Gå til innhold
Arkivverket

[#10643] Oldenberg/Oldenburg samme område ??


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Namna du nemnet høyrest typisk ut som om dei ligg i Oldenburg. Eg ville ha gått ut frå at Oldenberg er feilskrift for Olderburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje. Jeg går ut i fra at det er Claus Ratken sine aner du er på jakt etter. I 'borgerskap' for Bergen 1616 er fødestedet som du sikkert vet, oppgitt til Lauttholdt. Her kan det vel være muligheter for at både skrivemåten i førsteomgang og avkodingen i andre omgangen, inneholder feil. Kanskje det hadde vært en ide og sett på mulige avkodingsfeil fra håndskkriften i originaldokument til neste avskriftsledd.(hvis det finnes). Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har lokalisert stedene Bardenfleth (2x) og Dalspar (Dalsper) i min bilkart:Bardenfleth I og Dalsper finnes nord for Oldenburg i Niedersachsen i kommunen 26931 Elsfleth, Bardenfleth II: øst for Oldenburg i kommunen 27804 Berne, like ved elven Weser.Dessverre, kartet mitt ikke viser et sted Noordemoor ( bare Loyermoor, Ipwegermoor, Moordorf, Moorhausen....- Moor = myr - ett svært våt område).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svar alle sammen.Til Barbara. Du finner ikke et stedsnavn Lanttholdt eller lignende på dit kart ? Jeg har som du skriver Greta,funnet slekten Ratken nevnt på disse stedene på 1500 tallet.Det var på de sidene Bjørn refererer til. Mulig Ratken er en 'skrivefeil' for Rechthe ?? Nu er det ialle fall et sted å fortsette søket. Kan nevne at Claus Ratken ble i Bergen gift med Ane Richardsdatter ca 1616, eller 'Pet Ane' som hun kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk til Barbara. Ser på kartet at ett område heter Neuenkirch.Og her kan nevnes at i Bergen er han med på å finansiere oppbyggen av Nykirken i 1622 dels for egne formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara  Astrid Lose

Er du sikker på at Lanttholdt burde være et bustad? Opprinnelsen til etternavnet Lanttholdt/Landholt kunne vel være det gammelt tysk forenavn Landolt.Duden, Lexikon der Vornamen: Landolt: alter deutscher männl. Vorname (althochdeutsch lant 'Land' + ahd. -walt zu waltan 'walten, herrschen')Jeg har ingen fagkunnskaper (er bare biolog), men jeg vet at mange tyske etternavn er opprinnelig forenavn (f. eks. Lose er bl.a. avledet fra Ludvig). Hilsen B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Det vi vet om Claus Ratken er at han tar borgerskap i Bergen i 1616, og er innvandret fra Lanttholdt. Nå finner originalen seg i Byarkivet her i Bergen, men jeg regner med at det er rett avskrift og at Lanttholdt er ett sted. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.