Gå til innhold
Arkivverket

[#10620] Agnete Simensen(f.Hansen el.Monsen)f.26.11.1853 i Ringsaker


Gjest Lena Leganger
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Leganger

Leter etter min tippoldemor Agnete Simensen fra Ringsaker.Det jeg vet så langt er: Agnete Simensen f.26.11.1853 f.Hansen el.Monsen.(Vanskelig å lese mikrofilmkortet) Agnete flyttet til Oslo rundt 1881.Hun var gift med tøffelmaker Gustav Andersen f.1855(54?)De hadde 4 barn: Anders Gustav Andersen f.07.03.1883 d.18.04.1884, Lorentz Tyring Andersen f.27.06.1885, Trygve Alexander Andersen f.20.10.1888, og tvillingsøstrene Anna Bergitte og Martha Marie Andersen f.14.10.1890. Agnete ble antakelig skilt fra min tippoldefar Gustav. Hun fikk 5 barnet Sigrid, med skomaker Severin Kristiansen f.1862 fra Stange i Hedmark.I 1900 tellingen kaller hun seg for Anette Andersen. Jeg har sjekket 'utflyttede' fra Ringsaker og har så langt ikke kunnet finne henne der.Jeg håper noen kjenner til henne og hennes fam. foreldre,event.hvilken gård hun kommer fra. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Lena Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Blir litt forvirret over de mange etternavn du 'gir' tippoldemoren din. Ved hvilken anledning har du sett at hun skulle være f Hansen eller Monsen. Er det ved vielsen,der har du vel også fått farens navn?.Kan godt sjekke opp hvem den Agnete f 26.11.1853 er for deg. Den fødselsdatoen er du helt sikker på, eller? Hilsen Else Kari,Moelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Else Karin og takk for svar.I kirkeboken for Petrus menighet fant jeg konfirmasjonen til ene sønnen,Lorentz Tyring. Foreldre stod oppført som Gustav Andersen og Agnete Simensen f.Hansen.(Det er her jeg er litt usikker på om de to første bokstavene er Ha.. eller Mo...)Men jeg tror det er Hansen det står. Ved dåpen til alle barna heter hun Agnete Simensen. Fødselsdatoen 26.11.1853 fant jeg i en folketelling for Helgesensgate i Kristiania år 1905, der hun og alle barna står oppført. Den sier også at hun er fra Ringsaker og flyttet til Kristiania året 1881.Noen vielse for Gustav og Agnete har jeg ikke funnet ennå.Men ved dåpen til barna står hun oppført som hustru og barna er æktefødt.Hvis du har mulighet til å sjekke opp hvem min tippoldemor er, blir jeg svært glad!Hilsen Lena Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Finner jeg en Agnete f på denne dato skal jeg notere meg det som står.Da har du god hjelp vidrere både i 1875 og 65 tellingene. Ser at fødselsåret ved ft 1900 er 1855,finner henne ikke utflyttet jeg heller,ennå ihvertfall,Men det er da så ugreit med serveren her idag grr!. Sjekker den oppgitte fødselsdato på tirsdag. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Det var veldig så vanskelig det var med serveren i dag.Ved barnas dåp i: 1885 Agnete f.-1853 1888 Agnete f.-1852 1890 Agnete f.1852Telling 1899 Agnete f.1855 Telling 1900 Agnete f.1855 Telling 1905 Agnete f. 26.11.1853Dette var kanskje ikke så enkelt likevel med tanke på rett fødselsdato og år.mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

En forespørsel til Hedmark Slektshistorielag, 'hedslekt@online.no' kan kanskje gi svaret raskt. Kirkeboka for Ringsaker 1850-60 er dataregistrert. Jeg har imidlertid ikke tilgang til dette hjemmefra.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Lena, finner ingen Agnete Hansd./Simensd. f. 26/11.1853 i Ringsaker, men: Agnete Hansdatter f.6/3-1853 Grinieie og Agnethe Simensdatter f.6/3-1853 Nystuen af Jønsrud og Agnete Hansdatter f.15/12-1853 Ertmanshof.Skal sjekke utflyttede. Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei igjen og takk for svar og god hjelp.Jeg har fått tydet fødenavnet til Agnete og uten tvil er det 'Hansen' det står skrevet. Hvorfor hun kaller seg for Simonsen er meg en gåte.Kanskje var hun gift og skilt i Ringsaker før hun flyttet til Kristiania? Alt hadde vært lettere om jeg hadde hatt vielsesattesten til Agnete og Gustav.Men jeg vet dessverre for lite om ham også. Lurer litt på hvorfor jeg ikke kan finne henne over 'utflyttede' i Ringsaker. Var det alltid valig å melde fra om flytting på denne tid? Kanskje noen har hørt om fadrene på Agnete`s barn? -Arnt Karl Hansen -Emilie Torbjørnsen -Louise Ellingsen -Josefin Olsen -Olav(a) Olsen -Bergitte Grønberg -Arne Stensbø -Edvin Olsen -Anton Berg -Kristian Bergering? -Lars Andersen Vel,det er vel verdt et forsøk.Mange takk igjen for svar. Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Lena, finner ingen ved det navnet som utreist fra Ringsaker. Alle registrerte seg ikke og derfor finnes slike hull hvor folk er forsvunnet. Du har barnas dåp? Hvor der de døpt? Det har hendt at det i boken har stått hvor lenge foreldrene har vært gift. Du bør begynne å lete etter ekteskap i samme kirkeboken som det første barnet er registrert som døpt. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Hans,og takk for hjelpen igjen. Jeg har fått sjekket 'vigde'i Kampen menighet i Oslo der 4 av barna er døpt og uten hell. Mangler dåpen til det første barnet 'Anders Gustav'f.07.03.1883 men innført i Kampen menighet ved død ett år senere.Jeg må nok ta meg en ny tur til riksarkivet/byarkiv i Oslo og sjekke døpte/+tellinger.Ellers tusen takk til dere som har svart,med vennlig hilsen Lena:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lena Leganger

