Gå til innhold
Arkivverket

[#10650] Zakarias og Karoline Karlsen til USA i 1889. Hvor kan jeg finne dem?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Zakarias og Karoline Karlsen reiste den 27.8.1889 fra Trondheim til USA med linje American og skipet var Cameo. Bestemmelsesstedet var Benson, Minn. Karoline var født i 1866 og Zakarias i 1854.Jeg har forsøkt å finne de i USA, men finner de ikke. Også søsteren til Karoline raiste til USA, men henne har jeg ikke funnet utreisedato på. Hun var født i 1869 og navnet hennes var Kristine Pedersdatter Er der noen av disse fantastiske hjelperne som kan hjelpe meg å spore dem opp?Jeg takker hjertelig på forhånd!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Berit.Hjertelig takk for ressponsen! Joda, jeg har fødselsdato for sønnen Sigurd Kyrre, født 5 aug 1888. Men jeg ser at du har en annen fødselsdato? Sønnen var 10 mndr. da de dro til USA i 1889 og han var med foreldrene.Hvor fant du denne Sigurd?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok.Når Zakarias og Karoline reiser fra Rødøy, reiser de sammen med en gjeng Peders. Dette kan være søsken av Karoline.En annen ting jeg ser, er at det reiser 21 personer fra Rødøy med destinasjon oppgitt til Benson i Minnesota (forøvrig Swift County). En annen familie det reiser flere av, er Alsager/Alsaker, disse finner jeg også igjen en del av i Benson i 1900. (foreløpig ikke Z. og K. funnet).Zakarias er ikke indexert i 1900 med Carlson/Karlson (og da har jeg sett på alle spellinger av Z. (også med S.) Jeg kommer tilbake hvis jeg finner noe interesting. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila.Hjertelig takk skal du ha! Av denne familien vet jeg bare om disse fire, men jeg vet at der var flere Pedersen som reiste, bl.a. noen fra Rangsund.Alsager/Alsaker? Det er helt ukjente navn for meg. Da må jeg gå inn i basen for å se om jeg kan finne noen, men jeg tviler på det. Jeg mener at jeg da ville ha husket navnet. Men dette må jeg i tilfelle kmme tilbake til senere.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila.Nå har jeg etter at jeg kom hjem gått igjennom mine to databaser, men der er ingen Alsaker. Der er heller ingen Alsaker i FT 1900.Derimot så ser jeg at Ole Pedersen og Elen, samt barna Olav og Edvin er min slekt. Ole Pedersen er min 4c2R og Elen er min 1c2R(he,he).Dette vil vel bety at Elen var søskenbarn til min farmor og da blir Olav og Edvin tremenninger til min far.Men ble disse i USA elle kom de hjem igjen? Jeg vet at Ole døde i 1920 og Elen i 1929, men vet ikke hvor.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg jakter fremdeles på Zakarias og Karoline Karlsen som reiste til USA i 1889, men kan ikke finne dem. Er der noen som har gode forslag?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg finner hverken Sigurd eller Zakarias i 1920 med navn C/Karls. Har litt bedre tid i morra, skal se litt mer da. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, BIrger! Du har ikke funnet om noen andre i familien til Karoline eller Zakarias reiser seinere da? (Etter 1892), som kanskje står på Ellis Island? (Da kan vi nemlig se om de skulle til Z og K, og hvor disse bodde.....Finner dem altså ikke i Benson.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Igjen, Laila, og hjertelig takk!Den eneste som jeg vet om var at søsteren til Caroline, Christine Albertine Eline Pedersdatter, reiste til USA, men har ikke funnet hennes utreise.En annen ting: Kan det tenkes at Zakarias brukte Votvik (Våtvik) etter at de kom til USA?Ellers så var jo hans navn Zacharias Hagen Carlsen, og kona Caroline Nielsine Eide Pedersdatter, iflg. kirkeboken.Jeg skal senere i dag forsøke om jeg får kontakt med en dame som kommer fra samme sted for å høre om hun vet noe mer.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror jeg har funnet noe lurt!Jenny Karlsen reiser i 1910 til Benson i Minnesota. Hun skal til sin tante Caroline Oddervik. Jeg tror dette er et viktig spor!!Jeg skal se om jeg finner noe mer.Caroline Oldervig dør i Swift Co. 29.1.1928, så det vil si at spor bør være i 1920!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp. Og litt dumt... Minnesota, Swift Co., Benson, 1900-census finner jeg en Caroline Olderwick, f 1866 i Norway, enke, født 3 barn, ingen i live, immigrerte i 1889. Hun var tjener.Det kan se ut som hun ikke hadde noen etterkommere. Ikke engang Sigurd ser ut til å ha levd opp. Dette går det også an å få svar på, men ikke på nett.I 1920 het hun Caroline Oldewvig, var tjener i et annet hjem, resten av opplysningene er de samme. Her var hun også enke, uten barn.Jeg er vel ikke i tvil om at dette er 'din' Caroline. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå er jeg helt sikker. Dette er fra Minnesota Naturalization Index. Oldernik, Zakarias County: Swift Reel: 1 Code: 3 Volume: A-3 Page: 85 Operator: CONRA Date: 20 May 1996 Time: 12:37 Document Type: Declaration of Intention Years: 1888 -1907 & 1909 Numbers: 1-448 Oldervig, Caroline (Mrs.) County: Swift Reel: 2 Code: 6 Volume: 3 Page: 80 Operator: CONRA Date: 22 May 1996 Time: 13:18 Document Type: Declaration of Intention Years: 1918 -1923 Numbers: 1-100 For copies of the actual Naturalization Records and for the Iron Range Research Center Library and Archives Handbook, including order forms, fee schedules, payment options, etc., please submit name and U.S. Mail address to the Iron Range Research Center.For kopier av papirene, samt IRRCL kataloger og håndbøker, som også inkluderer ordre-skjemaer, priser, betalingsmåter osv, vennligst send navn og post-adresse til IRRC. (US Mail adress, med dette mener de rett og slett vanlig post adresse, ikke postadresse i USA)Iron Range Research Center PO Box 392, Hwy 169 West W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-7971 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

