Gå til innhold
Arkivverket

[#10619] Etterkommere av dampskipsfører Anders Johannesen og Oline Justdatter, Trondheim


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Kan noen hjelpe meg å finne barn av Anders Johannesen og Oline Justd. Anders er født i Jølster i 1830, Oline tror jeg er fra Molde. De giftet seg i Hammerfest 04.10.1857. Samme dag ble deres eldste datter døpt, hun het Johanne, og var født 29.05.1857. De bosatte seg i Trondheim, og Anders var skipsfører på flere båter i rutetrafikk i Trondheimsfjorden. Har navn på noen barn ut fra folketellinger, men klarer ikke å finne noe annet andre steder.Min bestefar var uekte barn av Anders, født 31.03.1891.Jeg prøver å finne ut hvor det ble av hans halvsøsken.Kan noen hjelpe meg ? Jeg synes jeg har prøvd så mye uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser at de ved ft 1865 og -75 er bosatt i Trolla, Trondheim. Ved ft. 1865 ser jeg at Anders er innført med patronymikon Johansen.En mulig kandidat ved ft. 1900 for sønnen Martin kan derfor være Martin J. Johansen, f. 1867 Trolla v/ Trondhjem, gift med Grette Johansen. Du finner dem på bostedet Stokmarknæs i Hadsel kommune.Og kanskje er det datteren Johanne som er gift med brannmannen Marius Johansen og bosatt i Kjøbmandsgaden 20 i Trondheim med sine fire døtre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Jeg har trolig en sterk kandidat til din Oline, trolig den rette også: Oline Justdatter f 2.sept 1830, døpt 28.nov s.å. i Molde Kirke. Konfirmert 1845 i Molde kirke. (Hun er søster til en av mine tippoldemødre).Foreldre Just Justesen Sekkenes (1770-1811), fra Sekken i Veøy og Ingeborg Knutsdatter Frostad (1784-).Jeg har et omfattende anekart for begge, men etterkommere til Oline kjenner jeg ikke.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Takk til dere begge to.Først nå fant jeg ut at det er mulig å søke i folketelling 1875 for Trondheim. Det kan nok stemme at det er den riktige Johanne og Martin, men hvordan få dette bekreftet?En datter Olufine Svendsen med to døtre levde som enke sammen med sine foreldre i 1900. De bodde da i Brattørveita 23.Kan ikke finne at noen av dem emigrerte.Hvilke kirkebøker eller andre kilder kan jeg lete i?Jeg har stor glede av å ha slektsgransking som hobby, men føler meg veldig som en amatør.Blir derfor veldig glad og takknemlig når jeg får svar.Skal også se litt nærmere på Olines slekt. Noen svar kan jo også ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Turid,Om du kan få fastslått når Anders og/eller Oline døde, så tror jeg en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim om hvem som er oppført som arvinger vil være den beste og raskeste måten for deg å arbeide på, om du da ikke har mulighet for selv å oppsøke arkivet. Du vil da få både navn og (vanligvis) oppholdsted på arvingene, som her sikkert er barna eller event. barnebarn, om foreldrene skulle være døde.Jeg forutsetter at begge døde i Trondheim, og at de etterlot seg midler, slik at boet ble tatt opp til skiftebehandling der.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

På FamRes Vital Records Index - Norway finnes i allefall disse (men som det er sagt så mange ganger: denne kilden bør kontrolleres): 1. Olufine ANDERSDATTER - Gender: F Birth/: 29 Feb 1872 Christening 14 april, Vor Frue (Den norske kirke) Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 2. Oluf Andreas ANDERSEN - Gender: M Birth/Christening: 30 May 1875 christening 11 july dead 05 jan 1876, Vor Frue (Den norske kirke) Trondheim, Sor-Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Både Anders og Oline døde nok i Trondheim. De levde begge i 1900 og var da 70 år. Etter dette vet jeg ingen ting om dem. De hadde sikkert noen midler , i 1900 drev de hoteldrift, tidligere hadde Anders fått bygget egne båter. Har funnet omtale av ham i en bok om dampskipsfarten i Trondheimsfjorden.Jeg tror du har rett Per Håkon. Antagelig hadde de to sønner som het Oluf og begge døde. I folketelling for 1865 finnes også en sønn Oluf født ca.1863.Jeg er ofte i Trondheim, så jeg får avlegge biblioteket der en ny tur og lete i kirkebøker.Er det andre søkemuligheter for dødsfall etter 1900 enn kirkebøkene?Tusen takk for all hjelp så langt. Jeg trenger alle de tips jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du skriver at du er ofte i Trondheim, - hvorfor da ikke oppsøke Statsarkivet og se hva du kan finne i registre til dødsfallsprotokollene? Her vil du finne avdødes navn, når dødsfallet ble anmeldt etc. Og av opplysningene gitt i registeret kan man slå opp i dødsfallsprotokollene, som gir ytterligere opplysninger om avdøde, etterlatte arvinger og evt. henvisninger til off. skifte.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Arne.Dette er noe av grunnen til at jeg er amatør, jeg har faktisk aldri vært i noen av disse arkivene. Kanskje jeg bare får hoppe i det og prøve meg fram. En gang må jo være den første. Reiser til Trondheim i midten av denne måneden og da skal det skje. Du skal få tilbakemelding på hvordan det gikk.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.