Jeg har nå funnet ut at min tippoldemor heter Agnete Simensdtr. f.28.04.1852 konfirmert 30.09.1866. I tellingen for 1865 bor hun på Løkeneie ( Veldre) Noen som vet hvem fadrene hennes er ved dåp? Takknemlig for svar. Med vennlig hilsen Lena Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Simen Johannesen 24 og Marthe Evensdatter 26 gift i Ringsaker 30/10-1845. Hans far:Johannes Eliassen, hennes far:Even Gulbrandsen. De fikk barna: Johannes 8/1-1826 død 1/7-1846, Johannes 14/9-1848 død 18/2-1849, Agnethe 4/2-1850 død 16/5-1851, Agnethe 28/4-1852 tvilling med Johanne, Eline 27/12-1854 og Johannes 11/7-1857. Agnethe Simensdatter til Christiania, Att.18/7-1879 fra VELDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Hans, Supert!!! Sender deg en klem fra Bergen :-)) Nå kan jeg fortsette med slektstreet mitt, takket være fantastisk hjelp fra deg og dere andre. Tusen takk igjen! Med vennlig hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan ikke se om du har funnet det, menANDERS GUSTAV, født 07.03.1883, Tøien Gade 27, Kristiania, døpt 14.05.1883 i Grønland kirke. Foreldre 'Arb. Gustav Andersen H: Annette Simensen' født hhv. 1855 og 1852. Faddere: 'Skomager Joseph Jansen, Faderen, Kone Elise Jansen, Pige Marie Andersen'.Ved folketellingen 1885 bor de i Sørligaden 40. Der står oppført G.Andersen, f.1851 Sverige, Annete Andersen f.1855, Ringsaker, Simen Andersen f.1849(?) Kristiania, Lars Tyring Andersen f.1885 Kristiania. Årstallet for Simen er en blekk-flekk, men trolig skal det stå 49.Nå har jeg ikke lest alle innleggene nøye, men vet man hvem Simen er og er vielsen funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Thor Böhmer

Nå er dette en så gammel debatt at den kan være løst, men jeg vil tro den bl a dreier seg om Johannes Eliasen Samsal-eie f ca 1791? I såfall har jeg mere informasjon. Dersom den fortsatt er interessant, så kan du ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Thor, Fikk meldingen din :) Nå har det seg slik at min oldefar som kalte seg Lorentz Andersen da han stakk innom Bergen i 1920-21 egentlig heter Lars Jørgen Anders. ( Andersen)fra Froland i Aust Agder født 1884.(Debatt: 16418) Jeg har brukt en del år på søk av feil familie, ved at han oppgav navnet sitt Lorentz Andersen ved flyttemelding til Bergen samt at han oppgav også dette navnet til min oldemor da de traff hverandre og hun ble med barn. ( min mormor) Vet i dag at Lars Jørgen forlot familien sin i Aust Agder i ung alder samt at han reiste hele Norge rundt som 'handelsreisende' ' agent' og drev salg av maskiner. Far eller farfar hans var av reisende folk 'Allting folket'. Det eneste jeg har stusset over er hvordan han kunne bruke navnet til Lorentz Andersen med rett fødseldato etc. og bosted Kristiania, begge to over mange år. Kanskje arbidskamerater ol. Takker for din interesse ved å kontakte meg :) Vennlig hilsen Lena Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest anne-lise snuggerud

Vil veldig gjerne komme i kontakt med Thor Bøhmer ang denne debatten.Han skriver:men jeg vil tro den bl a dreier seg om Johannes Eliasen Samsal-eie f ca 1791? I såfall har jeg mere informasjon.Mulig at Johannes 11/7-1857 nevnt i svar 13 er min oldefar.Takknemlig for svar/hjelp. MVH Anne-Lise Snuggerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.