke mai 2000.Beklager !Takk for linken, Laila.Men utfra innledningen i Aftenposten-artikkelen forstår jeg det dithen at dette skal være ferdig neste år.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nja, 'skal være ferdig' var vel å ta litt i... Lars og Stoa sier til slutt: '...men vi håper at vi begynner å se resultat av arbeidet allerede neste år, sier Stoa og Nygård'Utfra det jeg vet, har ikke arbeidet begynt enda! Og, du vet hvor lang tid ting tar, sant? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

La det gå 10 år, så kan vi kanskje håpe på at den delen av kirkebøkene som er digitalisert og lagt ut på nettet begynner å bli mer enn brøkdeler av totalen. Dette kommer garantert til å ta tid. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt for det arbeidet som til nå er lagt ned når det gjelder kilderegistreringer, synes også jeg dette virket vel 'spenstig'.Dersom det ikke kommer noen korrigeringer på Norway List, får jeg kanskje gjøre meg 'upopulær', og sende en selv. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Slik jeg leste artikkelen i Aftenposten - referert til ovenfor - dreiet det seg vel om scanning av kirkeboksidene, ikke transkribering og digitalisering (og dermed søkbart) . Dette har vi jo flere ganger fått høre her i debattspaltene er et prosjekt som med dagens innsats og tempo vil ta flere ti-år. Jeg tror derfor at det er flere som har misforstått, kanskje inkludert journalisten i Aftenposten. Med kirkebøkene scannet kan man lese dem hjemme på sin PC, men ikke søke på f.eks. navn, gård el.lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hans har heilt rett; det drier seg i første omgang om scanning av mikrofilm. Og det er andre i Arkivverket, ikkje DA som står for denne jobben. Det er først og fremst på pengar det står på når det gjeld å få det gjort, har eg forstått.Definisjonen på ein journalist blir elles påstått å vera ein persom som har som oppgåve å forklara noko han ikkje har forstått for andre. Eg las det i BT, skrive av ein journalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.