Gå til innhold
Arkivverket

[#10636] Søker etter min morfar,Karl Kristoffersen f 1912 i Bø i Vesterålen


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Karl kristoffersen skal være født på en plass som kan hete kålhaug? Vet veldig lite om han,reiste til Tromsø og arbeidet en stund som kjørelærer noen år,deretter flyttet han til Sverige.Takker for all hjelp,hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er de som bodde på Kålhaugen i Bø i Vesterålen i 1900. Siden barna heter Karlsen til etternavn, het antakelig faren deres Karl til fornavn, og da kan din morfar være oppkalt etter han. Kjenner du navn på noen av din morfars søsken?373 12 Bø i Vesterålen 7 under 35 1, 2 Kaalhaugen Børge Husmandspl.2702 1 Elida Gabrielsen k b hm e Husmandsenke m J 1857 Bergen2703 Klaudia Karlsdatter k b d ug Kreatur- og husstel 1885 Bø i Vesterålen2704 Amanda Karlsdatter k b d ug Skolebarn 1886 Bø i Vesterålen2705 Oleanna Karlsdatter k b d ug Skolebarn 1888 Bø i Vesterålen2706 Konrad Karlsen m b s ug Skolebarn 1891 Bø i Vesterålen2707 Petrine Karlsdatter k b d ug Datter 1894 Bø i Vesterålen2708 Hager Karlsen m b s ug Søn 1896 Bø i Vesterålen2709 Arne Karlsen m b s ug Søn 230698 Bø i Vesterålen2710 Anton Karlsen m b s ug Fiskeri og jordbrugsarbeide 1877 Bø i Vesterålen2711 Sakarias Hanssen m b fl e Lægdslem 1822 BergenHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Laila.Har ingen informasjon om noen søsken.Det eneste jeg har er at han er født i 1912 og at han har forbindelse til plassen Kålhaugen i Bø i Vesterålen.Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei John,Av de Laila nevner, står ikke Anton Karlsen f. 1877 eller Konrad Karlsen f. 1891 frem som de mest aktuelle?Siden morfaren din er født så sent som i 1912 og selv heter Karlsen til etternavn, må vi tro at han selv er sønn av en Karlsen. Det utelukker kvinnene i Lailas liste (med mindre de var gift Karlsen eller far var ukjent). De øvrige mennene som er nevnt i Lailas liste er født hhv 1822 og 1896, så ingen av de to er sannsynlig far til en sønn født 1912.Jeg hadde holdt en knapp på Konrad eller Anton som din morfars far - hvis det nå er i Lailas liste du finner ham, da?Forøvrig tror jeg kirkebøkene er ditt sikreste spor i det videre arbeidet. Såvidt jeg vet, er kirkebøkene underlagt den vanlige taushetsplikten på 60 år. 1912 ligger godt utenfor sperregrensen. Siden du vet både navn og år - og mener å vite hvor han kom fra - bør det ikke være vanskelig å undersøke nærmere gjennom den aktuelle menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror ikke kvinnene på listen kan utelukkes, nei. Morfaren het jo Karl Kristoffersen, og det er mulig at en av jentene ble gift med en Kristoffersen, slik at en av dem kan være mor til morfaren? Ellers er jeg enig med Carsten i at den nærmeste kilden til å få oppklart mysteriet, er kirkeboka! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den ovenfor nevnte familie på Kolhaugan, Børge (g.nr.35) i Bø i V. er barn og enke etter Karl David Gabrielsen, f. 1840, omkom på sjøen 14/5 1900. Kan ikke se at noen av døtrene ble gift med noen Kristoffersen. Kristine g. John Andersen, Hansine g. Kristian Kristensen, Klaudine g. Petter Iversen, Amanda g. Marelius Pedersen, Oleanna 2 x g. i USA, Anna g. Edvard Thande. Har ikke klart å spore Karl Kristroffersen hittil i 'Bø Bygdebok' men i 'Bø Slektshistorie' fra 1995 burde det være en mulighet. Her er det navneregister. Desverre har jeg den ikke for handa akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei alle gode hjelpere! Siden sist har jeg fått et tips om at morfar muligens er født utenfor ekteskap.Da blir det litt mer komplisert men desto mer spennende.Hans far kan være en Carl With bosatt i Nyksund i år 1900.Den eneste måten blir vel å gå igjennom kirkebøkene for de aktuelle områdene,men er det noen som har mer informasjon om min morfar via bygdebøker etc,er jeg veldig takknemlig.Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Dette må være Karl Henrik Arneberg With, f. 1881 Stø, nåv. Øksnes komm. Han var sønn av Nordal Teodor Johan With, f. 1856 Dyrøy. Øksnes d. 1940, og Olufina Joakima Lund, f. 1860 SORTLAND, d. 1950. Nordal With var sønn av Nikolai With og Henrikke Olsdtr. Olufina var datter av Konrad Lund og Andrea Todahl. Se 'Gård og slekt i Øksnes', bd. 4, s. 36, par 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Hei John,Beklager surr med navn fra min side, men det har jo våkne sjeler sett allerede. Det ble så mange Karlsen'er i Lailas innlegg at jeg rent lot meg forvirre, men som Else påpeker etter mitt innlegg; Karl Kristoffersen var navnet! Det snur min argumentasjon på hodet, og gir Else rett i hennes betraktninger.Slik går det når man tar litt for krappe svinger i lesekunsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Laila og Carsten. Det å være for kjapp i svingene er jo noe vi alle kjenner til, men det var jo en god tanke bak det hele.De opplysningene som jeg fikk av deg Laila viste seg alikevel å være blink,det fant jeg ut etterat jeg hadde finlest alle oppplysningene jeg fikk av div.slektninger oppe i nord.Så tusen takk til Dere alle.Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.