To ganger Jepp, Laila!Ja, det er heller ikke tvil hos meg om at dette er rett person. Sakarias var fra Oldervik. Når det gjelder sønnen - Sigurd Kyrre - så vet jeg at han døde ganske ung, men ikke hvor ungHjertelig, hjertelig takk, Laila! Du er bare et unikum!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sigurd ble nok ikke gammel da nei, født i 1888 og ikke i livet i 1900.Sakarias døde jo også før 1900. Death-indexen for Minnesota begynner ikke før 1908... æsj.Ha en fin søndag! (Håper alt står bra til!!) Fikk du mailen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for mailen! Nei, Sigurd ble nok ikke gammel da.Det er da heller ikke noe hjelp i å søke etter faren. Men hva med Jenny? Går det an å finne noe mer om henne?Ha, en fin sødag du også!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Jeg har fulgt med her og må bare berømme din gode hjelper Laila.Det var nevnt Kasper Olsen Alsaker, som utvandret. Han kom til Rødøy 24.7.1877 som 'arbeidsmand' fra Eids prestgjeld og var bosatt på Selsøyvik. Han hadde kone og 3 barn med seg. Alle utvandra på 1888, og en sønn 1889.mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, Laila er en kløpper til å finne frem, det er det ingen tvil om!Hyggelig å se at du følger med. Kanskje du vet noe mer om denne søsteren Kristine?Jeg har foreløbig ikke funnet henne på emigrasjonslitene fra Trondheim, men kanskje hun reiste fra andre havner.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

*bluss* Johan Martin, dersom ditt innlegg er en etterlysning, bør du lage ett eget tema, slik at flere ser det. Og, så slipper Birger å få påminnelsesmail hver gang det er nye innlegg, de kommer nemlig da rett til deg!Det var forøvrig flere Alsaker fra Rødøy som reiste til Minnesota! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger, en ting jeg lurte på. Kristine, hvilken kilde har du for at hun dro? Kan hun ha gifta seg først? Har du noen anels? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.