Gå til innhold
Arkivverket

[#10660] Min MORMORS familie=?


Gjest Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Kathiravelu

Søker navn,fødested,bosted,når født,gift og død,barn,ev. yrke,osv. til min mormor Hildur Merry Hansen F.1901 i Bergen,død 1977,-som var gift med Johan martin Rasmussen f.1901.De var begge født i Bergen,og gift i Bergen.Hennes foreldre het;-Johanne Carlsen f.1882 og Hilmar Bernhard Hansen F.18/4.1879,døpt hjemme (Tromsø) 6/7.1879.Det er stort sett alt jeg vet om de og deres familie.-Vet noen noe mer,om både Johanne og Hilmar,-er jeg veldig takknemlig!Mvh Marit Kathiravelu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Marit: To gode råd:Lag meir beskrivande overskrifter enn min mormors familie.Bruk ordmellomrom bak punktum, komma, osv. Utan blir teksten så tung at det er vanskeleg å lesa. Sjå kor mykje betre han blir når mellomroma kjem på plass.Søker navn, fødested, bosted, når født, gift og død, barn, ev. yrke, osv. til min mormor Hildur Merry Hansen F.1901 i Bergen, død 1977, - som var gift med Johan martin Rasmussen f. 1901. De var begge født i Bergen, og gift i Bergen. Hennes foreldre het; - Johanne Carlsen f. 1882 og Hilmar Bernhard Hansen F. 18/4 1879, døpt hjemme (Tromsø) 6/7 1879. Det er stort sett alt jeg vet om de og deres familie. - Vet noen noe mer, om både Johanne og Hilmar, - er jeg veldig takknemlig! Mvh Marit KathiraveluEller er det berre eg som har vanskar med å lesa tekst som er utradisjnelt sett opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Marit! Ett par tips!Siden du bor i Bergen, og leter etter så mye Bergensfamilie, bør du nok ta deg en tur på Statsarkivet i Bergen. Her vil du helt sikkert få hjelp til omtrent alt du lurer på!!Du bør tenke litt over hva du skriver i overskriften på innleggene dine, slik at de som er gode på Bergen og Tromsø virkelig leser innleggene dine! Mormors familie finnes jo i alle kroker av landet :o))En annen ting jeg foreslår for deg, er å gå i bokhandelen, og investere i boken Våre Røtter. Denne kan du lese mer om her: LenkeDen er et 'must' for alle, både ferske og de mer drevne.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helt enig med deg, Jan, men jeg tør ikke si noe lenger :o))Marit, dette er ment i aller beste mening!! enda ett godt 'råd', når du legger inn opplysninger, trykk 'enter' (eller linjeskift) innimellom, så blir det mye lettere å lese! Husk at vi som prøver å hjelpe leser ganske mange meldinger.....Med vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ingen må oppfatta slikt som Laila og eg sei som kritikk; det er meint som (og bør oppfattast som) gode råd til forfattaren og andre som måtte lesa innlegget. I tillegg er det slik at Internett er eit forum som ingen er stødige i før ein har vore der ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

TUSEN TAKK dere for gode råd og tips!!!!Jeg er HELT NY OG FERSK i dette på internett / digiatlarkivet ,- så ALLE råd og tips er kjærkomne! Jeg tar det for hva det ER ; Råd og tips og hjelp videre !Tusen takk dere ! Mvh Marit Kathiravelu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

I dette tilfellet kan det være lurt å begynne å nøste ved folketellingen 1900.Ved å søke litt 'kreativt' (det finnes noen måter å skrive navnet Hilmar på: Hilmer, Helmer, Helmar....)- f. eks ved fødested = Tromsø og etternavn = Hansen, popper det opp 6 alternativer i Bergen.En av dem er Hilmer Hansen, snædkersvend, født 1875 i Tromsø- Han bor i Øvre Nordnæssmug sammen med sin fru Johanna og datter Ingrid født 1899. På denne tiden var det mer vanlig at fruen brukte sin ektemanns etternavn, Johanna bruker derfor navnet Hansen.Siden Ingrid oppgis å være født i Bergen (en 't' i fødested-kolonnen) kan du begynne å lete etter hennes fødsel....Og nøste videre derfra.Lykke til, det er en kjekk 'dille' dette her. Hilsen fra Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Marit! 't' står for 'tellingskrets' - altså født i den kretsen de er telt i folketellingen.Lenkeog gå inn på 'avkortingar nytta i tellinga' så får du se hva de forskjellige forkortingene betyr. Denne er for 1900.Lykke til videre!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.