Gå til innhold
Arkivverket

[#10633] Arne Iversen g. i Fræna den 25.01.1803 med Giertrud Sivertsdtr.Hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Arne og Giertru giftet seg som nevnt i Fræna 25.01.1803.Jeg vet om fire barn. Margrethe i 1803 , Lorentze i 1805 , Siri i 1808 og Ivrine i 1811.Sistnevnte var født på fiskeværet Ona.Kan noen fortelle meg hvor Arne og Giertrud kom fra , og hvem som var deres foreldre?Kanskje noen med tilgang til kirkebøkene kan fortelle meg hva som står om deres bosted/fødested i 1803. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg har ei slags avskrift av aktuell kyrkjebok. Dei du spør om bur begge på Ona, likeeins båe forlovaraneHelsing Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Knut. Jeg fant Giertru på Ona.Hun sto oppført som Jertru.Søren Jensen var hennes svoger , gift med søsteren Maren.Maren var 40 år i 1801 og Giertru 30år.På Familysearch fant jeg en Maren og Gjertru som passet (født 1761 og 1769), født i Vatne med far Siver Andersen.Er det noen som kjenner til dette folket fra Vatne? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Rune I bygdebok II for Vatne finner jeg under Bakken gr.nr 101 Sivert Anderson Fætten, som bygsler av halve jorda på Bakken ca 1759-1790. Han var gift første gang med Siri Hansdtr. f ca 1733 død 1771. Senere gift 2 ganger til. Det står ikke hvor Siri kom fra. Det er oppremset 7 barn etter Sivert, og i bygdeboka står det at, 'Vi veit ikkje noko meir om desse barna enn det som står her'. Men du har da tydelig funnet noe om dem. Maren f.1761, Barbro f 1763, Anders f 1765, Gjertrud f.1769, Anders f ca 1770 d.1776, Paul f.1772 d. 1777, Siri f 1774, nevnt 1779. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for flott hjelp Helge.Nå har jo jeg ikke noe fysisk bevis for at Maren og Gjertrud fra Vatne er de samme som dukker opp på Ona.Maren giftet seg i 1797 og Gjertrud i 1803 begge gift i Fræna.Jeg må inrømme at geografien i området ikke er min sterkeste side , og følgelig vet jeg heller ikke hvor naturlig det var på den tiden å dra fra Vatne/Bakken til Ona.Men det var i allefall de eneste kandidatene jeg fant som kunne passe i henhold til alderen deres i 1801, så jeg anser vel sannsynligheten rimelig stor for at dette er riktig.Jeg får studere navnebruken litt nærmere og se hva Maren og Gjertrud bruker av navn på sine barn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Gjertrud og Arne får en datter i 1808 som ble døpt Siri.Søsteren Maren og mannen Søren Jensen døper en sønn i 1797 for Syvert.Jeg har dessuten funnet en Sivert Andersen som giftet seg 08.06.1772 i Vatne med Anne Paulsdatter og 20.05.1782 med Ane Christensdatter.Kan dette være de rette.Du skriver at han giftet seg to ganger til.Står det noe i bygdeboken om dem?. Og står der noe mer om Sivert født/død eller foreldrene hans ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Hei Rune' På øyane i Ytre Romsdal, deriblant Ona ,budde mykje folk som kom frå nordre Sunnmøre, bl a Vatne. Dette tilfellet ser heilt vanleg ut! Eg har sett på fadrane til Siri f 1808: Simon Hansen Onen,Peder Olsen ibid Knud Knudsen Gidsken (Sunnmøre) og Mari Iensdtr ibid.Syvert f 1897 har desse fadrane:Iens Knudsen Ohnen,Fridric Ionas Sandø,Ole Olsen Ohnen, Ane Rasmusdtr ibid, Johanne Christensdtr ibidHelsing Knud R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Rune. Sivert gift andre gang 1771 med Anne Paulsdtr Ertesvåg. Gift 3. gang 1782 med Anne Christensdtr. Vestre. 'fødsels-og dødsår for Sivert er ikke funnet'. Sivert er skrevet Fætten i bygdeboka. Er ikke sikker på hvor navnet kommer fra, men det kan være Blø-Fetten i Midsund kommune, der det var flere Anders-er. Nå er Ona i øykommuna Sandøy som er nabokommune til Midsund, og var nabokommune til Vatne den gang Midøy hørte til Vatne kommune. Så avstandene er ikke så store, og det var nok stor båttrafikk mellom øyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge.Ja folket reiste vel mye mellom øyene på Møre også.Og med alle de øyene kan det ikke være enkelt for dem som skal skrive bygdebøkene å holde rede på hvor folket kom fra.Jeg ser forøvrig av 1801 tellingen at der er to gårder kalt Fætten.Den ene lå i Boe sogn og den andre i Edøe sogn.Hvordan passer det inn i terrenget i forhold til Ona og eventuelt Vatne? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Boe, Bud i dag, ligger i nærområdet til Ona. Edøe er Smøla på grensa til Trøndelag og kanskje mindre aktuelt. Selv om det finnes eksempel som bondesønnen Rasmus Remkall fra Agerø (Midsund,Aukra) som ble kjøpmann på Smøla og etterlot 6000 riksdaler til etterkommerne etter å ha gitt store donasjoner til kirker og skoler.Men jeg tror mest på min første forklaring om Bløfeten som i mange skrifter er skrevet Fetten. 'Eyere af Gården Bløe med underliggende Fetten samt Husmandsplassen---' Bløfeten ligger midt mellom Vatne og Ona.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Helge. Vet du om denne gården Bløe/Bløfeten er dekket av noen bygdebok , og i tilfelle vilken ?Lå dette i Fræna eller Agerø ? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Anna S. Julnes omtaler i 'Slekter fra Romsdalskysten' s 119 Anders Andersen Bløfeten f 1714 d 1774 g m Maren Tronsdt. (i live 1774). De har en sønn Anders Andersen den yngre Bløfeten f 1743 ( einaste felles sønn). Parantesene er forfatterens og det tyder kanskje at hun kjenner andre sønner (til Anders?)? Det står flere sider med etterslekt, men bare etter deres felles sønn.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Osvald.Da er det nok Anders Andersen jr. jeg finner på Bløfeten i 1801.Han er da 58år , vilket jo stemmer med fødselsåret i 1743.Da kan det jo tenkes at Anders de. har vært gift før.Sivert må ha giftet seg første gang rund 1761 og må vel da være født før 1740.Kanskje jeg er så heldig at det finnes et skifte fra 1774 som kan fortelle mer.Denne boken 'Slekter fra Romsdalskysten' dekker den spesielle områder og eller slekter , og er det mulig å få tak i denne idag.Da tenker jeg helst på kjøp. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til RuneBygdebok for Midsund II der Blø er med er under arbeid og skal komme snart, venter selv på den.Til OsvaldMin mor hadde et søskenbarn, Helga Rydjord (vi har vel navn fra samme aner). Er dette din familie og har du da eventuelt mer om fedrene til Jon Jonsen og Signy Haldorsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Serveren var nok overbelastet i går kveld så jeg får skrive om igjen i dag.Til Rune: Boken dekker slektene til Anders Rasmusen Sør Heggdal, f 1672 og Ingebrigt Rasmusen Beinset, f 1655 og alle deres etterkommere. Jeg vil tro boken fortsatt er å få tak i.Skiftet etter Anders d e datert 25.5. 1774 og Anders d y kone av 11.1. 1790 er omtalt i boken om hva boet inneholdt.Til Helge: Helga Rydjord er vel Helga Pedersdatter Høgset f 5.4. 1920 fra Midøya. Hun giftet seg med Per Rydjord. Hans far Magnus Pedersen Rydjord ble født på Rydjordbøen under Rydjord. Vi er i slekt, men langt uti. Felles aner er Jon Eriksen Landre 1700-1783 og kona Berit Johnsdatter Hjelvik 1683-1781 og Peder Olsen Rydjord 1692-1743 og kona Ingeborg Bendixdatter 1692-1758. Ingeborg skulle jeg gjerne visst opphavet til. Alle med navnet Rydjord har sitt navn opprinnelig fra denne gården. Jeg skulle tro vi er nærmere i slekt hvis vi går Oterøyanene nærmere etter, jeg er halvt Oterøying, og vi er begge nevnt i boken ovenfor.Hvordan kommer Jon Jonsen og Signy Haldorsdatter inn i debatten? Jeg har en Jon Jonsen som ane, men da er vi på 1400-tallet.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Helge. Din John Johnsen f ca 1821, plassmand m jord finner du i FT 1865 på Bjørnerem i Agerø. Kona Signy Haldorsdatter ett år yngre, begge født i Agerø. Sønnen Jonas (1855-1924) g m Helge Nilsdatter (1855-1916) bygsler en plass Sanden på Bjørnerm i 1883.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei OsvaldTaker for oppklaring av våre slektlinjer.Ja John Johnsen og Signy Haldorsdtr har jeg funnet, men der stopper det opp. Får vel vente til bind 2 av bygdebøker for Midsund foreligger som skal omfatte Midøya med Bjørenerm.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.